Nieuw hier, macro vraagje

Discussies over macro/micro objectieven
Plaats reactie
gertjan

Nieuw hier, macro vraagje

Bericht door gertjan » wo aug 06 2008 9:24 pm

Hoi, Ik ben nieuw in de "wereld van de fotografie" , dus een totale newbie :roll:
Ik heb een paar maanden geleden mijn eerste serieuze camera gekocht. Nikon D40 met standaard AF-S 18-55 kit lens .

Ik wil nu wat meer meer macro opnames gaan maken (met name van mijn horloges) Ik heb hier een en ander gelezen over de combinatie van een AF-D 50mm f 1.8 met ofwel een omkeerring (BR-2A) of een set extension tubes (Kenko DG Extension Tube Set (3x))

Wat zijn de voor- en nadelen van deze opties en wat zijn de beperkingen en werkt dit met mijn D40? Is de 50mm f1.8 een noodzakelijke optie voor macro shots?

Alvast bedankt!!

Gert-Jan

Woudschim

Bericht door Woudschim » wo aug 06 2008 9:26 pm

Een andere optie is een balgapparaat of een speciaal macro-objectief natuurlijk. :)

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ArjanL » wo aug 06 2008 9:37 pm

Ik zou een macrolens aanschaffen. Het grote voordeel van macrolenzen is dat deze gecorrigeerd zijn voor dichtbijgebruik en nagenoeg vertekeningsvrij zijn.
Sigma heeft aardige. Een 70 of 105 mm is nog inzetbaar voor andere doeleinden, zoals portret.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo aug 06 2008 10:10 pm

Of een Nikon 60mm, liefst de nieuwe versie (AF-S) omdat je anders geen autofocus hebt op je D40.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » wo aug 06 2008 10:12 pm

Dan heb je ook meteen een TOPPER in huis!
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Roelof » do aug 07 2008 1:41 am

Gertjan,

Het nadeel van een omkeerring is dat je geen lichtmeting hebt op de D40 en ook geen autofocus. Hoe de lichtmeting zit met die tussenringen weet ik zo niet, maar de AF mis je dan nog steeds.
Nu zijn dat niet zulke grote problemen, want je horloges lopen niet weg dus met een statief kun je naar hartelust experimenteren qua belichting etc.
Met een omkeerring moet je wel aardig dicht op je onderwerp zitten, dus dan kun je je eigen belichting behoorlijk in de weg zitten.
De afstand die je met een tussenring tot je onderwerp moet hebben is afhankelijk van de ring en het objectief.

Het voordeel van een echte macrolens is dat je daar allemaal wat meer speling mee hebt en dat de belichting automatisch kan. Met AF-S lenzen kun je ook automatisch scherpstellen, maar dat is bij macro doorgaans minder belangrijk, omdat je optimale resultaten krijgt met handmatig focussen.

Ik weet zo niet hoe groot de horloges zijn die je wilt fotograferen, maar echte macro betekent dat je een beeldverhouding van 1:1 hebt (beeld net zo groot op de sensor als in het echt) en het doorsnee herenhorloge is toch al gauw groter dan je sensor (ca postzegelgrootte) dus bij de zoektocht naar een 'echt' macro-objectief kun je daar met de maximale vergrotingsfactor rekening mee houden.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Ome Jan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Ome Jan » do aug 07 2008 9:12 am

Wil je macro fotograferen, neem dan gewoon een macrolens, ze zijn er voor gemaakt ;)

Plaats reactie

Terug naar “Macro/micro objectieven”