Je bent hartstikke mesjogge als je digitaal fotografeert....

Discussies over fotografie met de Nikon F-series en compact camera's
foto-engel

Bericht door foto-engel » wo nov 08 2006 9:36 pm

:shock: ik weet wel dat bij de meeste scanners zware software bij zit.....
helaas daar hebben ze nog niks op gevonden :cry:

SPIKE

Bericht door SPIKE » do nov 09 2006 12:11 am

foto-engel schreef:ik zit met leden ogen sommige antwoorden te lezen...dat ik denk van :roll:

wat mij nou zo opvalt is dat er mensen bij zitten die denken dat ze het licht hebben gezien door de digitale fotografie. :shock: :idea:

OPEENS is analoog helemaal niks
OPEENS is het ontwikkelen duur
OPEENS zijn de filmrolletjes niet meer goed
OPEENS kan je nergens meer laten ontwikkelen...of je moet er OPEENS te ver voor reizen....
En nog meer van die OPEENS excusses en nadelen

Ik heb zo het gevoel hier dat het een soort opbieden tegen elkaar, van kijk hier Ik heb een nieuwe digitale camara kijk kijk :arrow: het is een D70....zie je het goed...ooow help er komt een nieuwe uit...heb slapeloze nachten....

Oooow fotografeer jij nog analoog tjeeee hoe komt dat zoooo????
niet gedacht aan digitaal? nee? waarom niet ken een hele hoop nadelen van analoog fotografie...ja zo OPEENS hoor, toen ik digitaal ging...OPEENS allemaal nadelen...je wil niet weten...

Wat ik hier mee wil zeggen...is fotograferen nou een status aangelegenheid hier...of een hobby voor iedereen...
De camara word vergeleken zelfs met auto`s hier...dus toch status?
De auto is de heilige koe en de camara een heilige plaatjes schieter of zo iets?

Analoog of digitaal we doen het zelfde en dat is FOTO`S maken..
Ik mis hier het aspect om over foto`s te praten en de tot stand komen er van...en tuurlijk doet de camara daar ook in mee..
En tuurlijk is het leuk om te weten met welke camara deze gemaakt is.

Maar het gaat om de FOTO en om de FOTO`S
ja toch?
Ik weet niet of je het Topic goed hebt gelezen??????

Maar laat ik nog één keer duidelijk zijn, het kan mij geen fuck schelen of iemand analoog of digitaal fotografeert, je moet plezier hebben in het fotograferen.
En terug komen op de analoge afdrukken dat is wat ik ervaar, ik vergelijk de resultaten, met oude foto’s van een paar jaar terug. En ik heb het er niet voor over om naar een fotovaklab te gaan, echt te duur, en meer geschikt voor de echte fotografen, en de echte Die Hards.

Een goede kameraad van me, fotografeert nog analoog en wel met een Canon, ik zal de laatste zijn die tegen hem loopt aan te zeiken dat hij moet overstappen naar digitaal.
En bij een eventuele overstap naar digitaal, een Nikon moet kopen.
Uiteraard leuke plaagstootjes geven dat gebeurt wel. Hij heeft (nog) niets met het digitale gebeuren, en ik waardeer zijn vastberadenheid, dat hij zich niet mee heeft laat sleuren.

wat mij nou zo opvalt is dat er mensen bij zitten die denken dat ze het licht hebben gezien door de digitale fotografie

Er zijn ook mensen die dat denken met een analoge spiegelreflex..Maar het is mij persoonlijk niet opgevallen, eerder andersom.

En inderdaad zijn er mensen die een spiegel ongeacht analoog of digitaal als een status zien, maar dat is hun pakkie aan.
Of dat een magnesium body…die kan wel tegen een stootje…ik wil dat graag even komen uittesten. Ik heb hier zo mooie tank voor me staan een Nikon F2a, en die is gekletterd, en helaas naar de kl…te.

En nogmaals we moeten meer foto’s maken dan een analoog vs digitaal topic te gaan beginnen…tenzij goed onderbouwd, en voorbeelden kan tonen, en niet zomaar onzin gaan uitkramen.

BUG322

Bericht door BUG322 » do nov 09 2006 2:33 am

Over 20-30 jaar als hele generaties digitaal zijn opgevoed komt er een ongeloofelijke remake.

Foto's zijn dan zo perfect dat men de ziel van analoog zal gaan waarderen.

