HDR

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Weef

HDR

Bericht door Weef » wo jun 18 2008 9:14 pm

Net Photomatix gedownload en gelijk maar aan de slag gegaan.

Het reultaat oogt wel redelijk. Niet de foto op zich, natuurlijk. Een straat in Zoetermeer, ik bedoel...
:?

Graag een kritische blik. Alvast dank!

Cheers,

Marcel

Afbeelding

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » do jun 19 2008 1:18 am

Met alle respect Weef, maar wat kan ik in deze HDR foto meer zien als dat ik in een origineel met een EV van 0,0 zou zien ? Hetgeen je mijn inziens wel hebt bewerkstelligd is dat het geheel niet overdreven eruit komt te zien. En het belangrijkste, je durft te beginnen met deze materie en laat ons ook de foto zien. Daarmee ben je op de goede weg om e.e.a. onder de knie te krijgen.

Mijn advies indeze is, pak een ander onderwerp. Musea, kerken, Urban etc. lenen zich hier veel beter voor. Dan zie je zelf ook beter het eind resultaat en ga je er veel meer plezier in krijgen.

Suc6 en blijf posten !!

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Weef

Bericht door Weef » do jun 19 2008 6:06 am

ALE schreef:Met alle respect Weef, maar wat kan ik in deze HDR foto meer zien als dat ik in een origineel met een EV van 0,0 zou zien ? Hetgeen je mijn inziens wel hebt bewerkstelligd is dat het geheel niet overdreven eruit komt te zien. En het belangrijkste, je durft te beginnen met deze materie en laat ons ook de foto zien. Daarmee ben je op de goede weg om e.e.a. onder de knie te krijgen.

Mijn advies indeze is, pak een ander onderwerp. Musea, kerken, Urban etc. lenen zich hier veel beter voor. Dan zie je zelf ook beter het eind resultaat en ga je er veel meer plezier in krijgen.

Suc6 en blijf posten !!

ALE
Goed punt. Waarvoor dank.

Wat mij dan gelukkig wel gelukt is en wat ook zeker mijn doelstelling was, is dat het geheel er niet te overdreven uit komt te zien.

Komend weekend samen met dhr Manfrotto op pad!

Hier toch nog even de 0,0-versie:

Afbeelding

Herman55

Bericht door Herman55 » do jun 19 2008 9:50 am

@Ale: Ben het niet helemaal met je eens. HDR hoef je niet als een pure HDR te gebruiken. Zoals Weef heeft gedaan met deze foto kan ook. Je krijgt een betere doortekening in de schaduwen. Vindt de foto wat dat betreft (technisch gezien dan) goed geslaagd. Voor mij zou de lucht nog wel wat sterker aangezet mogen worden.

Overigens voor musea en kerken e.d. is HDR een perfecte toepassing.

The-Boss
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door The-Boss » do jun 19 2008 12:37 pm

Herman55 schreef: Je krijgt een betere doortekening in de schaduwen. Vindt de foto wat dat betreft (technisch gezien dan) goed geslaagd. Voor mij zou de lucht nog wel wat sterker aangezet mogen worden.
Helemaal mee eens, als je naar de zijkanten van de auto's kijkt is de kleur mooier en zijn weerspiegelingen veel duidelijker als in het origineel.
Pierre 8-)

Nikon D300 | MBD10 | SB600 | DR6 | MC-36 | DI-GPS Pro | Nikkor 18-70 mm F/3.5-4.5G | 50 mm F/1.8D | 80-200 mm F/2.8D AF | Sigma 150 mm F/2.8 Macro |
Nikon Coolpix P330 | Samsung NX300M

http://www.pjgboone.nl , http://www.pboone.nl

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » do jun 19 2008 1:44 pm

Herman55 & The-Boss schreef:Je krijgt een betere doortekening in de schaduwen. Vindt de foto wat dat betreft (technisch gezien dan) goed geslaagd. Voor mij zou de lucht nog wel wat sterker aangezet mogen worden.
Helemaal mee eens, als je naar de zijkanten van de auto's kijkt is de kleur mooier en zijn weerspiegelingen veel duidelijker als in het origineel.
Ik zal dit uiteraard niet mogen ontkennen als vervent HDR-gebruiker. Ik heb even met het origineel liggen stoeien en die in PS opgekrikt. Ik denk nl als de belichting van het origineel (EV 0.0) goed was geweest en je zou het contrast en kleur verzadiging opschroeven je eveneens een goede foto kan krijgen. Zie hier een voorbeeld van een snelle bewerking:

