Welke Macrolens? kom er niet uit...

Discussies over macro/micro objectieven
Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo jun 29 2008 4:21 am

Teun schreef: Als ik het goed heb is de scherpe van de Tamron het best maar om scherptediepte te krijgen moet je je diafragma verder dichtdraaien dan bij de Sigma??
???
Als de Sigma hetzelfde brandpunt heeft als de Tamron hebben beide lenzen dezelfde scherptediepte bij gebruik van hetzelfde diafragma.

Dat de algehele scherpte terugloopt door diffractie bij erg kleine diafragmawaarden (kleiner dan pakweg f 11 - f 16) is een eigenschap die ALLE lenzen hebben.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Teun

Bericht door Teun » zo jun 29 2008 4:56 am

sigma heeft 105mm

en tamron 90mm

heeft de sigma dan meer scherptediepte dan de tamron bij gelijke diafragmawaarden, of is het juist anderom?

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

wat wil je?

Bericht door George Fennes » zo jun 29 2008 9:10 am

Beste Teun, hoe langer het objectief dus hoe meer mm des te minder zal de dieptescherpte zijn.
Dus een Nikkor 60mm macro zal meer dieptescherpte hebben dan de Tamron 90mm.
Maar de Tamron op zijn beurt zal meer dieptescherpte hebben dan de Sigma 105mm/Nikkor 105mm.
Allemaal bij een zelfde diafragma gemeten natuurlijk.
Elk objectief heeft zo zijn voordelen en nadelen.
Daarom is het goed om jezelf af te vragen, wat wil ik fotograferen en daar het objectief bij te zoeken.
Zijn het bloemetjes dan zou de Nikkor 60mm heel goed van pas kunnen komen.
Maar wil je insekten fotograferen en kan je niet al te dichtbij komen omdat die beestjes anders het hazenpad kiezen, ga dan voor een wat langer objectief.
Dan denk ik eerlijk gezegd aan de Sigma 150mm 2.8.

Succes met je ontdekkingstocht door het objectievenland :lol:

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » ma jun 30 2008 8:21 am

Vind het moeilijk om de kwaliteit van een objectief te beoordelen op pixel-peeper.com.
Heb ik geen fatsoenlijk Eizo scherm, opnamen met 332px × 500px (voorbeeld) zeggen echt niks van de kwaliteit. En als een opname goed is zegt dat alles van de fotograaf en niks van camera of objectief.

Dan vraagt Teun nog even naar de ervaringen met Tokina, Tamron en Sigma. Alsof er iemand zou zijn die al die 3 objectieven heeft en zijn ervaringen dan wel wil delen.

Zelf heb ik sinds 1990 een 105 Nikkor Micro. En heb nog nooit een reden tot vervanging gezien.

Citaat van mezelf:
Er zijn enkele macro objectieven van andere merken waarin nieuwsgroepen veel aandacht wordt gegeven. Een quote: “De Tamron AF 2.8 90mm SP Macro is een erg goede lens, en regelmatig aangeboden op de gebruikte markt”. Het feit al dat deze regelmatig wordt aangeboden, zegt al dat de gebruikers er niet tevreden mee zijn. En met welk ander merk je op je Nikon camera ook hebt, bij elke foto die je maakt, weet je dat er betere objectieven zijn.
Bijna de meeste Engelse testen over macro-objectieven staan hier: http://www.nikonlinks.com/equipment_lenses_macro.htm

Uit macro met Nikon.

Rozemarijn

Bericht door Rozemarijn » ma jun 30 2008 10:37 am

Ik heb zelf net ook voor de moeilijke keuze gestaan, de Sigma 105mm, Tokina 100mm of de Tamron 90mm, kwalitatief zijn ze alle drie vergelijkbaar. Ik heb begrepen dat met de Sigma het lastiger is om te switchen tussen AF en MF, dus voor mij was het toen de keuze tussen de Tokina en Tamron. Toen ik de review las van Thom Hogan over de Tamron 90mm had ik besloten om voor de Tamron te gaan. Kwalitatief zou de foto's uit the Tamron vergelijkbaar zijn met de Nikkor. The Nikkor is een luxere lens dan de Tamron, als ik het kon betalen had ik voor de 105mmVR gekozen, maar ik ben nu ontzettend blij met mijn Tamron :-) Het maakt prachtige foto's.

