G-lenzen

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
Pruimpit

Bericht door Pruimpit » do jul 17 2008 7:41 am

GdP schreef: Maar sinds ik de Nikon F6 in mijn bezit heb is dat allemaal geen probleem meer. En passen gewoon alle objectieven op de camera.
Behalve pre-AI. Nou ja met moeite, en je kunt alle diafragma's niet gebruiken.
Behalve DX, nou ja ook niet echt functioneel.

Remco H

Bericht door Remco H » vr jul 18 2008 8:15 am

Pruimpit schreef:
Remco H schreef:
gijs sandberg schreef:Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verbannen moeten worden.
Hmm, ik heb de nadelen van G-objectieven nog niet kunnen ontdekken. Het ontbreken van die diafragmaring vind ik meer een voordeel dan een nadeel. Dan heb je tenminste niet meer dat je ontdekt dat je fototoestel niet wil, en dat dat komt doordat die diafragmaring, die ik never nooit gebruik, weer eens in de verkeerde stand staat, omdat het vergrendelingsschakelaartje per ongeluk en ongemerkt verkeerd stond. :?
Hoe kan dit dat ik een identieke post eerder heb gelezen :?:
De diafragmaringhaters zijn zich weer aan het roeren.

Kennelijk is mijn reactie van toen daarop gewist. Want ik kan het nergens meer terug vinden.
Dat je dit eerder hebt gelezen klopt, het komt oorspronkelijk hier vandaan. Ik heb het daar weggehaald, omdat ik op de vingers getikt ben dat het daar buiten het onderwerp was. En toen heb ik het maar hier neergezet.
Ik een diafragmaringhater? Hmm, dat is wel overdreven. Het is slechts zo dat de praktijkervaring mij een bepaald idee daarover geeft. En voor mij is die ring volstrekt overbodig.

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » vr jul 18 2008 8:29 am

Remco H schreef: Hmm, ik heb de nadelen van G-objectieven nog niet kunnen ontdekken. Het ontbreken van die diafragmaring vind ik meer een voordeel dan een nadeel. Dan heb je tenminste niet meer dat je ontdekt dat je fototoestel niet wil, en dat dat komt doordat die diafragmaring, die ik never nooit gebruik, weer eens in de verkeerde stand staat, omdat het vergrendelingsschakelaartje per ongeluk en ongemerkt verkeerd stond.

Ik een diafragmaringhater? Hmm, dat is wel overdreven. Het is slechts zo dat de praktijkervaring mij een bepaald idee daarover geeft. En voor mij is die ring volstrekt overbodig.
De nadelen van G-objectieven zijn evident:
- Je kunt ze niet op de echte Nikons gebruiken.
- Je mist directe controle omdat je nu via onoverzichtelijke menutjes en krakkemikkige instelwieltjes (Uitvinding van Canon!) moet werken.
- Je mist de scherptediepteschaal.
- De objectieven zijn gewoon lelijker.

a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door a90 » vr jul 18 2008 8:42 am

Paul van Vliet heeft er ooit een mooi liedje over gezongen. ;)
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Robin

Bericht door Robin » vr jul 18 2008 8:47 am

Pruimpit schreef:Je kunt ze niet op de echte Nikons gebruiken.
:lol:

En welke zijn dit dan volgens jou ?
De camera's die jij in bezit hebt of hebt gehad ?
pruimpit schreef:Je mist directe controle omdat je nu via onoverzichtelijke menutjes en krakkemikkige instelwieltjes (Uitvinding van Canon!) moet werken
Je werkt ook nog met betamax ipv een HD recorder ?

Ik persoonlijk vind de instelwieletjes en de menu structuur juist een van sterke punten van Nikon.

Maar goed iedereen kan hier anders over denken natuurlijk

jpauwels

Bericht door jpauwels » vr jul 18 2008 9:05 am

- De objectieven zijn gewoon lelijker.
Ja de Witte Opbjectieven van C@@@@ zijn aan de buiten kant ook mooier, dat ben ik met je eens, maar geef mij maar een Nikon............

