Rangefinders, wie kan er wat over vertellen ?

Discussies over fotografie met de Nikon F-series en compact camera's
mikemix

Bericht door mikemix » di jun 10 2008 8:18 pm

Als jullie het niet erg vinden gaan we weer ontopic :)

Tammo Schut

Bericht door Tammo Schut » di jun 10 2008 8:57 pm

Hier nog een Yashica.
Daar schoot ik 45 jaar geleden mee. Helaas doet hij het niet meer.Jammer.

Tammo

Afbeelding

a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door a90 » di jun 10 2008 10:11 pm

Haha leuk Tammo, Jammer dat hij het niet meer doet. Het is dat ik het extreem druk heb maar ik wil er graag een rolletje mee wegschieten binnenkort.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » vr aug 01 2008 12:02 am

Nou, dat was geen succes :shock: Ik begreep niet helemaal hoe het zit met het terugrollen van het filmpje en trok deze finaal in 2 stukken :(

Ik zit nu het een helemaal belicht rolletje op de ene spoel terwijl het laatste staartje in het rolletje terug is gedraaid. Ik dacht dat ik er een 36 opname film in had gelegd en dat bleek dus een 24 te zijn, als je hem dan wil doorrollen naar 25 dan zegt ie krak en wil hij niet meer voor of achteruit.

Wat een gepruts, maar ach, we hebben weer wat geleerd :) (zou de cameraboer heel vreemd opkijken als ik het spul bij hem afgeef en hem vraag om de film van het spoeltje af te peuteren ) ? :)

Overigens heeft Hong Sien nu een SP staan met 35 1.8 voor € 3.200,00. Ze dalen gestaag door. Wie weet wordt het ooit nog wat. (of toch maar een F6)??
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

thom

Bericht door thom » vr aug 01 2008 1:05 am

Prachtig, een Minister-D. Mijn vader heeft hier duizenden vakantie dia's mee geschoten. Allemaal perfect, kleur, scherpte en noem maar op...

Tijd om weer eens een ouderwets dia avondje te organiseren met de familie.

Yashica rules!

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » vr aug 01 2008 1:21 am

Ik zal ook wat nieuw leven inblazen in dit topic. 8)

Hoewel ikzelf niet werk met een meetzoeker heeft het echt wel iets speciaals. Jaren terug had een collega van mij een Konica Hexar. Die was zodanig stil dat je de camera echt tegen je oor moest aanleggen om de sluiter te horen aflopen.
Die stilte op dat niveau hebben de Leica's niet eens in hun analoge modellen gehad. Laat staan de huidige digitale Leica M8 camera's, die meer lawaai maakt dan een Nikon D80 reflexcamera !!!
Niet het aflopen van de sluiter van de Leica die dat lawaai maakt, maar het motorisch opnieuw spannen van de sluiter. Een harde metaalachtige "motor-dzjing", daar waar in de D80 alles redelijk gedempt wordt wellicht mede door de plastic body.

Wat ik in deze draad mis zijn de nog steeds NIEUW te verkrijgen en geproduceerde meetzoekercamera's van heden.
Ja ze zijn er echt, hoogstaande camera's met zelfs top of the bill kwaliteitslensjes.

Cosina maakt onder het merk "Voigtländer" een hele reeks analoge meetzoekercamera's met fantatische lenzen waaronder bijv. een 35mm/1.2 lensje met asferische lensdelen erin.
Maar ook een 12 mm full frame voor 35mm film.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Collega van mij gebruikt Voigtländer meetzoeker lenzen via een adapter op een Leica M8.
** De hele reeks aan Voigtländer meetzoekercamera's en lenzen **
De nieuwe 35mm/1.2 lens is standaard reeds in Leica vatting te krijgen, zowel in zwart als mat chrome passend bij oudere Leica meetzoekercamera's:
http://www.cameraquest.com/voigt3512.htm

Dezelfde Cosinafabriek maakt echter ook NIEUW analoge meetzoekercamera's onder het merk 'Zeiss Ikon"
http://www.cosina.co.jp/z.html
http://www.zeiss.com/zeissikon

Afbeelding

Distagon T* 2,8/15 ZM
Afbeelding
Vriendelijke groet, Léon Obers

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Re: Rangefinders, wie kan er wat over vertellen ?

