Experiment in mono: Paaltje in de duinen

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
De Put

Experiment in mono: Paaltje in de duinen

Bericht door De Put » do jun 26 2008 10:41 pm

Momenteel ben doe ik wat verwoede pogingen in z/w en mono, maar ik moet bekennen dat het me niet meevalt. Hier een eerste poging met verkleuring na omzetting in z/w. Schiet maar, ik leer er graag van!

Afbeelding

Groeten,
Remco

Woudschim

Bericht door Woudschim » do jun 26 2008 11:15 pm

Ik vind de compositie en diepte erg fraai.

Groot minpunt vind ik het kader, sorry, ik vind het echt verschrikkelijk en vooral afleidend.

Maar waar het om gaat is natuurlijk de kleur, waarom heb je voor blauw/paars gekozen? De uitgebeten stukken op het paalte suggereren een helder licht, terwijl de kleur erg koel is. De foto krijgt hierdoor wel een erg sureëel effect wat mij wel kan bekoren. Ik vind het geslaagd! :) (op het kader na. :P)

Shamrock
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Shamrock » vr jun 27 2008 12:16 am

Ik vind het standpunt goed gekozen, maar zou zelf de paal uit de hoek rechtsonder laten vertrekken.
Bij vlagen ben ik geniaal..... Helaas is het hier altijd windstil!.

Hanneke

Bericht door Hanneke » vr jun 27 2008 1:39 am

Interessante compositie :)

het kader doet alleen wel erg aan een rouwkaart denken.

Kleurstelling is mooi, misschien kan het nog wel blauwer

De Put

Bericht door De Put » vr jun 27 2008 8:28 am

Bedankt voor jullie commentaren!
Ikzelf vind het kader nog steeds fraai, maar kennelijk ben ik daarin echt de enige en het zal dan ook wel wansmaak van mijn zijde zijn.
Ik had inderdaad graag de paal als diagonaal willen gebruiken, maar dan zou ik al het gras aan de onderzijde verliezen.

Hier nog een keertje in een warmere tint:
Afbeelding

En o ja, zo kwam de plaat uit mijn camera:
Afbeelding

Groeten,
Remco

Veganpix

Bericht door Veganpix » vr jun 27 2008 9:11 am

De Put schreef:Ikzelf vind het kader nog steeds fraai, maar kennelijk ben ik daarin echt de enige en het zal dan ook wel wansmaak van mijn zijde zijn.
Smaak is altijd persoonlijk en heeft niets te maken met wansmaak. :wink:
Mono is niet mijn smaak en de foto spreekt me daarom niet aan. De kleurenfoto vind ik beter, maar zou een wat andere compositie gekozen hebben. Idd. de middelste paal in de hoek laten beginnen.

Woudschim

Bericht door Woudschim » vr jun 27 2008 11:28 am

Ik vind de mono nu ik het origineel zie veel krachtiger dan het origineel, goed gedaan dus!

En smaak wat kaders betreft is hoogst persoonlijk, en (wan)smaak is ook maar relatief. ;)

Yvette Verwer

Bericht door Yvette Verwer » vr jun 27 2008 11:32 am

Erg mooi, vooral in mono...

noogle
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door noogle » vr jun 27 2008 12:00 pm

Ik vind de mono met warme tint het mooist, zeker nu met dat smalle kadertje eromheen!

Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)

een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com

Melliw
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Melliw » vr jun 27 2008 4:06 pm

Is erg goed. Ik zou maar een klein verbeterpuntje kunnen noemen en dat is dat de paal bovenaan niet helemaal scherp is. Verder echt top!
BrinksFotografie

I believe that the greatest tool we have as photographer is our own two feet.

JanF

Bericht door JanF » vr jun 27 2008 7:34 pm

Het kader is ook niet mijn ding. Ik denk dat hij ook iets beter wordt als hij een klein beetje meer ruimte krijgt linksboven.

Maar ik vind hem goed. Samen met het orgineel laat het goed zien dat je van een normale foto iets best spannends kan maken. En voor dat de puristen gaan zeuren... dit deden in de doka ook!

Oh ja. Nog een klein dingetje. Het is in dit geval een duotoon, geen mono :wink:

G.Alewijn

Bericht door G.Alewijn » vr jun 27 2008 8:13 pm

Onvoorstelbaar wat je uit die foto weet te halen. Vooral het contrast met de wolken spreekt me aan (bij de warmere tint).

Kan je me vertellen hoe je dat voor elkaar hebt gekregen?

De Put

Bericht door De Put » di jul 01 2008 11:32 pm

Natuurlijk!
Ik heb de kale nef eerst een klein beetje opgepompt met Aperture (kan net zo goed met Lightroom of RawShooter):
- Levels bijgewerkt voor contrast
- Belichting iets halve stop omhoog
- Verzadiging opgeschroefd
- Geel en rood iets teruggeschroefd
De laatste stap is om het blauw extra te accentueren.

Vervolgens heb ik de export Tiff opgepakt in Gimp (kan net zo goed met fotoshop) en:
- Allereerst wat perspectiefcorrectie doorgevoerd om de lijnen mooier te laten lopen
- De foto omgezet in zwart wit met behulp van de channel mixer. Hierbij het blauw teruggeschroefd en rood en groen opgeschroefd tot belichten en contrast naar mijn zin waren
- Tot slot met verkleuren omgezet in duotone

Groeten,
Remco

Maud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Maud » wo jul 02 2008 9:31 am

Ik hou hier wel van!.

Volgens mij ziet de lucht jou en denkt kom laten we hem weer een mooie lucht gunnen :) :)
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief

fotorich

Bericht door fotorich » do jul 03 2008 2:40 am

Dynamische foto. In kleur is ie minder. Dus goed gezien om de foto te transformeren.

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”