Bericht
door Roelof » wo aug 13 2008 1:59 pm
Ik kan mijn Sigma 2x niet zo gauw vinden, dus ik kan het niet uitproberen, maar je moet je sowieso afvragen wat het nut is van een TC op een 17-55. Als ik naar je sig kijk dan win je er niks mee, met een TC2 op een 17-55 krijg je een 34-110 F5.6 Met je 17-55 en je 50-150 heb je dat bereik veel lichtsterker.
In de handleiding van mijn Sigma 2x staat dat hij het alleen maar doet op Sigma EX lenzen. Hij presteert prima op mijn Sigma 70-200 en ik heb dan nog steeds AF, op mijn Nikkor 70-200 daarentegen past hij wel, maar dan heb ik geen AF meer. (Die communicatie werkt dus niet optimaal.)
Mijn Nikkor TC14E past trouwens niet eens op mijn Sigma 70-200.
Dat terwijl mijn Nikkor TC200 (non cpu) het prima doet met mijn 17-55, hoewel ik dan natuurlijk geen AF heb en alleen maar F22 (maar ik heb er net een scherpe, goed belichte foto mee gemaakt.)
Als ik het mij goed herinner past de Sigma TC2 trouwens niet op de Sigma 24-70 F2.8.
Al met al zou ik als ik jou was pas een TC kopen als ik wist op welke lens (merk en type) ik hem wilde gebruiken en dan nog zou ik een 1.4 of een 1.7 nemen, want met een 2.0 verlies je wel veel licht en scherpte.
En een TC op een standaardlens is sowieso zonde (als het al werkt)
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.