Tegen die tijd ben ik hopelijk met pensioen en kan ik lekker mijn tijd verdoen in een doka.

Maar nu heb ik daar digitaal gezien geen tijd voor.

:wink:

hehe

Edwin
Forumlid
Forumlid

analoog of digitaal

Bericht door Edwin » do nov 09 2006 1:58 pm

Zo Spike, dat is eruit! :roll:
boekie

ronikon

Bericht door ronikon » do nov 09 2006 2:48 pm

gooi het maar in de groep.
de NCN is een veilige haven. :roll:

mac

Bericht door mac » do nov 16 2006 1:21 pm

Je bent hartstikke mesjogge als je digitaal fotografeert.... Dank je. ik beschouw het als een geuzennaam!
Laatst gewijzigd door mac op zo nov 19 2006 7:03 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

harry bul

Bericht door harry bul » do nov 16 2006 2:00 pm

altijd kopen die canon 5D kan ook nog wel bij de vezameling misschien worden de foto's beter?.

mac

Bericht door mac » do nov 16 2006 3:38 pm

harry bul schreef:altijd kopen die canon 5D kan ook nog wel bij de vezameling misschien worden de foto's beter?.
Hallo Harry,

Het is mij niet helemaal duidelijk wat je bedoeld. Ik verzamel geen camera's, ik gebruik ze.

Wat ik wil zeggen dat het niet uitmaakt waar men mee fotografeert, maar dat het van de fotograaf afhangt.
Dat van die Canon 5D meen ik. Uiteindelijk wil ik full-frame. Die heerlijke grote zoeker en die vrijwel ruisvrije opnamen t/m 1600 ISO van die 5D. Ik fotografeer bij vaak slechte lichtomstandigheden. Dan komt zo'n zoeker en 1600 ISO goed van pas.
Jammer dat die Canon niet waterwerend is en dat de bediening niet echt makkelijk is, dat laatste is bij Nikon super.
Laatst gewijzigd door mac op zo nov 19 2006 7:04 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

ronikon

Bericht door ronikon » do nov 16 2006 4:42 pm

wauw indrukwekkende fotoos.
mooi effect, vooral de dreiging van het zeeschip wat binnenloopt.
ook ik maak met plezier fotoos met de handige Nikon 7900 maar verkies om redenen de analoge R9 als ik erop uit ga.
mijn eerste resultaten met de R9 vallen tegen, zat een oude profi film in en die heb ik maar 'opgemaakt' en profi films zijn niet de juiste keuzes als je in een langere tijd opereert.
verder had ik structureel het diafragma te ver open.
aldoende leert men, de reis is ook leuk naar het resultaat toe.
voorlopig de camera maar op de 'p' van program ;-)
en de foto's van de gevorderden maar bewonderen.

grtz

Stingray
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Manuele Fotografie

Bericht door Stingray » vr dec 08 2006 1:25 pm

Beste AG,

Ik heb weinig van me laten horen maar dat komt mede doordat ik nog steeds ijverig de FM3a aan het uitproberen ben (met die 50mm nog steeds) en ik heb er verbazingwekkend erg veel plezier mee. Ik probeer nu consequent met een optimale scherpte/dieptewerking te fotograferen en laat de achtergrond een betere rol spelen in het geheel (wel/niet bokeh schieten bijvoorbeeld).

Ik sluit me aan aan je bezwaren omtrent digitale fotografie en wat ik er graag nog aan zou willen toevoegen is het fenomeen van prijsstunten zodra er een nieuw model op de markt komt waardoor je je terecht afvraagd wat nou een digi camera waard is tegenwoordig. Maar blijkbaar is het voor velen geen bezwaar om hun zuurverdiend geld zomaar over de balk te gooien. De snelle opvolging van modellen en het daarmee gepaard gaande waarde fluctuaties is wel goed voor de consument maar menig fotovakhandelaar heeft de deuren moeten sluiten.

Maar ondanks dit blijf ik hopelijk nog heel lang me bezig houden met analoge fotografie en hopelijk trekt het in de toekomst meer gebruikers.

Groet,

Stingray

paulk

Je bent hartstikke mesjogge als je digitaal wilt negeren

Bericht door paulk » za dec 23 2006 12:07 am

Hoe zat het ook altijd weer : een camera is niets anders dan een kastje met een lens waarin licht valt

Digitaal heeft daar niets aan veranderd, alleen worden de beelden niet meer in filmemulsie opgeslagen maar via een chip in geheugenkaartjes, gewoon een kwestie van een verschillende techniek voor opslag en verwerking.

