Dit zijn best moeilijke foto's om goed te nemen dat komt door het grote contrast wat er is. Rechts boven is de zon (veel licht) en links onder is het donker (weinig licht). De ruis onstaat volgens mij doordat er te snel te veel licht naar binnen (in de camera) komt. In wekelijkheid was het waarschijnlijk veel lichter? Als je een dergelijke foto wil maken is het verstandig een een serie te maken en dan telkens opschrijven wat je ingesteld hebt. Ik zou kiezen tussen een klein diafragma en een lange sluitentijd (evt. statief gebruiken) door de lange sluitertijd heeft het licht wat in dit geval van de voorgrond moet komen de tijd om opgenomen te worden. Het vele licht van ze zon zal dan geconsertreerde worden zonder dat de halve foto uitbrand. Tevens zal ik iets van rond de ISO100 gebruiken, geef het plaatje lekker de tijd om op genomen te worden.
Kortom je moet de balans zien te vinden tussen de felle zon en de donkere voorgrond. Veel succes.
Ondestaande zijn enkel belichtings voorbeelden.

(1) Fujifilm FinePix2300, Instellingen: 8mm - F/10,9 - 1/588 sec - ISO100 - Meetmodus: Patroon - Belichting: Normaal
>> Bij deze foto kan je duidelijk de bewolking en de kabels van de hoogspanningskabels zien echter het watertje is aan de donkere kant.

(2) Fujifilm FinePix2300, Instellingen: 6mm - F/10,9 - 1/158 sec - ISO100 - Meetmodus: Patroon - Belichting: Normaal - Belichtingscompensatie -0,3
>>Hier is het watertje wel goed te zien en is er vervolgens niets meer te zien van de wolken en de hoogspanningskabels.

(3) Fujifilm FinePix2300, Instellingen: 6mm - F/4,8 - 1/446 sec - ISO100 - Meetmodus: Patroon - Belichting: Normaal - Belichtingscompensatie 0
>>Hier kan je goed zien welke invloed het heeft als de zon uit de lens laat.

Fujifilm FinePix2300, Instellingen: 6mm - F/4,8 - 1/64 sec - ISO100 - Meetmodus: Patroon - Belichting: Normaal - Belichtingscompensatie 0
>>Hier is enigzins de balans gevonden tussen de rechter (lichte) kant en de linkse (donkere) kant. Tevens kan je in de ochtend nevel de schaduwen van de bomen zien.