Poor man's GPS tagging

Discussies over fotobewerking en archivering
Bruintjes

Bericht door Bruintjes » do jul 10 2008 8:54 pm

Bruintjes schreef:Ik heb ook de gisteq, gekocht een paar maanden geleden.
Werkt wel, maar niet helemaal zoals ik het wil, vaak zet hij in de exif gegevens niet de cooordinaten, maar alleen de hoogte.
Ik heb me er nog niet echt in verdiept hoe het kan omdat ik er geen tijd voor had/heb.
Ik ben er nu wel mee bezig geweest omdat het zulk geweldig mooi weer is.
De Gisteq GPS-datalogger werkt helemaal perfect, beter dan mijn, "oude" Garmin Etrex vista GPS.
Hij heeft een betere chip, de SIRF 3 ontvanger en is daardoor gevoeliger.
Het probleem dat ik heb zit in de software, die heb ik al geupdate, maar dat helpt niet.
Ik kan uit mijn foto database geen 10mp (3800-2500 pixels) bestanden krijgen met de Gisteq software, wel als ik die naar 960-800 verklein.
Dan schrijft de software ook de cooördinaten in het exif file, maar kijk ik dan in Fs elements 5, dan zie ik in de exif alleen de hoogte staan.
Ik gebruik daarom nu wel de Gisteq datalogger, de gisteg software gebruik ik alleen om de datalogger leeg te halen.
Om de data uit te lezen gebruik ik Geosetter,een duits Freeware programma dat je in de nederlands taal kan zetten dat werkt prima,
ik hoef dan geen bestanden uit de fotodatabase te halen,
alleen maar te selecteren, en dan GPS track toe te voegen, het programma doet de rest.
Ook is het dan in FS OK, let op, wel moet je met opslaan aan geven dat je orginele Exif bestand overschreven mag worden, anders maakt hij overal kopieën van.
Als je dan je foto's op Google Earth of Flick'r zet staan ze meteen op de kaart.
Misschien heeft iemand hier iets aan,
Groeten, Hennie.

spike_l

Bericht door spike_l » ma jul 28 2008 9:54 am

Hennie,

Lijkt mij ook een leuke gadget om te hebben! Zeker met de komende vakantie! Maar vroeg me nog een aantal dingen af:
Heb je hem ook al getest in de bossen? (Dus dichte bladerdakken) en/of in steden met hoge gebouwen? Ben benieuwd hoe de ontvangst dan is, zijn meestal de omstandigheden dat GPS ontvangers wat moeite hebben met satelieten vinden...
En waar plaats je je ontvanger dan? In je tas, of toch meer aan de buitenkant zodat ie een goede ontvangst heeft?

Alvast bedankt voor je antwoorden!

groeten,

Leon

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » ma jul 28 2008 12:44 pm

Leon,

Ontvangers worden ieder jaar beter.
Mijn Garmin Quest heeft inderdaad moeite met een dicht bladerdak.
Als de ontvangst wegvalt zal het GPS apparaat de laatst gepeilde positie weergeven.
Voor vele doeleinden is een benaderng van de positie al voldoende.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Bruintjes

Werkt het goeed in de bossen..

Bericht door Bruintjes » ma jul 28 2008 7:42 pm

spike_l schreef:Hennie,

Heb je hem ook al getest in de bossen? (Dus dichte bladerdakken) en/of in steden met hoge gebouwen?

En waar plaats je je ontvanger dan? In je tas, of toch meer aan de buitenkant zodat ie een goede ontvangst heeft?

Leon
Hallo Leon,
Ja wel, hij werkt ook goed onder de bladeren in het bos en in de steden.
Beter dan mijn "oude" Garmin Etrex Vista, dit omdat de Gisteq een nieuwere soort chip (SIRF 3) heeft.
Ik heb ze allebei gelijk gebruikt en de Garmin heeft dan veel meer blanco stukken er in.
Ik hang hem aan de buiten kant van mijn tas, of aan mijn rugzak,
of gewoon aan mijn broekriem, hoe meer open hoe beter.
Groeten, Hennie.

marijke-s

Bericht door marijke-s » do jul 31 2008 10:53 am

Terpie, ik heb de gisteq ook, maar wat ik me afvraag is of wanneer je nederland verlaat en in een andere tijdzone komt je de tijd van camera elke keer moet aanpassen aan het apparaatje? Klinkt mij wel logisch in de oren toch?

