Nikkor 105mm Micro ook voor andere doeleinden geschikt?

Discussies over macro/micro objectieven
George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Nee geen 50mm als portretlens!!!!

Bericht door George Fennes » zo jan 07 2007 2:18 pm

Hallo ML,

Onze Nikon Goeroe (als ik hem zo mag noemen Hans Braakhuis) geeft op zijn site het volgende weer:

Code: Selecteer alles

De 50 millimeter heeft een klein nadeel. Op de digitale reflex werken ze als 75 millimeter, en
dat lijkt bijna genoeg te zijn om er portretten mee te kunnen maken. Het nadeel is dat je
redelijk dicht op je onderwerp moet gaan zitten. En je houdt het perspectief van een 50
millimeter, dat vertekend dus enigszins. Een 50 millimeter is dus niet goed geschikt voor
echte portretten.
In andere fotoboeken had ik ook iets dergelijks gelezen, maar ik ben sinds gisteravond aan het bladeren maar heb dat nog niet kunnen vinden.

Maar op Hans Braakhuis zijn "objectieven advies" wordt het bovenstaande gezegd.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

ML

Bericht door ML » zo jan 07 2007 2:24 pm

Dan is de opmerking dat hij 20 mm voor portretten gebruikt (beeldvullende kop) dus ook geen ideale opmerking. Daarmee moet je nog dichterbij en krijg je nog meer vertekening.
Maar goed, volgens mij gaat het daar niet om. (of juis wel, want als je de plaat krijgt die je voor ogen hebt kun je dus ook dit objectief gebruiken en zijn we weer bij het begin van dit toppic ; Ja, je kunt de 105 macro ook voor portretten -en landschap- gebruiken)

George Fennes
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Nee, nee en nog eens nee ik wil geen 50mm portretlens!!!!!

Bericht door George Fennes » zo jan 07 2007 3:00 pm

ML schreef,

Dan is de opmerking dat hij 20 mm voor portretten gebruikt (beeldvullende kop) dus ook geen ideale opmerking.

Ik weet natuurlijk niet of HB met zijn 20mm beeldvullend werkt en deze aanhaling was niet bedoeld om aan te geven dat de 20mm een portretlens is.

Alleen om aan te geven dat je met elke lens als je wil portretten kan maken en het is maar net wat je met een portret beoogt.

Soms is het leuk om juist bepaalde vertekeningen te accentueren, gewoon voor het effect en niet om alles zo natuurgetrouw weer te geven.

Ik ging in op hetgeen Gerrit schreef:

Persoonlijk zou ik de 105mm nemen, en voor portretfotografie een AF 50mm f/1.8 D. En die kost € 140,-. Is zeer scherp! En zeer lichtsterk, zodat ook met de dieptescherpte gespeeld kan worden. En dat is ideaal bij portretten.

Gerrit suggereerde dat de 50mm ideaal is bij portretten en dat betwijfel ik ten zeerste vanwege eerder genoemde rede.

Blijf het objectief bekijken

GdP

Re: Nee, nee en nog eens nee ik wil geen 50mm portretlens!!!

Bericht door GdP » zo jan 07 2007 10:52 pm

George Fennes schreef:ML schreef,

Dan is de opmerking dat hij 20 mm voor portretten gebruikt (beeldvullende kop) dus ook geen ideale opmerking.

Ik weet natuurlijk niet of HB met zijn 20mm beeldvullend werkt en deze aanhaling was niet bedoeld om aan te geven dat de 20mm een portretlens is.

Alleen om aan te geven dat je met elke lens als je wil portretten kan maken en het is maar net wat je met een portret beoogt.

Soms is het leuk om juist bepaalde vertekeningen te accentueren, gewoon voor het effect en niet om alles zo natuurgetrouw weer te geven.

Ik ging in op hetgeen Gerrit schreef:

Persoonlijk zou ik de 105mm nemen, en voor portretfotografie een AF 50mm f/1.8 D. En die kost € 140,-. Is zeer scherp! En zeer lichtsterk, zodat ook met de dieptescherpte gespeeld kan worden. En dat is ideaal bij portretten.

Gerrit suggereerde dat de 50mm ideaal is bij portretten en dat betwijfel ik ten zeerste vanwege eerder genoemde rede.

Voor portretten ga ik nooit dichter op mijn onderwerp zitten dan ca. 2 meter. Met de 50mm (wordt op dig. 75mm) kan je heel wat meer op je foto krijgen dan alleen het hoofd. Ik denk bv. aan interessante borsten e.d.
De 105 mm is dan voor het fotograferen van alleen hoofd + schouders.
Ik denk als je macro en portretten wil maken dat je dan met beiden lenzen goed uit de voeten kan.

Bram66

Alleen Macro ?

Bericht door Bram66 » vr jan 12 2007 11:35 pm

Ik heb sinds eergisteren ook de 105 mm en hij bevalt me prima, goed scherp en mooie diepe kleuren. Ik gebruik hem niet voor portretfotografie daar heb ik mij 18-200 zoom voor. Ik ben nog wel op zoek naar een 50 mm van Nikon. :D

Karel Giesen
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Karel Giesen » vr jan 12 2007 11:54 pm

Hallo allemaal,

Er is bij dit item weer heel veel gedebatteerd over brandpuntsafstanden, beeldhoeken en perspectief of 'vervorming'. Het brandpunt van iedere lens ligt gewoon vast. Dat is namelijk inherent aan het ontwerp van de lens en is niet afhankelijk van de camera waar je deze lens opschroeft. De beeldhoek en daarmee het perspectief wordt bepaald door de afbeeldingsmaatstaf. Op een technische camera werkt een 105mm lens als een groothoek, op een middenformaatcamera is het (ongeveer) een standaardlens, op een kleinbeeldcamera is het een portretlens, op een digitale (DX) camera is het een middelmatige tele en op een compactcamera is een 105mm een flinke tele ...en allemaal met de bijbehorende vertekening c.q. perspectief! De scherptediepte is wel onafhankelijk van de afbeeldingsmaatstaf. Dus op een digitale camera heb je meer scherptediepte dan op een analoge camera met dezelfde lens.

groet,

Karel

Plaats reactie

Terug naar “Macro/micro objectieven”