a90 schreef:Paul van Vliet heeft er ooit een mooi liedje over gezongen.

Ja en Louis Couperus heeft er ooit een mooi boek over geschreven:
"Van oude mensen, de dingen die voorbijgaan."
Ik heb de "argumenten" van de tegenstanders van G objectieven uit dit topic eens op een rijtje gezet.
Lachen.
Gijs Sandberg:
"Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. ... "
Nikonvos:
"Ik draai liever zelf overal aan. 't is al net als met vrachtauto rijden. Ik zal nooit wennen aan een automaat, ik roer liever zelf in de soep"
E.M. de Klerk:
"En ja, als Nikon die G-objectieven niet afzweert, loopt het nog eens slecht met ze af. Ze zouden inderdaad verboden moeten worden. Nikon gaf decennia de toon aan met de F-camera's, en nu ineens objectieven maken die ik niet meer op mijn F2's kan gebruiken..."
Ed Post:
"Ik heb een hekel aan G-lenzen, ik wil wat te draaien hebben...."
Pruimpit:
"De diafragmaringhaters zijn zich weer aan het roeren.
De nadelen van G-objectieven zijn evident:
- Je kunt ze niet op de echte Nikons gebruiken.
- Je mist directe controle omdat je nu via onoverzichtelijke menuutjes en krakkemikkige instelwieltjes (Uitvinding van Canon!) moet werken.
- Je mist de scherptediepteschaal.
- De objectieven zijn gewoon lelijker."
GdP
"Tja, G-objectieven. Helaas die doen het niet op mijn geliefde Nikon F2.
…Maar aan al die oude spullen kleven nog zo veel herinneringen. En die blijf je gewoon koesteren"
Tja.
De kracht van de argumentatie tegen G objectieven is wat mij betreft ronduit bedroevend.
Het enige argument dat wat hout snijdt is dat je de scherptediepteschaal mist. Hopelijk komt Nikon met een mooie oplossing hiervoor in de zoeker.
De rest valt wat mij betreft in de categorie: "Van oude mensen, de dingen die voorbijgaan"