GdP

Bericht door GdP » vr jul 18 2008 9:20 am

Pruimpit schreef:
GdP schreef: Maar sinds ik de Nikon F6 in mijn bezit heb is dat allemaal geen probleem meer. En passen gewoon alle objectieven op de camera.
Behalve pre-AI. Nou ja met moeite, en je kunt alle diafragma's niet gebruiken.
Behalve DX, nou ja ook niet echt functioneel.
Mijn F6 heeft daar een modificatie voor ondergaan. Die pre-Ai objectieven passen dus ook. :)

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » vr jul 18 2008 9:36 am

a90 schreef:Paul van Vliet heeft er ooit een mooi liedje over gezongen. ;)
Ja en Louis Couperus heeft er ooit een mooi boek over geschreven:
"Van oude mensen, de dingen die voorbijgaan."

Ik heb de "argumenten" van de tegenstanders van G objectieven uit dit topic eens op een rijtje gezet.
Lachen.

Gijs Sandberg:
"Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. ... "

Nikonvos:
"Ik draai liever zelf overal aan. 't is al net als met vrachtauto rijden. Ik zal nooit wennen aan een automaat, ik roer liever zelf in de soep"

E.M. de Klerk:
"En ja, als Nikon die G-objectieven niet afzweert, loopt het nog eens slecht met ze af. Ze zouden inderdaad verboden moeten worden. Nikon gaf decennia de toon aan met de F-camera's, en nu ineens objectieven maken die ik niet meer op mijn F2's kan gebruiken..."

Ed Post:
"Ik heb een hekel aan G-lenzen, ik wil wat te draaien hebben...."

Pruimpit:
"De diafragmaringhaters zijn zich weer aan het roeren.
- Je mist directe controle omdat je nu via onoverzichtelijke menuutjes en krakkemikkige instelwieltjes (Uitvinding van Canon!) moet werken.
- De objectieven zijn gewoon lelijker."

GdP
"Tja, G-objectieven. Helaas die doen het niet op mijn geliefde Nikon F2.
…Maar aan al die oude spullen kleven nog zo veel herinneringen. En die blijf je gewoon koesteren"

Tja.
De kracht van de argumentatie tegen G objectieven is wat mij betreft ronduit bedroevend.
Het enige argument dat wat hout snijdt is dat je de scherptediepteschaal mist. Hopelijk komt Nikon met een mooie oplossing hiervoor in de zoeker.

De rest valt wat mij betreft in de categorie: "Van oude mensen, de dingen die voorbijgaan"

GdP

Bericht door GdP » vr jul 18 2008 9:43 am

Marten schreef:
a90 schreef:Paul van Vliet heeft er ooit een mooi liedje over gezongen. ;)
Ja en Louis Couperus heeft er ooit een mooi boek over geschreven:
"Van oude mensen, de dingen die voorbijgaan."

Ik heb de "argumenten" van de tegenstanders van G objectieven uit dit topic eens op een rijtje gezet.
Lachen.

Gijs Sandberg:
"Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. ... "

Nikonvos:
"Ik draai liever zelf overal aan. 't is al net als met vrachtauto rijden. Ik zal nooit wennen aan een automaat, ik roer liever zelf in de soep"

E.M. de Klerk:
"En ja, als Nikon die G-objectieven niet afzweert, loopt het nog eens slecht met ze af. Ze zouden inderdaad verboden moeten worden. Nikon gaf decennia de toon aan met de F-camera's, en nu ineens objectieven maken die ik niet meer op mijn F2's kan gebruiken..."

Ed Post:
"Ik heb een hekel aan G-lenzen, ik wil wat te draaien hebben...."

Pruimpit:
"De diafragmaringhaters zijn zich weer aan het roeren.
- Je mist directe controle omdat je nu via onoverzichtelijke menuutjes en krakkemikkige instelwieltjes (Uitvinding van Canon!) moet werken.
- De objectieven zijn gewoon lelijker."

GdP
"Tja, G-objectieven. Helaas die doen het niet op mijn geliefde Nikon F2.
…Maar aan al die oude spullen kleven nog zo veel herinneringen. En die blijf je gewoon koesteren"

Tja.
De kracht van de argumentatie tegen G objectieven is wat mij betreft ronduit bedroevend.
Het enige argument dat wat hout snijdt is dat je de scherptediepteschaal mist. Hopelijk komt Nikon met een mooie oplossing hiervoor in de zoeker.