Floris

Bericht door Floris » ma jun 30 2008 11:04 am

Hans Braakhuis schreef:Vind het moeilijk om de kwaliteit van een objectief te beoordelen op pixel-peeper.com.
Heb ik geen fatsoenlijk Eizo scherm, opnamen met 332px × 500px (voorbeeld) zeggen echt niks van de kwaliteit. En als een opname goed is zegt dat alles van de fotograaf en niks van camera of objectief.

Dan vraagt Teun nog even naar de ervaringen met Tokina, Tamron en Sigma. Alsof er iemand zou zijn die al die 3 objectieven heeft en zijn ervaringen dan wel wil delen.

Zelf heb ik sinds 1990 een 105 Nikkor Micro. En heb nog nooit een reden tot vervanging gezien.

Citaat van mezelf:
Er zijn enkele macro objectieven van andere merken waarin nieuwsgroepen veel aandacht wordt gegeven. Een quote: “De Tamron AF 2.8 90mm SP Macro is een erg goede lens, en regelmatig aangeboden op de gebruikte markt”. Het feit al dat deze regelmatig wordt aangeboden, zegt al dat de gebruikers er niet tevreden mee zijn. En met welk ander merk je op je Nikon camera ook hebt, bij elke foto die je maakt, weet je dat er betere objectieven zijn.
Bijna de meeste Engelse testen over macro-objectieven staan hier: http://www.nikonlinks.com/equipment_lenses_macro.htm

Uit macro met Nikon.
Ik ga op wat teentjes trappen. Ik vind dit nogal arrogant en suggestief. Momenteel zijn er op Marktplaats en FAP bij elkaar 2 Tamron 90mm te koop; beide niet voor Nikon en een van de redenen van verkoop is de voorkeur voor andersoortige fotografie; niet dat het objectief niet bevalt. Ik durf zelfs te stellen dat wanneer er vanaf 1990 met de Tamron geschoten zou zijn, de voornaamste reden om te switchen het merkje zou kunnen zijn. Niet de optische eigenschappen.

En er zijn blijkbaar wel mensen die in ieder geval met 2 van de 3 objectieven ervaring hebben of deze in ieder geval wat beter gefundeerd kunnen vergelijken.

@Teun: over een vergelijk over bouwkwaliteit kan ik niets zeggen: de Tamron weegt niet zoveel en voelt stevig genoeg aan. De AF/MF schakeling vind ik erg handig (ring naar je toetrekken voor MF). Als je de mogelijkheid hebt de Tamron over te nemen van Vulture: gewoon doen. Mocht de bouwkwaliteit/optische eigenschappen/merk je niet bevallen kan je hem waarschijnlijk voor vrijwel dezelfde prijs verkopen!

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Re: wat wil je?

Bericht door Léon Obers » ma jun 30 2008 3:52 pm

George Fennes schreef:Beste Teun, hoe langer het objectief dus hoe meer mm des te minder zal de dieptescherpte zijn.
Dus een Nikkor 60mm macro zal meer dieptescherpte hebben dan de Tamron 90mm.
Maar de Tamron op zijn beurt zal meer dieptescherpte hebben dan de Sigma 105mm/Nikkor 105mm.
Allemaal bij een zelfde diafragma gemeten natuurlijk.
Daar wil ik nog een aardig verwarrende aanvulling aan toevoegen :lol:
Macro objectieven gebruik je met name voor "macro" (ja, allicht). Je wilt je onderwerp vooral op een bepaalde grootte fotograferen. Doe je dat met een korter brandpunt ga je er iets meer bovenop zitten, gebruik je een langer brandpunt is je onderwerpsafstand wat groter.

