iefie schreef:
Adobe RGB heeft wat meer kleurruimte, maar zie je dat ook in een foto als je sRGB en adobe RGB naast elkaar zou leggen?
Zelf heb ik wel eens die verschillen naast elkaar gelegd met specifiek profielen gedownload vanaf de Fuji website (bij gebruik van Fuji-papier bij centrales die daar gebruik van maken).
Ook zelf gemaakte profielen (ik heb een set om ook profielen te maken voor printers).
Het verschil is zodanig klein dat je als "amateur" daar waarschijnlijk niet de vruchten van zult plukken. Je ziet het in verfijnde tinten als heel specifieke tinten in lippenstift / make-up die een vrouw/model gebruikt. Dat komt pas naar voren als je studiolicht ook netjes neutraal is afgeregeld in je digitale bestanden (custom witbalans).
Fotopapier reikt niet eens zover dat die de complete Adobe RGB kleurruimte kan omvatten.
Zelf vind ik het niet de moeite waard om eigen profielen te maken van kleurpapier van een centrale.
Of het moet zijn een plaatselijke printshop waar ik wel eens kom die minder goed zijn kalibratie op peil heeft, waarbij ik dan zeker moet weten dat de papierrol die de dagen erna nog wordt gebruikt, hetzelfde is als waar ik in eerste instantie een profiel voor maak.
iefie schreef:
er wordt ook beweert dat als adobe rgb wel wordt weergegeven, dat je ook meer kleurruis krijgt...?....
Zelf heb ik daar nooit iets van gemerkt. Het zou me ook verbazen.