Sigma Converter 2X EX DG Apo Nikon

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
Plaats reactie
Ome Jan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Ome Jan » wo aug 13 2008 9:00 am

Past deze teleconverter ook op de Nikkor 17-55 DX ??

Heb gisteren namelijk een nare ervaring opgedaan met de Nikon TC 20E II, de 17-55 past daar namelijk niet op... :oops:

pabusk

Bericht door pabusk » wo aug 13 2008 9:11 am

Erg vervelend, ik hoop dat je niets beschadigd hebt .... Het is dus altijd nuttig om even de tabellen te raadplegen die aangeven wat er nu wel of niet op wat past ftp://ftp.nikon-euro.com/Manuals/uAUooy ... ses-En.pdf

Ik geloof dat de Sigma converters er geen probleem mee hebben maar daar durf ik mijn hand niet voor in het vuur te steken.

Groetjes
Paul

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » wo aug 13 2008 9:17 am

17-55 is een DX lens...
Nikon converters passen niet op DX lensen zover ik even uit mijn hoofd weet.

dat denk ik trouwens ook van de Sigma's

Arend....

Ome Jan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Ome Jan » wo aug 13 2008 1:30 pm

Paul, ik kan je pagina niet openen.

Stel dat de DX wel op deze Sigma converter past, past er dan ook een 'niet-DX' op? (zoals de Nikkor 70-200 VR)

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » wo aug 13 2008 1:59 pm

Ik kan mijn Sigma 2x niet zo gauw vinden, dus ik kan het niet uitproberen, maar je moet je sowieso afvragen wat het nut is van een TC op een 17-55. Als ik naar je sig kijk dan win je er niks mee, met een TC2 op een 17-55 krijg je een 34-110 F5.6 Met je 17-55 en je 50-150 heb je dat bereik veel lichtsterker.

In de handleiding van mijn Sigma 2x staat dat hij het alleen maar doet op Sigma EX lenzen. Hij presteert prima op mijn Sigma 70-200 en ik heb dan nog steeds AF, op mijn Nikkor 70-200 daarentegen past hij wel, maar dan heb ik geen AF meer. (Die communicatie werkt dus niet optimaal.)

Mijn Nikkor TC14E past trouwens niet eens op mijn Sigma 70-200.
Dat terwijl mijn Nikkor TC200 (non cpu) het prima doet met mijn 17-55, hoewel ik dan natuurlijk geen AF heb en alleen maar F22 (maar ik heb er net een scherpe, goed belichte foto mee gemaakt.)

Als ik het mij goed herinner past de Sigma TC2 trouwens niet op de Sigma 24-70 F2.8.
Al met al zou ik als ik jou was pas een TC kopen als ik wist op welke lens (merk en type) ik hem wilde gebruiken en dan nog zou ik een 1.4 of een 1.7 nemen, want met een 2.0 verlies je wel veel licht en scherpte.
En een TC op een standaardlens is sowieso zonde (als het al werkt)
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

pabusk

Bericht door pabusk » wo aug 13 2008 3:17 pm

Ome Jan schreef:Paul, ik kan je pagina niet openen.

Stel dat de DX wel op deze Sigma converter past, past er dan ook een 'niet-DX' op? (zoals de Nikkor 70-200 VR)
Probeer deze eens ftp://VPddC_HW:iDkHJMV_@ftp.nikon-euro. ... -nl_03.pdf

Anders de optie 'Compatibiliteitstabel voor Nikon-camera's en -objectieven' kiezen op deze pagina http://nikoneurope-nl.custhelp.com/cgi- ... _topview=1

Grtz,
Paul

Herman55

Bericht door Herman55 » wo aug 13 2008 7:43 pm

Ik heb m'n 2x er even bij gepakt. Aan de bajonetzijde zit er een stuk glas, dat aan de bovenzijde op een paar millimeter na vrijwel gelijk ligt met het metaal van de contra bajonet. Dit glas heeft een doorsnede van circa 30 millimeter.

Voor zover ik weet heeft elke DX lens een uitstekend stuk glas wat ook weer vrijwel gelijk ligt aan de bovenzijde van de bajonet.

Voor de DX lenzen moet je even kijken naar telkens de derde foto van de 16-85 en de 18-35 in dit draadje: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... =bookmarks

Die lenzen gaan onmogelijk passen. Als jouw 17-55 er ook zo uit ziet, dan weet je het antwoord. Hoop dat ik een beetje duidelijk ben in m'n beschrijving. Kan nu ff geen foto maken van de 2x. Doe ik morgen wel voor je.

P.s hij past wel op de 70-200, net even uitgeprobeerd.

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » do aug 14 2008 10:21 pm

Ik moet iets corrigeren uit mijn vorige bericht, de Sigma TC 2x past wel op de Sigma 24-70, alleen doet hij geen AF op dat ding, hij doet alleen AF op Sigma EX HSM lenzen.
Mijn enige Nikkors die passen op het ding zijn de AI 200mm F4, 70-200 VR F2.8 en de 80-200 AF (1e schuifzoom) en hij doet op alledrie geen AF (niet zo gek bij de AI lens)
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Ome Jan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Ome Jan » za aug 16 2008 9:39 am

Mijn bedoeling was om deze converter voor de Sigma 50-150 te schroeven, dan zou ik een 100-300 f5.6 hebben.

Ik had graag gewild dat mijn ander objectieven daar ook op pasten maar dat is nogal verschillend merk ik.
Ik heb ook de denkfout gemaakt omdat het helemaal geen zin heeft om een converter te gebruiken met de 17-55.

Het kwam ook wel door de aanbieding, ik dacht laat ik snel zijn, maar dan blijkt wel dat haastige spoed zelden goed is.

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”