Medical Nikkor

Discussies over macro/micro objectieven
Plaats reactie
Zuiderbuur
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Medical Nikkor

Bericht door Zuiderbuur » vr jun 20 2008 2:50 pm

ik kwam deze set tegen :

klikklikklik

lijkt mij leuk om daar eens mee te kunnen 'spelen'

wil
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door wil » vr jun 20 2008 4:56 pm

Ik heb hem, maar moest er mee werken niet spelen. Zelfs de voorloper van deze uitvoering heb ik nog. :wink:
Maar heel eerlijk, ik gebruik hem niet meer omdat lens niet competable is met digitale camera. Nu 105 micro met ringflits. Medical Nikkor werd gebruikt om bv in de mond foto's te maken of tijdens operatie als het operatie gebied klein en diep is en losse flits onbruikbaar.
Dus als je een ringflits gebruikt is het effect hetzelfde als fotograferen met medical nikkor. Alleen kan je met medical nikkor zonder tussenstuk 1:1 foto's maken. Groot nadeel van de medical nikkor in medische fotografie is de geringe scherptediepte. Soms echt te klein om bruikbare foto's te maken.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma jun 30 2008 11:31 pm

wil schreef:.....Groot nadeel van de medical nikkor in medische fotografie is de geringe scherptediepte. Soms echt te klein om bruikbare foto's te maken.
Geringe scherptediepte is inherent aan macro/micro fotografie. Bij erg kleine diafragma's om de scherptediepte te vergroten gaat diffractie weer meespelen op de algemene scherpte. Een snelle correcte focus is daarbij ook belangrijk.
Voor de beste prestaties zou je kunnen uitzoeken welke (snelle) autofocuslens het nog het beste blijft doen bij die erg kleine diafragmawaarden. Dan nog een ringflitser erbij die bij die kleine diafragmawaarden nog voldoende power geeft.
Als jouw type 105 mm lens van het type AF-S is met VR is, lijkt me dat toch wel een erg werkbare optie te zijn.
Vriendelijke groet, Léon Obers

wil
Clublid
Clublid

Bericht door wil » di jul 01 2008 8:24 am

Léon Obers schreef: Als jouw type 105 mm lens van het type AF-S is met VR is, lijkt me dat toch wel een erg werkbare optie te zijn.
Dat is ook de reden dat 90% van mijn werk met de 105 micro wordt gemaakt.
Met de medical nikkor kan je diafragma niet zelf bepalen. De afbeeldingsmaatstaf bepaald het diafragma wat de medical nikkor gebruikt.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo jul 02 2008 1:55 pm

wil schreef: Met de medical nikkor kan je diafragma niet zelf bepalen. De afbeeldingsmaatstaf bepaald het diafragma wat de medical nikkor gebruikt.
Kijk, zaken die erg belangrijk zijn om vooraf te weten.
Tja, het systeem is met ingebouwde ringflitser inmiddels zodanig verouderd, dat je je moet afvragen of het wel zinvol is tweedehands zo'n set te kopen. Wellicht dat na al die jaren de flitser niet meer aan zijn vermogen komt. Als de flitser kapot is of gaat, kun je het waarschijnlijk ook niet meer repareren omdat er geen onderdelen meer van zijn.
De optische prestaties van de medical Nikkor zijn ook niet om naar huis te schrijven. Daarbij de nadelen die je opnoemt. Dan is feitelijk elke prijs die je ervoor betaalt teveel, of je moet toevallig een verzamelaar zijn en het ding in een glazen vitrinekast willen plaatsen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

wil
Clublid
Clublid

Bericht door wil » wo jul 02 2008 2:48 pm

Léon Obers schreef: of je moet toevallig een verzamelaar zijn en het ding in een glazen vitrinekast willen plaatsen.
En daar komt mijn exemplaar ook in. :)

Plaats reactie

Terug naar “Macro/micro objectieven”