Opnamestand P*

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Frederix

Bericht door Frederix » do jul 03 2008 6:51 pm

Riemke schreef:
"Gemak" is inderdaad de P. De camera "denkt"dan voor je.
Sinds ik weer echt fotografeer met een SLR denk ik liever zelf en maak bewust mijn keuze voor diafragma en sluitertijd.
Hoi Riemke,

Merkwaardige redenering. Waarom zou fotograferen met "M" serieuzer zijn dan fotograferen met "P"?
Ik gebruik door de bank genomen altijd de "P", soms pas ik met het duimwieltje het diafragma of sluiterstijd aan. Indien nodig pas ik belichtingscorrectie toe. Als voor een bepaalde serie opnamen de sluiterstijd of juist het diafragma van belang is, kies ik voor "S" of juist "A". Toch denk ik dat ik vrij serieus met fotografie bezig ben.

Maar ik denk dat deze discussie van dezelfde orde is als bij het beoordelen van foto's. De één bekijkt vooral de technische aspecten van een foto (kleur, scherpte e.d.), de andere de artistieke aspecten van een foto (compositie, zeggingskracht). Zo wil de ene fotograaf wellicht vooral met techniek in de weer zijn om technisch perfecte plaat te maken, de andere wil niets met techniek te maken hebben en vooral artistiek bezig zijn.

Tobias

Bericht door Tobias » do jul 03 2008 10:54 pm

De M is voor mij het meest belangrijk. A is een goede tweede, de S gebruik ik nooit, en de P zit niet op mijn camera.

Fotograferen is meten en weten. Heb een voorkeur voor spotmeting, zo blijft de feeling met de contrasten in het onderwerp.

Als je met AF nog moet nadenken over de belichting of ander instellingen dan is het slecht met je gesteld. Dus het is gewoon ff een kwestie van aan een wieltje draaien en kijken hoeveel LW je over of onder belicht. Dat kijken deed je toch al door je zoeker. Rolletjes of magazijnen wisselen is er ook niet meer bij dus tijd genoeg als je een reportage maakt. Kom je in tijdnood dan ben je waarschijnlijk nerveuzer dan het bruidspaar.

Wil je gewoon lekker plaatjes schieten met de P en de resultaten voldoen aan je eis. Gewoon doen! Met alle toeters en bellen die er tegenwoordig op een doorsnee body zitten kan je toch bijna alles aan.

Ik ervaar de digitale fotografie als de meest gemakkelijke vorm van fotografie. Geen polaroid meer trekken, geen geleuter in de doka met al die chemicaliën, zwemen filteren doe je in PS en ga zo maar door.

Dus S.P.A.M. er maar lekker op los!

wim
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door wim » do jul 03 2008 11:28 pm

Riemke schreef:Ik begrijp dat jij dat vaker doet Wim, bruidsreportages maken?
Na een hele lange tijd krijg ik op 8 augustus weer eens de gelegenheid. En nu voor het eerst met een DSLR :wink:
Ik sta open voor tips :D Ben al druk aan het surfen op allerhande sites voor leuke ideeën.
Zal je het weekend wat tips sturen. De site is nu zoooo traag dat ik slaap terwijl ik topics open..... :D

Vledder

Bericht door Vledder » vr jul 04 2008 8:30 am

P = VOLLEDIG automaat, geen mogelijkheid tot ingrijpen/wijzigen;
P* = automaat waarbij je met één van de wieltjes kunt ingrijpen en de door de camera gekozen waarde kunt wijzigen;
A = HALF automaat (jij bepaald MANUEEL --> A & camera AUTOMATISCH -->S)
S = HALF automaat (jij bepaald MANUEEL --> S & camera AUTOMATISCH --> A)
M = VOLLEDIG manueel

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » za jul 05 2008 7:04 am

Ben het met Riemke eens, dat als je wat wil leren van fotografie, dat je dan de Parkeerstand niet moet gebruiken. Nu was ik een vroege leerling, en toen bestond de P stand nog niet. Net toen ik de Minolta IV had aangeschaft kwam Nikon met de F-801 en F-4. Die F-4 had de spotmeter ingebouwd, en was goedkoper dan een F-3 + de Minolta IV samen.

hans1956
Regiocoördinator
Regiocoördinator
Ervaringsniveau: *****

Bericht door hans1956 » za jul 05 2008 9:20 am

Ik gebruik meestal de A stand. Dit omdat ik wil spelen met de diepte/scherpte in mijn foto's. De P stand is voor mij de gemak stand. Lekker foto's schieten zonder er bij na te hoeven denken. De S stand gebruik ik niet zo gek veel. De M stand wordt bij mijn avondsessies gebruikt.