Afbeelding

Echter laat er geen onduidelijkheid over bestaan en zoals al eerder geschreven, ik vind het perfect wat Weef doet, te beginnen met een project, ervan leren en binnen no-time is hij Mr. HDR hier op het forum zijn. Zo leren wij ook meteen weer van hem.
Groet,

ALE

ps, Weef als de foto wegmoet, gewoon zeggen en ik doe dat dan meteen.

Weef

Bericht door Weef » do jun 19 2008 2:24 pm

@ ALE Als ik je goed begrijp, is onderstaand meer "HDR"?

Dit is echt mijn allereerste HDR. Ook gisteravond direct naar de dowload van Photmatix gemaakt. Let a.u.b. niet op de compo....

Ben benieuwd naar de reacties.

O ja, foto gewoon laten staan, ALE :)

Afbeelding

wim hazenhoek
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door wim hazenhoek » do jun 19 2008 2:34 pm

gewijzigd
Laatst gewijzigd door wim hazenhoek op do jun 19 2008 3:23 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
m,v,g; Wim
http://www.flickriver.com/photos/28717657@N08/" onclick="window.open(this.href);return false;

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » do jun 19 2008 2:45 pm

Uiteraard kijk(en) ik (we) niet naar de compo, we zijn hier iets aan het leren toch.
Als ik naar je foto kijk zie ik dat het een HDR is, de contrasten zijn goed alleen de krans om de boom heen vind ik niet mooi. Dat kan je ook aanpassen in het PhotoMatix.

Ik vermoed dat we langs elkaar heen praten. Jij bent meer met de software aan het stoeien terwijl ik je wil aangeven wanneer je HDR zou kunnen gebruiken. Alles is natuurlijk persoonlijke smaak en die wordt enkel en alleen door de fotograaf zelf bepaald. Er zijn geen keiharde richtlijnen.

Mijn mening is dat je HDR eigenlijk alleen moeten gebruiken als het onderwerp daar om vraagt. M.a.w. als er meer detail valt weer te geven dan er normaal in een foto te zien zou zijn. Als er bijvoorbeeld veel verschil is tussen de donkere en lichte partijen in een afbeelding of onderwerp. Dan heeft HDR nut en is het mijn inziens alleen echt mooi te noemen.
Zoek plekken op waar je dat hebt bijvoorbeeld bruggen, tunneltjes "binnen donker en buiten licht" en probeer dan om met behulp van HDR overal nog detail te laten zien. Je zal zien dat dan de texturen ook gelijk veel mooier worden.

Hope this helps en je bent verdomd goed bezig !!!!!!!

ALE

Weef

Bericht door Weef » do jun 19 2008 2:56 pm

ALE schreef:Uiteraard kijk(en) ik (we) niet naar de compo, we zijn hier iets aan het leren toch.
Als ik naar je foto kijk zie ik dat het een HDR is, de contrasten zijn goed alleen de krans om de boom heen vind ik niet mooi. Dat kan je ook aanpassen in het PhotoMatix.

Ik vermoed dat we langs elkaar heen praten. Jij bent meer met de software aan het stoeien terwijl ik je wil aangeven wanneer je HDR zou kunnen gebruiken. Alles is natuurlijk persoonlijke smaak en die wordt enkel en alleen door de fotograaf zelf bepaald. Er zijn geen keiharde richtlijnen.

