MadMike schreef:met een volle en een lege batterij worden de batterijen dus niet "vereffend" qua spanning, maar de camera schijnt de meest volle batterij te gebruiken, de tweede (lege) batterij tijdens bedrijf uithalen (geen probleem) en in de lader bonjouren, issie vol, wisseltruukje nogmaals toepassen en zo eindeloos doorgaan. (top systeem!!) noot: de li-ion batterij mag je best halfvol in de lader gooien, op den duur is dit zelfs levensverlengend!
Ik kan het natuurlijk niet met zekerheid stellen over de D80, maar de D200, die dezelfde batterijen gebruikt, pakt juist eerst de minst volle batterij en trekt die leeg voordat hij met de andere begint.
Iets anders wat de D200 doet, is het tonen van de lading van de batterij in het menu en bij de verticale grip toont hij de lading van de linker- en de rechterbatterij apart. Omdat dit de reden voor die dure batterijen was, neem ik aan dat de D80 een vergelijkbare functie heeft. Dat is echt ideaal, dan kun je op de camera zien welke batterij opgeladen/verwisseld moet worden.
Ik heb even in de handleiding van de D80 gekeken en volgens blz 107 kan hij dat ook, hoef je dus niet te spelen met de multimeter.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.