Jan en Yuul
Clublid
Clublid

Bericht door Jan en Yuul » do jul 31 2008 3:26 pm

Ik wordt hier erg enthousiast van! Heb dan nog wel de volgende vragen:
- In het begin van deze discussie al ter sprake gekomen, maar voor mij nog niet duidelijk. Is het flash geheugen in staat alle data van een 14 daagse vakantie met dagelijks trips van 6 tot 8 uur op te slaan? Zo nee, kan ik dat dan tussendoor op mijn Vosonic Imagetank zetten en thuis weer mee aan de gang gaan?
- Ik neem aan dat als Yuul en ik beiden onze camera's synchroniseren met het apparaatje, we er beiden later ook gebruik van kunnen maken. Of neem ik teveel aan in dit geval?
Jan
Z9, Z7, Z6, D850, D7200 (Yuul), D810, D800E, D700 (Jan), divers glaswerk en een SB-800

NielsThijssen

Bericht door NielsThijssen » do jul 31 2008 3:36 pm

Jan en Yuul schreef:Ik wordt hier erg enthousiast van! Heb dan nog wel de volgende vragen:
- In het begin van deze discussie al ter sprake gekomen, maar voor mij nog niet duidelijk. Is het flash geheugen in staat alle data van een 14 daagse vakantie met dagelijks trips van 6 tot 8 uur op te slaan? Zo nee, kan ik dat dan tussendoor op mijn Vosonic Imagetank zetten en thuis weer mee aan de gang gaan?
- Ik neem aan dat als Yuul en ik beiden onze camera's synchroniseren met het apparaatje, we er beiden later ook gebruik van kunnen maken. Of neem ik teveel aan in dit geval?
Jan
Je hebt bij Gistec Phototrackr de beschikking over (uit mn hoofd) 250.000 punten. Dus als je zelf gaat rekenen (aantal uur per dag te registreren, aantal dagen dat je op pad bent, en beschikbare (250.000) punten), dan kun je voor vertrek je optimale registratie-snelheid ingeven (van 1x per seconde tot bijvoorbeeld 1x per minuut).
de penlite (AA-cel) houdt het wel 12-14 uur uit, advies: na een dag loggen gewoon nieuwe oplaadbare er in.
Om de track-data veilig te stellen gebruik ik de bijgeleverde utility. Als export doe ik deze naar het NMEA protocol wegschrijven (kan ik in mijn Garmin Streetpilot benutten icm Mapsource). Het weggeschreven track-bestand doe ik middels GEOSETTER taggen aan de NEF-bestanden.

Idd, als je 2 (of meer ) camera's synchroniseert voor vertrek, en je wandelt in de buurt, dan kun je 1 track benutten voor taggen van foto's.

OF je kan idd de GPS-tagger uitwisselen met de andere body, zodat je partner apart eens een track kan lopen /taggen.

PS: mocht ik een meeting bijwonen, dan neem ik mn phototrackr mee, dan kan ik (naar wens) anderen voorzien van de gelopen route....

Met oog op andere tijdzones: ik heb advies gekregen hier te synchroniseren voor vertrek, en bij thuiskomst middels GEOSETTER de juiste offset in te geven van de foto (bv -6 uur bij OOstkust amerika)

Jan en Yuul
Clublid
Clublid

Bericht door Jan en Yuul » do jul 31 2008 5:58 pm

Dat moet dus lukken Niels. Uitgaande van 14 dagen gemiddeld 7 uur per da kom ik op iets meer dan 350.000 seconden. Bij een interval van 2 seconden( is toch nauwkeurig genoeg?) kom je al ver onder de 250 000 punten. Op welk interval heb jij hem ingesteld?? Ondanks dat blijf ik benieuwd of de bestanden tussentijds op een Vosonic weggeschreven kunnen worden. Hangt ook van het bestandstype af misschien ... Wellicht kan je mij per pb zo'n bestandje opsturen, dan kan ik het proberen.
Z9, Z7, Z6, D850, D7200 (Yuul), D810, D800E, D700 (Jan), divers glaswerk en een SB-800

