Lucht wit

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Nikonjunky

Bericht door Nikonjunky » za aug 02 2008 9:56 am

straks eens allemaal eens uitproberen...
Ik fotografeer altijd en alleen maar in RAW, dus straks even op pad weer eens wat nieuwe dingen proberen.

Nikonjunky

Bericht door Nikonjunky » za aug 02 2008 10:17 am

Oké Oké, beetje laat achter gekomen, maar beter laat dan nooit.
Ik heb vandaag eens met de highlights zitten spelen en heb een foto gemaakt zonder highlight en een met -0,7... foto veel mooier, lucht veel mooier.
Sinds gister lid geworden van het blad Zoom. Ik had eerst een bridge-camera (die elendige foetsie 9600) en nu met deze supersonische top camera maak ik steeds mooiere foto's en dat leer ik ook van hier en misschien met het blad er bij nog meer.
Tja misschien wordt het nog wel wat met mij als fotograafje :wink:

EelcoD7100
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door EelcoD7100 » za aug 02 2008 10:19 am

Tja misschien wordt het nog wel wat met mij als fotograafje
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
http://500px.com/EelcoVandeKamp

Nikonjunky

lucht

Bericht door Nikonjunky » za aug 02 2008 10:32 am

Afbeelding

links highlight op -0,7

Edith
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Edith » za aug 02 2008 11:24 am

Hoi Ciska,

je bedoelt belichtingscompensatie op -0,7?
Zier er nu goed uit hè. Hoewel ik de lucht rechts ook niet echt wit vind :)

Weer een topic waar ik ook mijn voordeel mee kan doen!

groet, Edith

EelcoD7100
Forumlid
Forumlid

Bericht door EelcoD7100 » za aug 02 2008 11:26 am

@ Nikonjunky en Edith..

:D jullie zijn goed bezig... 8)
http://500px.com/EelcoVandeKamp

iefie
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door iefie » za aug 02 2008 11:27 am

wat Roelof bedoeld is een grijsfilter.
daarvan is bijv: de bovenkant donker en de onderkant gewoon doorzichtig.
dus bijv: bij de lucht zit er dus een donkerder filter voor waardoor je (zeg maar wat) een belichtingscorrectie van -1 hebt zonder die ingesteld te hebben.
de onderkant van de foto is dan gewoon goed belicht.
maar volgens mij (weet het niet zeker) is dat het cokin systeem.
en wat nboots bedoeld. bedoel ik eigenlijk ook.
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » za aug 02 2008 11:32 am

iefie schreef:...... is dat het cokin systeem.
Klopt, * klik hier * voor een overzicht van o.a. deze graduated filters. Is overigens een heel mooi systeem, ik heb nog een hele set liggen die ik "in de analoge tijd" gebruikte.
Groet,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Jolanda79

Bericht door Jolanda79 » za aug 02 2008 12:25 pm

Vervolgens het achterschermpje op hoge lichten zetten.
:?: was da :?:

Zie wel, als ik een foto bekijk diverse stukken zwart oplichten, links onder staat dan hoge lichten.

Zal vanavond (ben nu op mn werk) de camera op RAW zetten, ben zowiezo ook al op de M stand ingesteld, ga liever 10x op mn b*k dan dat ik een voorgeprogrammeerd standje gebruik :D

Edith
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Edith » za aug 02 2008 12:36 pm

Ook softwarematig kun je een graduated filter gebruiken. Oa van Color Efex als plug-in bij CNX of Photoshop.
CNX biedt dacht ik ook zelf mogelijkheden in de vorm van een "gradient". Maar daar moet ik nog eens mee spelen.
Maar.. als je het "in de camera"kan doen is het wel mooier denk ik..

groet, Edith

Nikonjunky

Bericht door Nikonjunky » za aug 02 2008 1:46 pm

ik persoonlijk vind een graduated filter op de camera de foto verpesten. Je kan vaak zien dat zo'n ding er op zit, ik doe dit dan inderdaad liever softwarematig.
de enige filters die ik gebruik zijn de uv en de polarisatie, die laatste gebruik ik alleen met schitteringen of weerspiegelingen.

Miss Nikon

Bericht door Miss Nikon » za aug 02 2008 8:31 pm

Okee, ik ben niet iemand die snel opgeeft en ben vanmiddag op pad gegaan incl. vriend en hond voor een wandeling. De lucht werkte vandaag goed tegen :wink: , dus daar had ik "mazzel" mee. Af en toe blauw, blauw met bewolking en soms ook weer flets. We hebben een wandeling rond de burcht van Bad Bentheim gemaakt en in een uurtje 100 foto's maken zegt wel genoeg dacht ik zo.....
Ik probeer nu een afvinklijstje in m'n hoofd te zetten voordat ik begin met fotograferen zodat ik niet zo snel weer de mist in ga. Het ging erg lekker en heb (met wat klunswerk) ook op straat voor het eerst een paar maal van objectief gewisseld. Ik weet niet zo goed hoe ik dat moet aanpakken maar misschien loopt er hier ergens op het forum nog een draadje.
Uiteindelijk ben ik met een flink aantal foto's thuis gekomen en moet eerlijk zeggen dat ik merk dat de kwaliteit iets beter is. Heb de instelling nu zo staan dat ik meteen op het schermpje kan zien waar de foto overbelicht is (een tip die ik hier ergens op het forum heb gelezen) en probeer er dan nog eentje te maken met nog iets meer onderbelichting. M'n luchten zien er beter uit (nog niet zo heel erg spectaculair) en "zie" ik ook vaker dingen om te fotograferen. Na de bewerking wil ik er graag een aantal plaatsen en ben dan benieuwd naar jullie bevindingen!
Tot zover iedereen alvast bedankt, echt super!

Nikonjunky

Bericht door Nikonjunky » za aug 02 2008 9:03 pm

Miss Nikon op de body zit een knopje die je moet indrukken en waarmee je voorzichtig de lens kan los halen. richt je body altijd met de lens naar beneden zodat er niet snel troep in kan komen. haal de lens los en doe de nieuwe er op en richt hem dan weer naar een object die je graag wilt.
Als je de lens er af wilt halen altijd uit de wind gaan staan en lens naar beneden richten.

laat eens wat foto's zien

Koert
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Koert » ma aug 04 2008 12:00 am

Sofa zegt het al met Raw is er een na te bewerken met Jpeg minder, Raw vraagt wel meer van je geheugenkaart, dus let ook daar op.
http://www.kvn-photography.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Nikonjunky

Bericht door Nikonjunky » ma aug 04 2008 9:59 am

ik heb een 8 gig kaartje ... daar kan zat op ook RAWS :wink:

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”