Seizoensafsluiting Volleybalclub

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
soulpic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Seizoensafsluiting Volleybalclub

Bericht door soulpic » di jun 24 2008 10:40 am

Heej allemaal,

Hier weer een post van me!
Ik zit zelf bij een volleybalclub en het einde van het seizoen was in zicht.
Toen hebben ze me gevraagd om op de seizoensafsluiting foto's te maken.
Omdat de Nikon D40 (heb ik 't gevoel) niet zo heel goed presteert bij donkere lichtomstandigheden heb ik een camera van iemand te leen gekregen: Sony Alpha (weet alleen niet meer welk type)

Dit was mijn eerste keer onder deze lichtomstandigheden met deze camera, dus hoop dat het een beetje gelukt is.

Zie hier het resultaat:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Reactie's en actie's zijn welkom :P
"Imagination is far more important than knowledge"

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » di jun 24 2008 10:59 am

Ik zie geen enkele reden waarom dit niet met een D40 minstens zo goed gekund had... Weet wel dat Nikon het mooiste flitssysteem van alle merken heeft!

Over het algemeen vind ik in ieder de achtergronden te donker en dat er te hard geflitst is hetgeen resulteert in allemaal glimmende huidjes.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

soulpic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door soulpic » di jun 24 2008 11:04 am

Ik heb het nog niet geprobeerd (ga ik zaterdag doen) maar ik denk dat mijn D40 meer ruis oplevert.

De achtergronden waren niet zo donker, heb ik bewerkt met Nik Color Efex. Expres gedaan omdat ik wilde dat het onderwerp op de foto stond en niet alles wat daar omheen gebeurt zichtbaar is.

Veganpix

Bericht door Veganpix » di jun 24 2008 11:32 am

soulpic schreef:Ik heb het nog niet geprobeerd (ga ik zaterdag doen) maar ik denk dat mijn D40 meer ruis oplevert.
Als je toch gaat flitsen kun je bij dit soort foto's de ISO op 200 of 100 laten staan, dan heb je toch geen last van ruis?

Robin

Bericht door Robin » di jun 24 2008 11:36 am

Ziet er in ieder geval gezellig uit :)

Eventuele tips op de popup flitser wat diffuser te maken staan hier:
http://www.nikon-club-nederland.nl//for ... 294#158294 (even naar boven scrollen voor foto's)

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » di jun 24 2008 11:38 am

Achtergrond moet goed belicht worden in zeer donkere ruimtes (feesten, concerten, etc)

1) Schiet je foto’s te allen tijde in NEF (RAW). Dit maakt eventuele bewerking later makkelijker
2) Gebruik je camera in M-modus
3) Diafragma vol open (f/2,8 tot f/4)
4) ISO 400-800
5) Gebruik je brandpuntsafstand als equivalent voor je sluitertijden dus bij 18 mm houd dan 18e tot 1/25e aan. Geen paniek voor bewogen foto’s, je flitser “bevriest” het beeld
6) Flitser instellen op slow-sync of rear curtain
7) Flitser instellen op -0,7 tot -1,0 TTL zonder BL
8) Zorg eveneens dat je een setje reserve batterijen bij je hebt

Suc6,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

noogle
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door noogle » di jun 24 2008 11:47 am

Tsja, vind de onderwerpen altijd erg saai bij dit soort foto's, is eigenlijk alleen boeiend voor de mensen die erop staan. Maar v.w.b. de kwaliteit van de foto's, het kan ermee door v.w.b. de belichting, maar ik krijg dat zelf ook niet goed voor elkaar want is gewoon moeilijk als de omgeving donker is.... Flitsen blijft een vak apart, en dat vak heb ik nog zeker niet onder de knie.

Exif info zou trouwens handig zijn bij de foto's.

Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)

een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » di jun 24 2008 11:56 am

soulpic schreef:Ik heb het nog niet geprobeerd (ga ik zaterdag doen) maar ik denk dat mijn D40 meer ruis oplevert.
Waarop basseer je die gedachte? Volgens mij is sowieso de a100 minder wat betreft ruisprestaties. Maar je moet wel weten waarmee je vergelijkt.

