Verlaten boerderijschuur (Z/W toegevoegd pag.2)

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
eteuben

Bericht door eteuben » za jul 26 2008 1:08 am

Frederix schreef:Tsja, zo te zien is de belichting niet echt goed geweest gezien de uitgevreten lichte partijen. Het lijkt mij nogal lastig om daar nog iets goeds van te maken. Dat is jammer, want het onderwerp was gewoon erg fraai. Ik vraag me af hoe je hebt belicht, waar heb je op lichtgemeten (goed nederlands???) Misschien nog een keer overmaken?
De belichting was een zeer laagstaande zon die zowat links het beeld inkwam, heb hierdoor al een stap naar rechts gedaan, vandaar ook dat de wielen in het midden ipv creatief iets rechtser kwamen te staan.

Ook zelf kon ik met moeite die kant op kijken zo fel was de zon en glom die muur. Kan me voorstellen dat de foto dat gewoon overneemt. Is puur wit geworden, want ook verdonkeren levert geen detail extra op! :? :wink:

Gelukkig is het op zich dichtbij, dus kan et er nog eens op wagen! Iets vroeger in de avond ofzo. :wink:

unga
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door unga » za jul 26 2008 1:13 am

of anders vroeg in de ochtend met een beetje mazzel pik je dan nog wat mist of dauw mee plus het licht is nog mooi zacht PS het is toch zaterdag :wink:
D-5100
Sigma 10-20 mm HSM, AF-S DX 18-70, Sigma 70-300 APO-HSM, Sigma 150 mm Macro HSM
coolpix s9100
F-75+28-80 mm+75-240 mm
F3 HP + 1.8/50, 2.8/28
Nikon L35AF2
Rollei 35
Canonet 28
Olympus 35 RD

eteuben

Bericht door eteuben » za jul 26 2008 1:16 am

Helaas zijn bouwmarkten op zaterdag gewoon geopend! :D Maar bedankt voor de tip!

Frederix

Bericht door Frederix » za jul 26 2008 1:20 am

eteuben schreef:Helaas zijn bouwmarkten op zaterdag gewoon geopend! :D Maar bedankt voor de tip!
Ik heb zo'n idee dat als Unga vroeg in de ochtend bedoelt, dat hij ook écht vroeg in de ochtend bedoeld. Bouwmarkten zijn dan nog lang niet open. :evil:

unga
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door unga » za jul 26 2008 5:15 am

uhm ja klopt helemaal Fred...zo rond een uurtje of 5 net voor zonsopgang Edwin...maar als je daarna de gehele dag huisvadertjes uitleg moet geven over welke schroef je nodig hebt voor gipsplaat oid kan ik me voorstellen dat Edwin denkt: nu ff niet :wink:
D-5100
Sigma 10-20 mm HSM, AF-S DX 18-70, Sigma 70-300 APO-HSM, Sigma 150 mm Macro HSM
coolpix s9100
F-75+28-80 mm+75-240 mm
F3 HP + 1.8/50, 2.8/28
Nikon L35AF2
Rollei 35
Canonet 28
Olympus 35 RD

Matthieu
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Matthieu » za jul 26 2008 8:04 am

Mijn voorkeur ook naar nr 1 zowel de bewerkte als origineel.
nr 3 is erg overbelicht, mogelijk door hem wat donkerder te maken wel mooi.
gr. matthieu
Nikon D3 + D3s + 14-24 + 24-70 + 50 + 105 + 70-300 VR + SB-700 +Elinchrome flitskoppen en boxen + nog meer

Kijken doe je met je ogen, fotograferen met je hart

www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu

KvP
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door KvP » za jul 26 2008 8:09 am

Heel apart nummer 2.
Kan je de bewerking Aged Newspaper wat nader uitleggen, ik heb er nooit van gehoord.

Gr Kees
Groeten Kees

Mijn motto: De compositie máákt de foto

Fujifilm X100F

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Eeuw » za jul 26 2008 9:47 am

voor mij 1 en 2 in de bewerkte versie. bij betere belichting zou ik 3 mooi vinden in de originele versie, maar dan valt ie wel erg buiten de serie.. maar die harde kleuren in 3 origineel vind ik wel leuk.
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

Jack the Slipper

Bericht door Jack the Slipper » za jul 26 2008 9:59 am

De foto's zijn gemaakt met ondergaande zon. Da's dus in het westen. Vroeg in de ochtend komt de zon op. En dat die hij in het..... juist ja oosten.

Licht komt dan dus van de verkeerde kant voor deze foto's. Tenzij dat niet erg is dan kan het weer wel.

eteuben

Bericht door eteuben » za jul 26 2008 9:39 pm

@ Unga en Frderix

Zo bedoelde ik het ook, omdat ik nog moet werken die (zater)dag ga ik er niet al zo vroeg uit. Ik kon namelijk niet uitslapen op zaterdag!

@ KvP
De bewerking zit standaard in Jasc Paint Shop Pro8, en heeft vrijwel hetzelfde effect als Sephia! Die ken je misschien wel...

sofa2007
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door sofa2007 » za jul 26 2008 9:55 pm

Ja foto 1 blijft over, mooi licht en mooie schaduwwerking. 2 is wat gewoontjes en 3 wel erg overbelicht.

Willem

eteuben

Bericht door eteuben » za jul 26 2008 10:11 pm

Heb ook nog een 2 tal zwart-wit uitvoeringen gemaakt en dan zo donker (acceptabel) mogelijk! Maar dat uitgebeten wit blijft, helaas!

Afbeelding

Afbeelding

:? :roll:

Woudschim

Bericht door Woudschim » zo jul 27 2008 9:44 am

Die eerste foto is nog best ok zo in zwart wit.. De tweede foto blijft inderdaad jammer.

eteuben

Bericht door eteuben » zo jul 27 2008 7:09 pm

Best aardig verdonkerd, maar krijg er niet veel meer detail uit! Klopt ook wel als de rest steeds zwarter wordt!

GdP

Bericht door GdP » zo jul 27 2008 7:15 pm

Wat overbelicht is, krijg je nooit goed. In overbelichte plekken zit gewoon geen informatie meer.
Onderbelichten is vaak niet zo erg, want dat laat zich prima bewerken.

Door na het maken van de foto te controleren op de 'hoge lichten' kan je zien of je hebt overbelicht. Vooral bij hoge contrasten is dat erg belangrijk.

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”