Mijn mening is dat je HDR eigenlijk alleen moeten gebruiken als het onderwerp daar om vraagt. M.a.w. als er meer detail valt weer te geven dan er normaal in een foto te zien zou zijn. Als er bijvoorbeeld veel verschil is tussen de donkere en lichte partijen in een afbeelding of onderwerp. Dan heeft HDR nut en is het mijn inziens alleen echt mooi te noemen.
Zoek plekken op waar je dat hebt bijvoorbeeld bruggen, tunneltjes "binnen donker en buiten licht" en probeer dan om met behulp van HDR overal nog detail te laten zien. Je zal zien dat dan de texturen ook gelijk veel mooier worden.

Hope this helps en je bent verdomd goed bezig !!!!!!!

ALE
Oké, het kwartje valt nu! :-)

Dank!

Frederix

Re: HDR

Bericht door Frederix » do jun 19 2008 6:34 pm

Weef schreef:
Afbeelding
Zonder HDR:

Afbeelding

Ko

Bericht door Ko » do jun 19 2008 7:20 pm

Wat is de meerwaarde van deze bewerking Frederix?
Weef wil graag experimenteren met HDR en vraagt om advies volgens mij.

Weef, wat heb je als nabewering NA photomatix gebruikt? Of heb je het zo gelaten.?

Je zou, nadat je een goede basis hebt gelegd met Photomatix, bepaalde stukken van de foto nog kunnen aanpakken in bijvoorbeeld Photoshop. In dit geval kun je een wat dramatiescher lucht creeren en de rest redelijk intact laten.
Maar opzich vind ik de bewerking nu eigenlijk al best geslaagd. Je kunt de groeven in de banden bijv. weer zien en de kleuren van de auto's zijn wat mooier.

Leuk om die hoge flat op de achtergrond weer eens te zien, daar keek in een kleine 10 jaar van mn leven vanaf de andere kant tegenaan :)
(woonde in het blauw)

iJoost

Bericht door iJoost » do jun 19 2008 8:08 pm

Toch is deze opname een leuke uitdaging als het erom gaat het contrast onder controle te krijgen. Vergeef mij daarom als ik, in navolging van Frederix, ook een poging doe met "slechts" een globale mapping.

Afbeelding

Frederix

Bericht door Frederix » do jun 19 2008 8:17 pm

Ko schreef:Wat is de meerwaarde van deze bewerking Frederix?
De meerwaarde is denk ik niet anders dat ik laat zien dat voor deze opname HDR geen enkele zin heeft.

Ik ben van mening dat je HDR moet gebruiken waar het voor is bedoeld, grote contrasten overbruggen. Ik denk dat het experimenteren met HDR duidelijker is als je situaties gebruikt met een erg groot contrast. dan is het denk ik duidelijker wat HDR doet.

Uiteraard heb ik als "analoog fotograaf" geen ervaring met HDR, maar het wordt volgens mij te pas en te onpas als een soort wondermiddeltje gebruikt.

Weef

Bericht door Weef » do jun 19 2008 8:32 pm

Ko schreef:Wat is de meerwaarde van deze bewerking Frederix?

Weef, wat heb je als nabewering NA photomatix gebruikt? Of heb je het zo gelaten.?

Je zou, nadat je een goede basis hebt gelegd met Photomatix, bepaalde stukken van de foto nog kunnen aanpakken in bijvoorbeeld Photoshop. In dit geval kun je een wat dramatiescher lucht creeren en de rest redelijk intact laten.
Maar opzich vind ik de bewerking nu eigenlijk al best geslaagd. Je kunt de groeven in de banden bijv. weer zien en de kleuren van de auto's zijn wat mooier.

Leuk om die hoge flat op de achtergrond weer eens te zien, daar keek in een kleine 10 jaar van mn leven vanaf de andere kant tegenaan :)
(woonde in het blauw)
Na PM niks anders meer gedaan.

Als test vind ik mijn eerste foto geslaagd (lees: mooier dan PS-bewerkingen). Natuurlijk ga ik voor onderwerpen waar HDR beter/mooier zou kunnen zijn.

Het smaakt naar meer.....

Over drie weken zit ik een maand in Spanje (Santander). Reken maar dat ik met flink wat HDR-plaatjes terugkom!

Cheers,

Marcel

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”