Uitgaande van eenzelfde vergrotingsmaatstaf (het onderwerp even groot in je zoeker), en gebruik je hetzelfde diafragma is de scherptediepte bij verschillende brandpunten praktisch gezien hetzelfde.

Simpele uitleg (maar je kunt het ook uitrekenen met een DOF calculator). Bij een langer brandpunt heb je "uit de mouw geschud" een kleinere scherptediepte dan bij een korter brandpunt (zoals in de quote hierboven reeds beschreven). Maar doordat je een grotere voorwerpafstand nodig hebt om hetzelfde deel van je onderwerp erop te krijgen, neemt daarbij de scherptediepte weer toe. Die twee zijn met name bij wat kortere onderwerpsafstanden (zoals bij macro) omgekeerd evenredig. (Bij grotere afstanden --10-20 meter-- gaat dat wel weer uitmaken).

Dus een macrolens kiezen op basis van "meer of minder scherptediepte" is een verkeerd argument om daar een lenskeuze op te laten afhangen.

Kies op basis van de onderwerpsafstand die je minimaal denkt nodig te hebben voor je onderwerpen (zoals elders in de draad reeds is opgemerkt m.b.t. bijv. fotografie van insecten).

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

je leert elke keer weer wat bij, maar het gaat zo langzaam..

Bericht door George Fennes » ma jun 30 2008 9:28 pm

Halo Leon, jij schreef: Simpele uitleg (maar je kunt het ook uitrekenen met een DOF calculator). Bij een langer brandpunt heb je "uit de mouw geschud" een kleinere scherptediepte dan bij een korter brandpunt (zoals in de quote hierboven reeds beschreven). Maar doordat je een grotere voorwerpafstand nodig hebt om hetzelfde deel van je onderwerp erop te krijgen, neemt daarbij de scherptediepte weer toe. Die twee zijn met name bij wat kortere onderwerpsafstanden (zoals bij macro) omgekeerd evenredig. (Bij grotere afstanden --10-20 meter-- gaat dat wel weer uitmaken).

Ik heb inderdaad niet veel ervaring met macro fotografie en heb mijn menin gebaseerd op de ervaring die ik heb met grotere afstanden.
Een groothoekobjectief heeft een scherptediepte om van te rillen bijna van 50cm tot oneindig :lol:
Een tele 200mm heeft een flinterdun scherptediepte veld, dus vandaar mijn redenatie.
Maar als jij het zegt dat het met macro niet zo werkt, dan mijn nederige verontschuldigingen voor de verkeerde uitleg :oops: :oops: :oops:
Zo zie je maar weer dat je elke dag weer iets meer bijleert. :lol:
En ik kom tot de ondekking, dat hoe meer ik weet, hoe meer ik besef dat ik niet weet :shock:

Maar bedankt voor de correctie.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Re: je leert elke keer weer wat bij, maar het gaat zo langza

Bericht door Léon Obers » wo jul 02 2008 2:34 pm

George Fennes schreef: Ik heb inderdaad niet veel ervaring met macro fotografie en heb mijn mening gebaseerd op de ervaring die ik heb met grotere afstanden.
Een groothoekobjectief heeft een scherptediepte om van te rillen bijna van 50cm tot oneindig :lol:
Een tele 200mm heeft een flinterdun scherptediepte veld, dus vandaar mijn redenatie.
Het is ook een complexe materie met nogal wat "addertjes" onder het gras. Het is maar net welke eigenschappen met een aantal variabelen je gebruikt, van wat je ziet en ervaart. Met meer inzicht wordt het wel steeks leuker en interessanter hoe die "DOF" nu werkelijk in elkaar steekt.