Meer is het niet, geen talent betekent nog steeds zoals altijd een flutfoto, of hij nu (scherp en technisch hoogstaand) gemaakt is met een Hasselblad/Leica/Mamiya RZ of met een 1DsII/D2x, en wel talent geeft een weergaloze foto ook al is hij misschien niet scherp of ideaal gemaakt of niet 'zoals het hoort' afgewerkt (zie Julia Margaret Cameron of Robert Capa)

Dat digitaal en internet de drempel voor veel mensen hebben verlaagd om te tonen dat ze niet kunnen fotograferen is een direct toegegeven spijtig gevolg van het zo makkelijk toegang krijgen tot de nieuwe techniek en de mogelijkheid ermee te gaan aanrommelen (en het aan de hele wereld ten toon te spreiden).

Maar de popularisatie die het gevolg van de beschikbaarheid van de nieuwe techniek is, betekent echt niet dat degene die hardnekkig vasthoudt aan de oude techniek het dan ineens en vanzelfsprekend zoveel beter doet dan degenen 'aan de andere kant'. Volgens mij ben je dan alleen maar een beetje aan het proberen de snob uit te hangen en zegt het niets over je werkelijke capaciteiten.

Het blijft gewoon een kwestie van een kastje met een lens waar licht op valt, en van talent. En dat laatste levert de geweldige foto / het beeld dat je in je hoofd had af, en de techniek is bijzaak, alleen maar een middel om dat doel te bereiken (en dat kan een aap leren of een lab voor je doen).

En dat was altijd al zo, of je nu praat over digitaal of analoog, of over autofocus of handmatig scherpstellen (de discussie in de fotowereld eind jaren 80), kleinbeeld of 6x6 (discussie in de jaren 60) en ga zo maar verder terug in de geschiedenis van de fotografie, tot de allereerste discussies in de Engelse Photographic Society over fotografie vs schilderkunst in de 1850's

Dus mijn broek zakt altijd weer af als er weer om het hardst geroepen wordt welke techniek beter is. Mijn reactie is dan atijd, om maar die kreet uit Jerry Mcguire te parafraseren: Show me your pictures !!

BUG322

Bericht door BUG322 » za dec 23 2006 6:25 am

Je kunt eigenlijk niet over foto's lullen je moet ze gewoon maken.

Stingray
Forumlid
Forumlid

Nikon FM3a icm 50mm f/1.8 Ai MF

Bericht door Stingray » zo dec 24 2006 9:47 pm

Beste AG, NCN' ers en overigen,

Daar de topic over de FM3a gesloten is plaats ik hierbij een 4-tal foto's gemaakt mijn bovenvermelde camera fagelopen zomer.

Reacties zijn welkom.

Stingray

[img] http://www.mijnalbum.nl/Album=NOL48UMH
Nikon D7200, FM3a, 50mm f/1.8 MF (Ai en Ais), 50mm f/1.4 Ai MF, 180mm f/2.8 ED Ais MF.

BUG322

Bericht door BUG322 » ma dec 25 2006 2:11 am

Erg mooie foto's zeker wat betreft kleur en scherpte.
Vooral die shopper vond ik sterk.
(Al had ik dat stukje wiel weg gesneden van die motor daarvoor)

Heb je ze nog nabewerkt na scannen?

groetjes

Stingray
Forumlid
Forumlid

Bericht door Stingray » wo dec 27 2006 12:10 am

beste BUG,

De shopper is inderdaad het sterkste en die El Camino heb ik er maar voor de lol aan toegevoegd. In de zoeker was het wiel me niet opgevallen maar inderdaad, het had mogen wegblijven.

De lens was een 50mm Ai en bij het laten ontwikkelen heeft de winkelier de afdrukken meteen op CD gezet en ik heb er verder niets aan bewerkt. Ik meen dat het filmpje een Kodakchrome 100 was.

Hoop nog meer leuks te plaatsen op m'n site.

Uwer Stingray
Nikon D7200, FM3a, 50mm f/1.8 MF (Ai en Ais), 50mm f/1.4 Ai MF, 180mm f/2.8 ED Ais MF.

Gesloten

Terug naar “Analoog”