Voor zover ik het zie hebben de meeste merken wel rangefinders gemaakt. Nikon, Leica, Canon, Contax etc. Er vallen me daarbij een aantal zaken op en wellicht dat jullie me willen invullen. Ik heb het nodige al op het web bekeken dus weet al wel wat maar nog niet genoeg

Iets wat me opvalt is dat het erop lijkt of de mount van de verschillende merken het zelfde is, de M mount ? Is dat ook zo ? kan een Leica rangefinder objectief op een Nikon of Contax ? Of praat ik onzin ?
Verder zie ik dat al de objectieven een diafragma ring hebben en de body's een sluitertijd voorkeuzeknop. Zijn alle rangefinders per definitie volledige handmatige camera's ? zit er bv. wel een licht meter in waaraan je een beetje hulp hebt bij het instellen van de verschillende waardes ?
Ik heb ergens gelezen dat er wel in sommige gevallen een scherp stel hulp aanwezig is. Hoe gaat dit in de praktijk in zijn werk ? je kan niet door het opjectief kijken of je wel scherp hebt gesteld en je kijkt er dus naast door een zoeker maar hoe weet je nu of je scherp hebt gesteld

En dan een laatste maar niet onbelangrijke, waarom zijn die kr*ngen zo duur ? Als ik een Nikon SP van 2005 opzoek dan kost me dat € 3.800,00 euri. Zijn die rangefinders meer beleggingsobjecten oid ? en zijn het goede beleggingen ?

Ik vind ze wel mooi

Vooruit even een plaatje dan nog