Het reultaat oogt wel redelijk. Niet de foto op zich, natuurlijk. Een straat in Zoetermeer, ik bedoel...

Graag een kritische blik. Alvast dank!
Cheers,
Marcel

Goed punt. Waarvoor dank.ALE schreef:Met alle respect Weef, maar wat kan ik in deze HDR foto meer zien als dat ik in een origineel met een EV van 0,0 zou zien ? Hetgeen je mijn inziens wel hebt bewerkstelligd is dat het geheel niet overdreven eruit komt te zien. En het belangrijkste, je durft te beginnen met deze materie en laat ons ook de foto zien. Daarmee ben je op de goede weg om e.e.a. onder de knie te krijgen.
Mijn advies indeze is, pak een ander onderwerp. Musea, kerken, Urban etc. lenen zich hier veel beter voor. Dan zie je zelf ook beter het eind resultaat en ga je er veel meer plezier in krijgen.
Suc6 en blijf posten !!
ALE
Helemaal mee eens, als je naar de zijkanten van de auto's kijkt is de kleur mooier en zijn weerspiegelingen veel duidelijker als in het origineel.Herman55 schreef: Je krijgt een betere doortekening in de schaduwen. Vindt de foto wat dat betreft (technisch gezien dan) goed geslaagd. Voor mij zou de lucht nog wel wat sterker aangezet mogen worden.
Ik zal dit uiteraard niet mogen ontkennen als vervent HDR-gebruiker. Ik heb even met het origineel liggen stoeien en die in PS opgekrikt. Ik denk nl als de belichting van het origineel (EV 0.0) goed was geweest en je zou het contrast en kleur verzadiging opschroeven je eveneens een goede foto kan krijgen. Zie hier een voorbeeld van een snelle bewerking:Herman55 & The-Boss schreef:Je krijgt een betere doortekening in de schaduwen. Vindt de foto wat dat betreft (technisch gezien dan) goed geslaagd. Voor mij zou de lucht nog wel wat sterker aangezet mogen worden.
Helemaal mee eens, als je naar de zijkanten van de auto's kijkt is de kleur mooier en zijn weerspiegelingen veel duidelijker als in het origineel.
Oké, het kwartje valt nu!ALE schreef:Uiteraard kijk(en) ik (we) niet naar de compo, we zijn hier iets aan het leren toch.
Als ik naar je foto kijk zie ik dat het een HDR is, de contrasten zijn goed alleen de krans om de boom heen vind ik niet mooi. Dat kan je ook aanpassen in het PhotoMatix.
Ik vermoed dat we langs elkaar heen praten. Jij bent meer met de software aan het stoeien terwijl ik je wil aangeven wanneer je HDR zou kunnen gebruiken. Alles is natuurlijk persoonlijke smaak en die wordt enkel en alleen door de fotograaf zelf bepaald. Er zijn geen keiharde richtlijnen.
Mijn mening is dat je HDR eigenlijk alleen moeten gebruiken als het onderwerp daar om vraagt. M.a.w. als er meer detail valt weer te geven dan er normaal in een foto te zien zou zijn. Als er bijvoorbeeld veel verschil is tussen de donkere en lichte partijen in een afbeelding of onderwerp. Dan heeft HDR nut en is het mijn inziens alleen echt mooi te noemen.
Zoek plekken op waar je dat hebt bijvoorbeeld bruggen, tunneltjes "binnen donker en buiten licht" en probeer dan om met behulp van HDR overal nog detail te laten zien. Je zal zien dat dan de texturen ook gelijk veel mooier worden.
Hope this helps en je bent verdomd goed bezig !!!!!!!
ALE
De meerwaarde is denk ik niet anders dat ik laat zien dat voor deze opname HDR geen enkele zin heeft.Ko schreef:Wat is de meerwaarde van deze bewerking Frederix?
Weef wil graag experimenteren met HDR en vraagt om advies volgens mij.
Na PM niks anders meer gedaan.Ko schreef:Wat is de meerwaarde van deze bewerking Frederix?
Weef wil graag experimenteren met HDR en vraagt om advies volgens mij.
Weef, wat heb je als nabewering NA photomatix gebruikt? Of heb je het zo gelaten.?
Je zou, nadat je een goede basis hebt gelegd met Photomatix, bepaalde stukken van de foto nog kunnen aanpakken in bijvoorbeeld Photoshop. In dit geval kun je een wat dramatiescher lucht creeren en de rest redelijk intact laten.
Maar opzich vind ik de bewerking nu eigenlijk al best geslaagd. Je kunt de groeven in de banden bijv. weer zien en de kleuren van de auto's zijn wat mooier.
Leuk om die hoge flat op de achtergrond weer eens te zien, daar keek in een kleine 10 jaar van mn leven vanaf de andere kant tegenaan
(woonde in het blauw)