Bericht
door Roelof » do aug 07 2008 1:41 am
Gertjan,
Het nadeel van een omkeerring is dat je geen lichtmeting hebt op de D40 en ook geen autofocus. Hoe de lichtmeting zit met die tussenringen weet ik zo niet, maar de AF mis je dan nog steeds.
Nu zijn dat niet zulke grote problemen, want je horloges lopen niet weg dus met een statief kun je naar hartelust experimenteren qua belichting etc.
Met een omkeerring moet je wel aardig dicht op je onderwerp zitten, dus dan kun je je eigen belichting behoorlijk in de weg zitten.
De afstand die je met een tussenring tot je onderwerp moet hebben is afhankelijk van de ring en het objectief.
Het voordeel van een echte macrolens is dat je daar allemaal wat meer speling mee hebt en dat de belichting automatisch kan. Met AF-S lenzen kun je ook automatisch scherpstellen, maar dat is bij macro doorgaans minder belangrijk, omdat je optimale resultaten krijgt met handmatig focussen.
Ik weet zo niet hoe groot de horloges zijn die je wilt fotograferen, maar echte macro betekent dat je een beeldverhouding van 1:1 hebt (beeld net zo groot op de sensor als in het echt) en het doorsnee herenhorloge is toch al gauw groter dan je sensor (ca postzegelgrootte) dus bij de zoektocht naar een 'echt' macro-objectief kun je daar met de maximale vergrotingsfactor rekening mee houden.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.