Gr. Hans
Gr. Hans

Semi amateur met Mooie pro camera's, een Coolpix P7100 en een analoge F80 met mooi Nikon glaswerk! 

Facebook Flickr

19doerak59

Bericht door 19doerak59 » za jul 05 2008 10:26 am

ik sluit me bij Hans aan, ik fotografeer meestal in de A-stand, als ik P zou gebruiken moet ik eerst de gebruiksaanwijzing bestuderen betreft het *. In oogwenk zie ik bij gekozen diafragma of de sluitertijd acceptabel is, dus van deze gewoonte zal ik niet gauw afwijken.

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » za jul 05 2008 9:07 pm

Vledder schreef:P = VOLLEDIG automaat, geen mogelijkheid tot ingrijpen/wijzigen;
P* = automaat waarbij je met één van de wieltjes kunt ingrijpen en de door de camera gekozen waarde kunt wijzigen;
M = VOLLEDIG manueel
*Bijna* goed.
De A,S en M heb je helemaal correct beschreven. De P echter niet.

In de P-stand bepaalt de camera helemaal automatisch sluitertijd en diafragma. P is de stand op het instelwiel (D80 en lager) of keuzestand (D100 en hoger, D1 en hoger). De camera doet dat op een "gemiddelde" curve. Je krijgt dus altijd goed, maar gemiddeld belichte foto's. Door in de P-stand aan het duimwieltje te draaien kun je afwijken van het voorstel van de camera. Zodra je dit doet verschijnt de "*" bij de P om aan te geven dat je afwijkt van het voorstel van de camera. Zodra je met het duimwiel weer in de oorspronkelijke verhouding sluitertijd/ diafragma bent verdwijnt de "*" weer. Je kunt de "*" dus niet apart aan of uit zetten.

De ISO-waarde is bij deze een gegeven. Die bepaal je zelf met de ISO-instelling. Ook die kun je automatisch maken, maar dat gaat voor hier even te ver.

De "helemaal automatische" stand is het groene kameraatje, dat alleen op de D40 t/m D80 camera's zit. In die stand wordt ALLES automatisch ingesteld: Sluitertijd, Diafragma, ISO en ook flits.

Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

ruud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door ruud » za jul 05 2008 11:14 pm

heb de p-stand nog nooit gebruikt gebruik alleen M.S.A.
en van deze 3 zeker voor 80% S
ik denk liever zelf inplaats van de camera want die zit er toch wel is wat naast naar mijn idee.

gr. ruud

Vledder

Bericht door Vledder » za jul 05 2008 11:15 pm

MvBoetzelaer schreef:
Vledder schreef:P = VOLLEDIG automaat, geen mogelijkheid tot ingrijpen/wijzigen;
M = VOLLEDIG manueel
*Bijna* goed.
De A,S en M heb je helemaal correct beschreven. De P echter niet.

In de P-stand bepaalt de camera helemaal automatisch sluitertijd en diafragma. P is de stand op het instelwiel (D80 en lager) of keuzestand (D100 en hoger, D1 en hoger). De camera doet dat op een "gemiddelde" curve. Je krijgt dus altijd goed, maar gemiddeld belichte foto's. Door in de P-stand aan het duimwieltje te draaien kun je afwijken van het voorstel van de camera. Zodra je dit doet verschijnt de "*" bij de P om aan te geven dat je afwijkt van het voorstel van de camera. Zodra je met het duimwiel weer in de oorspronkelijke verhouding sluitertijd/ diafragma bent verdwijnt de "*" weer. Je kunt de "*" dus niet apart aan of uit zetten.

De ISO-waarde is bij deze een gegeven. Die bepaal je zelf met de ISO-instelling. Ook die kun je automatisch maken, maar dat gaat voor hier even te ver.

De "helemaal automatische" stand is het groene kameraatje, dat alleen op de D40 t/m D80 camera's zit. In die stand wordt ALLES automatisch ingesteld: Sluitertijd, Diafragma, ISO en ook flits.

Groeten,
Marnix
Marnix, je hebt gelijk, ik heb het even op mijn camera geprobeert en het werkt qua P/P* zoals jij beschrijft.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”