NielsThijssen

Bericht door NielsThijssen » do jul 31 2008 6:22 pm

Momenteel heb ik elke 10 seconde een registratie-moment vast gezet.
Dat lijkt me voorlopig ruim voldoende, zeker als ik ga wandelen.
Bij grotere snelheden (auto/vliegtuig) is misschien een snellere interval wenselijk.
PS: je hebt al een PB met een dergelijk bestand ontvangen

Jan en Yuul
Clublid
Clublid

Bericht door Jan en Yuul » do jul 31 2008 6:38 pm

Niels er gaat iets niet goed, gebruik mijn e-mail adres zoals in mijn profiel staat a.u.b.

Jan

Zie ook mijn PB

NielsThijssen

Bericht door NielsThijssen » do jul 31 2008 7:59 pm

Jan en Yuul schreef:Niels er gaat iets niet goed, gebruik mijn e-mail adres zoals in mijn profiel staat a.u.b.

Jan

Zie ook mijn PB

'joe hev meel' ;)

Bruintjes

Bericht door Bruintjes » do jul 31 2008 8:58 pm

Jan en Yuul schreef: Is het flash geheugen in staat alle data van een 14 daagse vakantie met dagelijks trips van 6 tot 8 uur op te slaan? Zo nee, kan ik dat dan tussendoor op mijn Vosonic Imagetank zetten en thuis weer mee aan de gang gaan?
Jan
Het maakt niet uit hoeveel camera's je gebruikt, als ze maar "gelijk" staan en op de zelfde plek zijn natuurlijk.
Ik denk niet dat je hem met een image tank leeg kan halen, je hebt nl het bij behorende programma nodig en dat loopt alleen op een PC, ik ben al aan het proberen om het met mijn PDA te doen, maar tot nu toe zonder succes.
Als wij langer dan twee dagen we gaan nemen we de laptop mee.
marijke-s schreef:Terpie, ik heb de gisteq ook, maar wat ik me afvraag is of wanneer je nederland verlaat en in een andere tijdzone komt je de tijd van camera elke keer moet aanpassen aan het apparaatje? Klinkt mij wel logisch in de oren toch?
Je kan de camera natuurlijk gelijk zetten door de tijdzone aan te passen,
maar beter is het om dat gewoon thuis te doen, met het programma dat je gebruikt.
Ik gebruik Geosetter, maar GPicSync, en het programma van de
Gisteq hebben die mogelijkheid.

Groeten, Hennie.

Jan en Yuul
Clublid
Clublid

Bericht door Jan en Yuul » do jul 31 2008 10:12 pm

Als wij langer dan twee dagen we gaan nemen we de laptop mee.
Denk jij dat mijn inschatting
Uitgaande van 14 dagen gemiddeld 7 uur per da kom ik op iets meer dan 350.000 seconden. Bij een interval van 2 seconden( is toch nauwkeurig genoeg?) kom je al ver onder de 250 000 punten.
niet juist is Hennie?

terpie
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door terpie » do jul 31 2008 10:41 pm

Ik denk dat ik het wel redt met de geheugen van de tracker op m'n volgende vakantie naar Madagaskar voor 3 weken. Ik heb hem nu op 5 sec interval staan en dat geeft in een auto een goed resultaat. Voor een boot, fiets, wandelen is de default interval van 10sec zeker goed genoeg.

M'n laatste vakantie had ik de klok van m'n camera ook niet aangepast en gewoon op NL tijd laten staan. Thuis heb ik de tijd van al m'n foto's in 1 keer aangepast door de tijdzone offset te verrekenen.
Photo Gallery: gallery.terpie.nl
Nikon D300 | Nikon AF-S 16-85mm F/3.5-5.6G ED VR | Nikon AF-S 70-300mm F/4.5-5.6 G IF VR | Tamron SP AF 90mm/2,8 DI Macro | NB-600 | SB-900

Jan en Yuul
Clublid
Clublid

Bericht door Jan en Yuul » do jul 31 2008 11:26 pm

Dit zijn geruststellende woorden Terpie. Ik ga er een bestellen!

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”