D50USER

Bericht door D50USER » di jun 24 2008 12:55 pm

Vind dat ALE een zeer duidelijke beschijving geeft.
De M stand gebruiken, de flitser een paar
stops onder, alleen naar mijn idee werkt slow sync niet in de M stand
omdat je dan zelf de sluitertijd regelt. Maar kan het natuurlijk mis hebben...
:wink:

Groetjes, Dennis

Robin

Bericht door Robin » di jun 24 2008 1:03 pm

Alleen geeft ALE advies voor een SB-600 of 800 en ik heb zo flauw vermoeden dat Jordy die niet heeft anders had hij de sony niet geleend :wink:

Correct me if I'm wrong

soulpic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door soulpic » di jun 24 2008 1:16 pm

@ Robin:

Ik zat er aan te denken om hem een keer te halen, maar dat is nu even niet aan de orde want hier moet iemand sparen voor zijn rijbewijs, en dat is al genoeg om voor te sparen voorlopig :x

Nee, ik heb geen externe flitsers...en ook niet op de Sony.
Ben eigenlijk ook niet zo,n fan van flitsers...vaak overbelichte foto's.
Nja eigenlijk is het meer weten hoe je het in moet stellen e.d en daar moet ik nog veel over leren.

Bedankt voor de tips allemaal, ik ga proberen er wat mee te doen voor zover het lukt (het is niet mijn eigen camera, dus nog ff uitzoeken)

Morgen hele dag fotograferen: met model
Morgenavond salsa dansen fotograferen
Donderdag bruiloftreportage + feest
Vrijdag ook een feest fotograferen voor die mensen vd bruiloft (houden er 2)
Zaterdag ook op een feest fotograferen bij een paar dat 25 jaar getrouwd is.

Kan nog genoeg oefenen dus!

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » di jun 24 2008 1:40 pm

De instellingen die ALE geeft kun je net zo goed met de interne flitser aanpassen, Op de D40 kan je ook gewoon de flitssterkte corrigeren.

En de reden dat veel mensen niet houden van flitsen is dat ze niet weten HOE ze moeten flitsen. Als je goed kan flitsen zie je soms niet eens dat er geflitst is.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

soulpic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door soulpic » di jun 24 2008 1:44 pm

@ Opgezetfan:

Ja, dat wist ik, heb 't ook wel eens vaker gedaan (flitssterkte aangepast)

Ook dat is waar, en ik ben nog maar net bezig dus moet me er nog eens goed in verdiepen hoe 't allemaal werkt.

Dat vind ik dan wel weer mooie foto's: foto's waar geflitst is maar je 't niet ziet.

wil
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door wil » di jun 24 2008 1:51 pm

trouwreportage maken terwijl je nog niet weet hoe alles precies werkt? :oops:
Bruidspaar dat kwaliteit foto's niet belangrijk vindt waarschijnlijk. Maar kan je wel mooi oefenen.

soulpic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door soulpic » di jun 24 2008 2:01 pm

Het is mijn stiefbroer die gaat trouwen met z'n vriendin.
Ze wilde perse dat ik het deed, ik heb daarbij gezegd dat ik wel niet alles kan en weet e.d.

Daarbij vind ik het een beetje bullshit om te zeggen: "trouwreportage maken terwijl je nog niet weet hoe alles precies werkt?"

Moet dat dan? Ik denk dat er genoeg fotografen zijn die zich veel te veel er voor vragen en ook niet weten hoe alles precies werkt, maar misschien toch wel leuke plaatjes schieten.

Fotograferen is niet alleen het weten en kennen van technische handelingen. Fotograferen is voor mij meer momenten vast leggen dan technisch gezien perfecte foto,s maken.
Een eerste instantie gaat het om de emotie, het moment, het onderwerp en dan pas bij de techniek (maar dat is dan mijn mening)

Techniek komt later wel heb ik zoiets, gaandeweg leer je het meest ervan als je het zelf ondervind, i.p.v (bijv) dikke boeken te gaan lezen waar de zin al van over gaat bij het lezen van die moeilijke termen.
Ik leer het gewoon het liefst in de praktijk, en zo wil ik 't leren...met af en toe wat lezen (zoom.nl bijv)

Maar dat ik het liefst in de praktijk leer, neemt niet weg dat ik hier nog steeds graag advies krijg van forumleden over hoe en wat, en hoe beter :wink:

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”