vraagje over foto

Discussies over fotobewerking en archivering
iJoost

Bericht door iJoost » wo jun 18 2008 10:54 pm

joske13 schreef:Hoi iJoost.

Ik zal wel te simpel denken, denk ik,
maar "Het is alsof je de belichting nog een beetje kunt corrigeren nadat de foto al gemaakt is"??

Kan ik met de helderheid en/of het contrast op een JPG niet hetzelfde bereiken?? :?
Nee. Bij de conversie van RAW naar JPEG verlies je informatie. Of dat nu in de camera al gebeurt of later als je het het zelf doet in de computer je verliest altijd informatie. Het enige voordeel van het laatste is dat je de RAW daarna nog steeds hebt en dat je die conversie (met andere instellingen) net zo vaak kunt overdoen als je maar wilt. Met telkens een wezenlijk andere JPEG als resultaat. Je kun binnen de JPEG de grijswaarden nog wel wat verschuiven maar de grijswaarden die je bij de conversie van RAW naar JPEG bent verloren krijg je daarmee nooit meer terug.

Eens kijken of ik dat kan tekenen:

Code: Selecteer alles

{A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z} RAW
{K L M N O P Q R S T U V} JPEG 1
{K   L  M  N O P Q RSTUV} JPEG 1 bewerkt
{D E F G H I J K L M N O} JPEG 2

Fera Albi
Clublid
Clublid

Bericht door Fera Albi » wo jun 18 2008 11:05 pm

Mooie voorstelling van zaken iJoost!

Wellicht had een invulflits bij het maken van de opname al veel gescheeld.
Blijft een tegenlicht situatie...
Met de groeten van Hans.

We used to think that a hundred million monkeys at a hundred million keyboards eventually could produce the complete works of Shakespeare. Now, thanks to the Internet, we know this is not true...

Jos van den Elshout
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Jos van den Elshout » do jun 19 2008 7:59 pm

Ik zal de volgende keer eens gaan trachten in RAW te fotograferen.

Bewerken kan ik dat het beste (makkelijkste) doen met Nikon capture NX, photoshop of paint shop pro?

Aangezien ik denk de meeste foto's alleen om te gaan zetten naar JPG, lijkt het mij het makkelijkste om CaptureNX gebruiken, of heb ik dat dan ook weer mis?? (foto zijn dan toch gelijk in te laden)
Al wat je niet hoeft mee te nemen is mooi meegenomen.

Groeten uit Dongen
http://www.elshout-natuurfotografie.nl
https://www.facebook.com/jos.vandenelshout

Edith
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Edith » do jun 19 2008 8:09 pm

Hoi Joske,

Zelf vind ik Capture NX een fijn programma. Daarin kun je bv ook heel goed de kop van zo'n vogel lichter maken zonder allerlei ingewikkelde dingen te hoeven doen.
Maar PSE kan ook. capture NX is wel meer toegesneden op je camera. Maar ook weer duurder..

Evaluatieversie downloaden en proberen...

Edith

iJoost

Bericht door iJoost » do jun 19 2008 8:18 pm

Stel anders gewoon eens een tijdje in dat ie RAW+JPEG moeten maken. Dan kun je voor jezelf ontdekken of jouw eigen omzettingen van RAW naar JPEG iets toevoegen of dat je het eigenlijk net zo goed het aan de camera kunt overlaten.

Wat ik zelf doe hangt vooral van de situatie af. Een moeilijke belichting of iets wat ik absoluut goed wil hebben? Dan gebruik ik RAW. Maar in verreweg de meeste gevallen neem ik het risico en wordt het toch JPEG. Sneller, kleiner en minder belastend voor de accu. Die QUAL-knop zit niet voor niets bovenop m'n D200. Mee leren omgaan en aanpassen aan de omstandigheden!

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”