In deze vergelijking (groothoek en tele) verlies je twee zaken uit het oog.
Doorgaans gebruik je een groothoeklens om veel van je onderwerp erop te krijgen op een relatief korte onderwerpsafstand, bij tele slechts een detail van je onderwerp. Bij het een is je onderwerp dan relatief erg klein afgebeeld. Bij het ander juist erg groot. (De afbeeldingsmaatstaf is enorm verschillend). Als gevolg daarvan zit daar dan juist dat verschil van wat we ervaren met een grote scherptediepte of een kleine.

Ga je echter die onderwerpsafstanden zodanig kiezen dat bij beide objectieven een onderwerp even groot wordt afgebeeld in je zoeker (of het beeld op je sensor), zit er ook hier in de scherptediepte onderling erg weinig verschil.

Dus ga je met een groothoeklens op 30 cm afstand een portret erop zetten, is de scherptediepte niet veel anders als met een (matig) telelens op 120 cm van datzelfde portret. Alleen zit er wel een enorm verschil in perspectivische vertekening, als je beide foto's erna even groot ziet afgebeeld.

Verder is de achtergrond afbeeldingsmaatstaf en daarmee de onscherpte in de achtergrond verschillend. Ga je bij die groothoeklens die achtergrond vergroten tot dezelfde afbeeldingsmaatstaf als bij een telelens, is de mate van onscherpte nagenoeg hetzelfde.

Dus ook bij een groothoek- en een telelens bij eenzelfde afbeeldingsmaatstaf kom je tot nagenoeg dezelfde scherptediepte. (Ook hier gaan de verschillen iets groter worden bij grotere afstanden).

Een autoriteit die dat op wetenschappelijke manier met praktische voorbeelden erg uitvoerig heeft uitgezocht is "Paul van Walree". (Hij heeft eens ooit onjuiste informatie over lenzen bij Zeiss op hun website gevonden, die na bestudering door Zeiss op aanwijzing van van Walree zijn gerectificeerd).
Op zijn website kun je er erg veel over lezen (wel een hele kluif om het te lezen en allemaal te snappen --> de voorbeelden echter spreken voor zich). Tevens een erg uitgebreide DOF calculator waarbij je meer gegevens kunt aflezen en verder met meer zaken rekening wordt gehouden dan de meeste andere DOF calculators die je elders op het web kunt vinden. (Werkt direct zonder installatie).

http://www.vanwalree.com/optics/dof.html
Kijk dan ergens halverwege naar voorbeelden met een "Goofy" met knapzak gefotografeerd met 100 mm en 28 mm lens
Daarna iets verder de uitvergroting van de achtergrond naar dezelfde vergrotingsmaatstaf van beide lenzen.

Dat je bij macro juist eerder geen verschil in scherptediepte opmerkt tussen de verschillende brandpunten is omdat je hier vooral met een min of meer zelfde "afbeeldingsmaatstaf" werkt en daarbij je onderwerpsafstand aanpast aan die afbeeldingsmaatstaf. Dat is een andere fotografie benaderingswijze dan een groothoek kiezen om er meer op te krijgen, of juist tele om er een detail uit te lichten.

George Fennes schreef:Halo Leon, jij schreef:

Maar als jij het zegt dat het met macro niet zo werkt, dan mijn nederige verontschuldigingen voor de verkeerde uitleg :oops: :oops: :oops:
Het is niet nodig je te verontschuldigen hoor. Ieder legt het uit naar beste inzicht en geweten. 8)
Een gebrek aan net wat dieper inzicht kun je iemand niet kwalijk nemen. :wink:

(Hooguit kun je de arrogantie van iemand kwalijk nemen als die zijn gelijk wil blijven halen op diens stellingname bij een gebrek aan inzicht en niet bereid is dat inzicht en diens stellingname bij te stellen als dat door anderen met argumenten of bewijs weerlegt kan worden).

Plaats reactie

Terug naar “Macro/micro objectieven”