Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Momenteel ben doe ik wat verwoede pogingen in z/w en mono, maar ik moet bekennen dat het me niet meevalt. Hier een eerste poging met verkleuring na omzetting in z/w. Schiet maar, ik leer er graag van!
Groot minpunt vind ik het kader, sorry, ik vind het echt verschrikkelijk en vooral afleidend.
Maar waar het om gaat is natuurlijk de kleur, waarom heb je voor blauw/paars gekozen? De uitgebeten stukken op het paalte suggereren een helder licht, terwijl de kleur erg koel is. De foto krijgt hierdoor wel een erg sureëel effect wat mij wel kan bekoren. Ik vind het geslaagd! (op het kader na. )
Bedankt voor jullie commentaren!
Ikzelf vind het kader nog steeds fraai, maar kennelijk ben ik daarin echt de enige en het zal dan ook wel wansmaak van mijn zijde zijn.
Ik had inderdaad graag de paal als diagonaal willen gebruiken, maar dan zou ik al het gras aan de onderzijde verliezen.
De Put schreef:Ikzelf vind het kader nog steeds fraai, maar kennelijk ben ik daarin echt de enige en het zal dan ook wel wansmaak van mijn zijde zijn.
Smaak is altijd persoonlijk en heeft niets te maken met wansmaak.
Mono is niet mijn smaak en de foto spreekt me daarom niet aan. De kleurenfoto vind ik beter, maar zou een wat andere compositie gekozen hebben. Idd. de middelste paal in de hoek laten beginnen.
Het kader is ook niet mijn ding. Ik denk dat hij ook iets beter wordt als hij een klein beetje meer ruimte krijgt linksboven.
Maar ik vind hem goed. Samen met het orgineel laat het goed zien dat je van een normale foto iets best spannends kan maken. En voor dat de puristen gaan zeuren... dit deden in de doka ook!
Oh ja. Nog een klein dingetje. Het is in dit geval een duotoon, geen mono
Natuurlijk!
Ik heb de kale nef eerst een klein beetje opgepompt met Aperture (kan net zo goed met Lightroom of RawShooter):
- Levels bijgewerkt voor contrast
- Belichting iets halve stop omhoog
- Verzadiging opgeschroefd
- Geel en rood iets teruggeschroefd
De laatste stap is om het blauw extra te accentueren.
Vervolgens heb ik de export Tiff opgepakt in Gimp (kan net zo goed met fotoshop) en:
- Allereerst wat perspectiefcorrectie doorgevoerd om de lijnen mooier te laten lopen
- De foto omgezet in zwart wit met behulp van de channel mixer. Hierbij het blauw teruggeschroefd en rood en groen opgeschroefd tot belichten en contrast naar mijn zin waren
- Tot slot met verkleuren omgezet in duotone