Vraag aan bruidsfotografen

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » zo jul 06 2008 1:12 pm

@Leon: er wordt zo gerekend: Bruidsreportage( 4 uur aanwezig) 4 x €150= € 600. Wil dit bruidspaar een boek, dan zijn de extra kosten €340
(4x €60 + €100 voor het boek) Totale kosten voor de reportage dus €940 voor 4 uur aanwezigheid.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » zo jul 06 2008 1:15 pm

evertfoto schreef:Tip: Lever er gelijk twee CD's bij ivm eventuele scheiding. :wink:
:lol: :lol: dan ik ook nog maar even : "Trouwen is liegen dat je bij elkaar blijft" Youp.

Arend

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » zo jul 06 2008 1:28 pm

Nog een "hype" van de laatste tijd: Oypo
Je maakt een account, bepaalt de prijs die je voor je foto's wilt hebben en zet alle foto's in een album, beschermd met een wachtwoord.
80% van de opbrengst voor jou, 20% voor Oypo.

Even off-topic: ik ken een fotograaf die op die manier werkt, heeft foto's bij een kinderdagverblijf gemaakt, komt thuis, leegt zijn kaartje om de foto's vervolgens onbewerkt te uploaden naar Oypo. Ik vind dat echt het toppunt van beroepsdeformatie :evil:
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

Vledder

Bericht door Vledder » zo jul 06 2008 1:57 pm

In de (bruids)fotografie in het probleem dat er veel te veel aanbod is.Dat aanbod bestaat uit goede en slechte fotografen, dure en goedkope fotografen. Iedereen met een (dslr) camera denkt dat ie voor het maken van een foto geld moet gaan vragen en velen proberen uit de ruif mee te eten. Menselijk gedrag dus, want diegene die een vorstelijk uurtarief vraagt verdient vermoedelijk bij zijn baas nog niet eens 15% van dat tarief als uurloon.

Ik vraag over het algemeen geen geld voor mijn activiteiten (alleen materiaalkosten) daar heb ik geen behoefte aan, ik red mijzelf wel met mijn professionele inkomen. De enkele keer dat ik geld vraag komt voort uit het feit dat ik dan dingen doe die ik niet niet heel leuk vind (bijv. een trouwreportage van mensen die mij helemaal niet aanspreken). En dan vraag ik nog geen gekke bedragen maar meer een bijdrage voor nieuwe apparatuur.

Kortom: we hollen dus zelf de fotobranche uit.

Robin

Bericht door Robin » zo jul 06 2008 4:59 pm

Herman55 schreef:Robin, heb je al eens berekend hoeveel uur een fotograaf bezig is? En dan van a tot en met z? Wat blijft er dan over van het uurtarief? Ik vermoed dat als je alles op een rijtje zet, die 1500 euro nog niet eens zo heel verkeerd is.
Ik vind die 1500 ook helemaal niet vreemd of verkeerd. Het gaat er mij meer om dat ik reeds betaald heb voor het bewerken en verwerken van een foto die in mijn album komt te staan.

Waarom moet ik daarna 25 euro betalen voor een printje dat bij profotonet 5 euro kost ? Even 8 printjes is dus 200 euro - 20 daadwerkelijke kosten = fotograaf vraagt 160 euro voor een bestelling plaatsen.

Een fotograaf kan ook zeggen ik vraag 25 euro administratie kosten voor het plaatsen van een bestelling. MAar goed ik ben geloof ik de enige die hier zo over denkt. Erg logisch want ik beproef dat vele ook hier hun geld mee verdienen en natuurlijk al fantaseren over de D700 :P

Maar goed ik zou er verder over op houden, ik zal eens gaan rondneusen op dutchphotozone. BEdankt voor de tip.

Heb leiver een amateut dan dat ik 1 man meer betaal dan een band, met 20 man uit eten en 100 man onbeperkt drank en lekkere hapjes bij elkaar.

:?

Vledder

Bericht door Vledder » zo jul 06 2008 5:13 pm

Robin schreef:
Herman55 schreef:Robin, heb je al eens berekend hoeveel uur een fotograaf bezig is? En dan van a tot en met z? Wat blijft er dan over van het uurtarief? Ik vermoed dat als je alles op een rijtje zet, die 1500 euro nog niet eens zo heel verkeerd is.
Ik vind die 1500 ook helemaal niet vreemd of verkeerd. Het gaat er mij meer om dat ik reeds betaald heb voor het bewerken en verwerken van een foto die in mijn album komt te staan.

Waarom moet ik daarna 25 euro betalen voor een printje dat bij profotonet 5 euro kost ? Even 8 printjes is dus 200 euro - 20 daadwerkelijke kosten = fotograaf vraagt 160 euro voor een bestelling plaatsen.

Een fotograaf kan ook zeggen ik vraag 25 euro administratie kosten voor het plaatsen van een bestelling. MAar goed ik ben geloof ik de enige die hier zo over denkt. Erg logisch want ik beproef dat vele ook hier hun geld mee verdienen en natuurlijk al fantaseren over de D700 :P

Maar goed ik zou er verder over op houden, ik zal eens gaan rondneusen op dutchphotozone. BEdankt voor de tip.

Heb leiver een amateut dan dat ik 1 man meer betaal dan een band, met 20 man uit eten en 100 man onbeperkt drank en lekkere hapjes bij elkaar.

:?
Je bent van mening dat de fotograaf zijn geld reeds heeft verdient met de reportage, maar hij mag er toch tot in de verre toekomst aan BLIJVEN verdienen ?

Stel je koopt een auto, dan zou het niet logisch zijn als je de beurten e.d. en reparaties niet meer hoeft te betalen of slechts de kostprijs betaald. Ik begrijp je wel maar zo zit de commerciële wereld niet in elkaar.

Die nabestellingen hoef je toch niet ongelimiteerd kado te doen ?

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”