Kan in CaptureNX mijn camara-instellingen niet meer wijzigen

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
Mary

Kan in CaptureNX mijn camara-instellingen niet meer wijzigen

Bericht door Mary » wo jun 25 2008 8:33 pm

Als je in Capture NX je NEF bestanden opende, kon je hierin altijd je camera-instellingen nog wijzigen, bijv als je de verkeerde witbaland of zo gekozen had. Nu lukt dat niet meer en ik begrijp niet wat ik gedaan heb. Ik heb de D200 camera en NX versie 1.3.3. Heb ik misschien iets op de camera zelf gewijzigd of zo? Ik kan het niet ontdekken. Kan iemand me helpen want ik vond het toch wel erg gemakkelijk om achteraf instellingen te kunnen wijzigen.

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » wo jun 25 2008 8:51 pm

Je praat over camera-instellingen, maar de witbalans vind je bij RAW-aanpassingen. Zit je misschien op de verkeerde plek te zoeken?
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Mary

Bericht door Mary » wo jun 25 2008 9:08 pm

Dag Roelof, ik heb standaard de vensters verkenner, camera-instelling en hulpmiddelenbalk open staan. Als ik een NEF (dat is to RAW?) bestand open dan kon ik toch in het venster camera-instelling de witbalans, verscherping, verzadiging etc. aanpassen/wijzigen? Of begin ik nu echt dement te worden?

Pieter

Bericht door Pieter » wo jun 25 2008 9:21 pm

Ik denk dat je in de war bent met photoshop? Daar krijg je wanneer je een NEF opent zo'n scherm

Mary

Bericht door Mary » wo jun 25 2008 9:30 pm

Nee, ik ben niet in de war met photoshop en ook niet met Lightroom. Ik had voorheen nl alleen NX. Zowel in photoshop als in Lightroom kan het ook. Ik kan alleen niet velen dat ik het in NX nu niet meer kan (of kan vinden)

Herman55

Bericht door Herman55 » wo jun 25 2008 9:34 pm

Mary,
Heb dat ook een keertje gehad. Oplossing: NX opnieuw installeren. Daarna werkte het weer zoals het moest.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo jun 25 2008 11:01 pm

Je zit toch niet stiekum een JPG file te editen? Want dan heb je deze opties natuurlijk niet.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Mary

Bericht door Mary » wo jun 25 2008 11:37 pm

Herman, je had gelijk. Heb opnieuw van CD geïnstalleerd en toen werktje het weer. Toen ik daarna de update 1.3.3 heb gedraaid, werkte het weer niet. Dus weer opnieuw geïnstalleerd en alleen update 1.3.0. Werkte het wéér niet. Ik weet toch zeker dat ie met 1.3.0. wel heeft gewerkt, dus geen idee wat er aan de hand is. Laat nu maar gewoon de basisversie staan, maar die is zo ontzettend traag. En Patrick... nee... ik weet echt wel het verschil tussen NEF (RAW) of JPG

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo jun 25 2008 11:46 pm

Ik dacht dat het toch verstandig was het even te melden. Je zal er maar toevallig overheen kijken... ;-)
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Jur
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jur » do jun 26 2008 9:48 am

Mary,

Sinds NX 1.3.3 kun je de camerainstellingen niet meer wijzigen aan de linkerzijde van het scherm, maar zijn ze aan de rechterzijde ondergebracht onder 1. Stap Basisinstellingen.

Ga naar 1. Stap Basisinstellingen kies Camera aanpassingen en vervolgens Beeldinstelling niet gebruiken. Hier vind je de oorspronkelijke camerainstellingen terug, die je op de bekende manier ook weer kunt wijzigen. Kies je echter Beeldinstelling, dan heb je de beschikking over de nieuwe Picture-control mogelijkheden (Standaard, Neutraal, Levendig, enz.) die in de nieuwste Nikon DSLR's (vanaf D3 en D300) worden aangeboden.

Ik hoop dat het nu weer werkt voor je.
Laatst gewijzigd door Jur op do jun 26 2008 4:31 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Jur

Mary

Bericht door Mary » do jun 26 2008 11:02 am

Dat is nog eens een tip en hulp. Super bedankt! Waarom kon ik dat zelf niet vinden?

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » do jun 26 2008 11:16 am

Mary schreef:Dat is nog eens een tip en hulp. Super bedankt! Waarom kon ik dat zelf niet vinden?
Dat lijkt me het soort vraag dat je beter zelf kan beantwoorden... :P

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”