De rest valt wat mij betreft in de categorie: "Van oude mensen, de dingen die voorbijgaan"
Toch nog iemand die het allemaal begrijpt. :D

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » vr jul 18 2008 10:02 am

Robin schreef:En welke zijn dit dan volgens jou ?
De camera's die jij in bezit hebt of hebt gehad ?
Daar word verschillend over gedacht, de Nikon F, daar is iedereen het over eens. Daaraan wil ik toevoegen, de Nikkormats, de F2, F3 en F4 en de FE/FM reeks. Maar de FE10 of de FM10 weer niet.
Robin schreef:Ik persoonlijk vind de instelwieletjes en de menu structuur juist een van sterke punten van Nikon.
Dat is het hem juist. Ik ben uberhaupt geen voorstander van menu's.
Een echte Nikon kent alleen directe bedienknopjes. Bij een DSLR zal je toch een soort menu moeten hebben, zie ik ook wel in. Maar zie dat als noodzakelijk kwaad. Het moet wel veel simpeler. Met een mininum van functies via het menu. Alleen het hoogst noodzakelijke.

Jij vindt de instelwieletjes een sterk punt. Ik zeg dat ze dat van Canon hebben afgekeken.
Laatst gewijzigd door Pruimpit op vr jul 18 2008 10:14 am, 1 keer totaal gewijzigd.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door gijs sandberg » vr jul 18 2008 10:05 am

Gerrit,

re: Mijn F6 heeft daar een modificatie voor ondergaan. Die pre-Ai objectieven passen dus ook.

Ik heb dat ook overwogen voor min F5 en toen niet gedaan.
Goed te horen dat het met een F6 ook kan.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Robin

Bericht door Robin » vr jul 18 2008 10:22 am

Pruimpit schreef:Dat is het hem juist. Ik ben uberhaupt geen voorstander van menu's. Maar zie dat als noodzakelijk kwaad. Het moet wel veel simpeler. Met een mininum
Tsja, hopelijk denk je niet over alles zo, want dan ga je het nog zwaar krijgen in het leven.

Of tik je echt nog met een echte schrijfmachine en werk je nog met een echt opstart systeem (ms-dos) ?

Wil het niet belachelijk maken, zeg alleen dat de iets jongere geenratie niet beter gewend is. Je moet ooit beginnen en als dat nu is (en niet tig jaar geleden) en je wilt een nieuwe spiegelreflex kopen, dan zit je automatisch aan zo'n nep Nikon vast van honderden / duizenden waarbij je met gestolen instelwieltjes van Canon moet werken.

Vervolgens wil je een objectief bij deze crappy DSLR'en en gaat reviews lezen en op het NCN forum. Je bent aan het sparen voor een 70-200 en 14-24 die als superieur uit de bus kopen en leest dat een bestuurslid vind dat deze verboden moeten worden.

Ik denk dat ik me doos maar aan iemand anders moet gaan geven ??

:roll:

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » vr jul 18 2008 10:29 am

Marten schreef:De rest valt wat mij betreft in de categorie: "Van oude mensen, de dingen die voorbijgaan"
Ik weet niet hoe oud je bent, Marten, maar ik heb het vermoeden dat je qua leeftijd mijn vader zou kunnen zijn :)

Ik denk dat je teveel verwacht van de moderniteit. Teveel vertrouwen in de consumptiemaatschappij :?

Je zou een Don Quichotte kunnen zijn die strijd tegen oude poldermolens. Ik strijd liever tegen moderne windmolens :)
Robin schreef:Wil het niet belachelijk maken, zeg alleen dat de iets jongere geenratie niet beter gewend is
Ik ben 5 jaar jonger dan jij bent Robin. Ik werk trouwens aan digitaliseringsprojecten.

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » vr jul 18 2008 10:45 am

Robin,

Til vooral niet te zwaar aan wat anderen denken. Iedereen stelt andere eisen aan z'n apparatuur.
En bestuursleden schrijven hier voornamelijk op persoonlijke titel, zou best wel in hun ondershrift meegenomen mogen worden. :-)
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » vr jul 18 2008 10:12 pm

Yep!
Zelf ben ik al helemaal gewend aan het werken met instelwieltjes en ik vraag me soms af waarom er zo'n rare, mechanische en dus (stof-)gevoelige ring aan sommige van mijn objectieven zit. Voor mij alleen nog G-objectieven. Veel mooier!

Marnix
(uiteraard geheel op persoonlijke titel...)
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”