Sigma 400 5.6, bedenkelijke kwaliteit

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
ML

Bericht door ML » za jan 06 2007 1:08 am

Mag ik nog wat vragen over dit type lens?
Ik heb de Sigma apo 500mm f 7,2
(wel gebruikssporen maar coating nog niet gesmolten)
Op mijn D200 blijkt er speling te zitten in de vatting. Als je , zeg maar aan je camera "hangt" aan de ontspanknop kant, is er ineens geen contact meer met de lens, camera geeft EE en geen foto te maken totdat je de camera weer 'terug duwt' . Sigma kan dit niet meer 'repareren' , ze hebben geen onderdelen meer voor deze lens.
Heb jij, of zijn er meer mensen, die dit ook ervaren met dit type lens?
Iemand nog ideen of ervaring met 'reparatie' elders?
Groet

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » za jan 06 2007 1:22 am

ML schreef:Mag ik nog wat vragen over dit type lens?
Op mijn D200 blijkt er speling te zitten in de vatting. Als je , zeg maar aan je camera "hangt" aan de ontspanknop kant, is er ineens geen contact meer met de lens, camera geeft EE en geen foto te maken totdat je de camera weer 'terug duwt' . Sigma kan dit niet meer 'repareren' , ze hebben geen onderdelen meer voor deze lens.
Groet
Zit er niet gewoon inwendig iets los wat dus gewoon terug aangedraait moet worden.
Dat blijkt bij wat oudere Sigma objectieven nogal eens voor te komen dat schroefjes gewoon los komen en het zou dus best wel eens kunnen dat je helemaal geen nieuw onderdeel nodig hebt om het probleem te verhelpen.

Luc
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

e.biemold

Bericht door e.biemold » ma jan 08 2007 11:17 pm

ML schreef:Mag ik nog wat vragen over dit type lens?
Groet
Heb het zojuist even geprobeerd. Mijn Sigma heeft dit probleem niet.

ML

Bericht door ML » di jan 09 2007 11:22 am

Heb zelf ook nog even beter gekeken. De bajonet heeft geen speling, maar er zit heel veen speling in de diafragma ring. Juist als die op de 'lock' staat. het nokje dat de koppeling met de camera verzorgt kan dan teveel uit positie schuiven. Ik keb er een verdikking op aangebracht met een dun strookje metaal en dit met 2 componentenlijm vast gemaakt.
Probleem is over !
Toch lijkt er ook nog een heel klein beetje speling te zitten in de verbinding van de bajonet op het objectief. De buitenste schroefjes zitten wel vast. Maar goed, tis een oudje en hij werkt weer.
Dank voor meedenken.

dragon2

Bericht door dragon2 » di jan 09 2007 12:18 pm

e.biemold schreef:
luc schreef:Ik heb het zelfde probleem gehad met een 28mm f2.8 van Sigma.
de rubbercoating laat dus gewoon los. Maar onder die coating zat een soort geanodiseerde zwarte laag.
Ik heb heel voorzichtig met wat aceton en kunststof schrapertjes zelf geknipt uit een plastic emmer de rubber coating volledig verwijderd.

Opzich ziet het er niet verkeerd uit ik denk dat het alleen bij een 400mm een beetje meer werk is dan bij een 28mm.

Luc
Weet je zo nog wanneer je deze lens hebt aangeschaft? Ben benieuwd of beide lenzen ongeveer even oud zijn.
Ik heb er ook zo 1, een 14mm sigma uit de serie gemaakt tussen 1991 en 1993. Zit ook van die zachte troep op, kun je er af wrijven maar heb 'm nog niet schoon gemaakt. Heb er ook geen last van eigenlijk.

e.biemold

Bericht door e.biemold » di jan 09 2007 1:39 pm

Heb vandaag antwoord ontvangen van Sigma Benelux:

Geachte heer Biemold,

Temperaturen boven de 30 graden mag geen probleem zijn. Het lijkt er op dat de Zenfinish is aangetast door invloeden van buitenaf (zuren, oplosmiddel etc.) maar dit is moeilijk te beoordelen. Helaas is het objectief al ruim 10 jaar uit het programma en zijn er geen onderdelen meer voor te verkrijgen.

Het spijt ons dat wij u geen oplossing kunnen bieden.

Mij rest dus niks anders dan het zelf verwijderen van de coating.

yoyo

Bericht door yoyo » di jan 09 2007 2:57 pm

e.biemold schreef:Heb vandaag antwoord ontvangen van Sigma Benelux:

Geachte heer Biemold,

Temperaturen boven de 30 graden mag geen probleem zijn. Het lijkt er op dat de Zenfinish is aangetast door invloeden van buitenaf (zuren, oplosmiddel etc.) maar dit is moeilijk te beoordelen. Helaas is het objectief al ruim 10 jaar uit het programma en zijn er geen onderdelen meer voor te verkrijgen.

Jammer dat ze je geen zelfdoe advies geven. Dat is nog wel het minste wat ze hadden kunnen doen. Zij kennen de samenstelling van de coating lijkt mij.

BUG322

Bericht door BUG322 » di jan 09 2007 3:47 pm

yoyo schreef:
e.biemold schreef:Heb vandaag antwoord ontvangen van Sigma Benelux:

Geachte heer Biemold,

Jammer dat ze je geen zelfdoe advies geven. Dat is nog wel het minste wat ze hadden kunnen doen. Zij kennen de samenstelling van de coating lijkt mij.
Het lijkt mij dat een bedrijf dat juridisch gezien nooit zal doen.

Wel slechte zaak daat die lak niet tegen temperaturen kan boven de 30 graden.
belachelijk

groetjes

yoyo

Bericht door yoyo » di jan 09 2007 4:33 pm

BUG322 schreef: Het lijkt mij dat een bedrijf dat juridisch gezien nooit zal doen.
Dat is idd mogelijk.

Persoonlijk denk ik dat je als bedrijf in dit geval beter af bent met adviezen. Juridisch gezien staan ze toch al sterk, omdat de lak het ogenschijnlijk meer dan 10 jaar heeft uitgehouden.

Als het mijn lens was geweest was het mijn laatste Sigma.

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”