Bericht door Léon Obers » vr aug 01 2008 1:56 am

Skippy schreef: Een DSLR met een vracht aan objectieven is een prachtig instrument dat fantastische resultaten mogelijk maakt. Resultaten die technisch superieur zijn aan die van een meetzoeker.
Laten we even de digitale mogelijkheden en processing van beeld via een sensor achterwege en kijken we puur naar de optische eigenschappen, dan zijn de lenzen van een DSLR helemaal niet superieur in de weergave van beeld. Met name bij brandpunten beneden pakweg 60-85mm.
Of ze kosten een smak meer geld en zijn aanzienlijk complexer, groter en zwaarder gebouwd dan strikt noodzakelijk voor "beeld".

Bij een spiegelreflex heb je door de ruimte die het spiegelhuis nu eenmaal inneemt te maken met een stevig retrofocus ontwerp, wat bij voorbaat extra problemen c.q. optische compromissen met zich meebrengt. Daar waar je met een meetzoeker geen last hebt van een in de weg zittende spiegel, en om die reden lenzen makkelijk met minder compromissen kunt ontwerpen, waardoor ze in beginsel beter zijn voor hun doel dan lenzen voor reflexcamera's.

Jammer genoeg zijn die meetzoeker gebruikte lenzen dan weer minder geschikt voor digitale full frame sensors, omdat extreme groothoeken van het meetzoekertype verre van een rechte lichtbundel op een sensor geeft gezien in de hoeken. Maar op film is dat soort type superieur aan retrofocus ontworpen lenzen.

Het is ook altijd wat heh :(

Tammo Schut

Bericht door Tammo Schut » vr aug 01 2008 9:06 am

Weet iemand een adresje waar je zo'n Mininster-D weer gangbaar kunt laten maken?

Tammo

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr aug 01 2008 10:58 am

Simpel Googelen op "camera reparaties" (tussen aanhalingstekens) op Nederlandstalige webpagina's levert diverse bedrijfjes op die ook oud spul repareren.

Ed Post
Clublid
Clublid

Bericht door Ed Post » vr aug 01 2008 11:03 am

Tammo Schut schreef:Weet iemand een adresje waar je zo'n Mininster-D weer gangbaar kunt laten maken?

Tammo
Het mooie van die Yashica's is dat ze (nog) niet zo duur zijn.
Gewoon openschroeven en kijken wat het probleem is.
Electronica zit er niet in.
Laten repareren heeft niet zo veel zin, voor hetzelfde geld (of minder) koop je een vervangend exemplaar.

Ik heb zelf een collectie Yashica Electro's wat in wezen de opvolger is van de Minister-D en één van die camera's deed het bij mij ook niet.
Bleek gewoon een draadje te zijn wat ik simpel kon vervangen.

Voorbeeldje.
Afbeelding

Afbeelding
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....

Zuiderbuur
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Zuiderbuur » vr aug 01 2008 3:35 pm

Heb een Hasselbald X pan, gekocht in 2001 omdat we naar New York op reis gingen. Heb er schitterende panorama's mee gemaakt van oa de Twin Towers. Tien dagen later lagen de Twin Towers tegen de grond :( .

Panorama's hangen hier nu tegen de muur, prints zijn 150cm lang. Schitterend gewoon. Alles gemaakt in zwart/wit met een oranje filter op de lens. Het detail in hoge lichten en schaduwen is subliem om over de vele gradaties grijs maar te zwijgen. 'k zou zeggen wie wil mag altijd eens komen kijken maar 't zal wat ver zijn voor de meeste van jullie...

Hoewel ik met de X pan veel te weinig werk gaat deze nooit weg !

Wie dit toestel niet kent, effe een link gezocht :
http://www.fototheque.com/xpan/

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Analoog”