kleurruimte snap het niet meer

Discussies over fotobewerking en archivering
iJoost

Bericht door iJoost » do aug 14 2008 8:03 pm

iefie schreef:... maar wilde toch de meerwaarde van adobe RGB weten.
heb ook bij ken rockwell gekeken,( die neem ik altijd met een brok zout)...
Wat ome Ken betreft ditto hier. ;-)

Wat dat andere betreft, lees dan toch ook nog even de link die ik je al gaf. Volgens mij staat het er namelijk vrij aardig samengevat. En ook dat (en waarom) je voor je monitor geen Adobe RGB moet gebruiken.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » do aug 14 2008 8:14 pm

iefie schreef: Adobe RGB heeft wat meer kleurruimte, maar zie je dat ook in een foto als je sRGB en adobe RGB naast elkaar zou leggen?
Zelf heb ik wel eens die verschillen naast elkaar gelegd met specifiek profielen gedownload vanaf de Fuji website (bij gebruik van Fuji-papier bij centrales die daar gebruik van maken).
Ook zelf gemaakte profielen (ik heb een set om ook profielen te maken voor printers).
Het verschil is zodanig klein dat je als "amateur" daar waarschijnlijk niet de vruchten van zult plukken. Je ziet het in verfijnde tinten als heel specifieke tinten in lippenstift / make-up die een vrouw/model gebruikt. Dat komt pas naar voren als je studiolicht ook netjes neutraal is afgeregeld in je digitale bestanden (custom witbalans).

Fotopapier reikt niet eens zover dat die de complete Adobe RGB kleurruimte kan omvatten.
Zelf vind ik het niet de moeite waard om eigen profielen te maken van kleurpapier van een centrale.

Of het moet zijn een plaatselijke printshop waar ik wel eens kom die minder goed zijn kalibratie op peil heeft, waarbij ik dan zeker moet weten dat de papierrol die de dagen erna nog wordt gebruikt, hetzelfde is als waar ik in eerste instantie een profiel voor maak.
iefie schreef: er wordt ook beweert dat als adobe rgb wel wordt weergegeven, dat je ook meer kleurruis krijgt...?....
Zelf heb ik daar nooit iets van gemerkt. Het zou me ook verbazen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Tom van Hell
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Tom van Hell » vr aug 15 2008 9:14 am

Als je je monitor goed handmatig wil kalibreren dan staat Hier op Profotonet goed hoe je het doen moet zorg er wel voor dat je werkruimte geen dag licht binnen krijgt
een goede werkomgeving moet voldoen aan de NIDF norm.
Als je de monitor heb afgesteld zoals op profotnet beschreven met Adobe Gamma en de wizard heb afgerond waarbij je het icc profiel ook hebt opgeslagen met de datum als naam.
Dan vind je dat profiel terug door met je rechtermuisknop op het bureaublad te klikken en dan eigenschappen vervolgens tabblad instellingen
dan op de knop geavanceerd en dan het tabblad kleurbeheer
als het goed is zie je daar het profiel staan die je dan met de wizard heb aangemaakt.

Afbeelding

Maak je een profiel met bv een spyder dan moet je bij opstarten adobe gamma verwijderen

mvg Tom
Beter wissen dan missen

Kijk ook eens op www.tomvanhell.nl

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » vr aug 15 2008 10:27 am

Persoonlijk vind ik de instellingen via Adobe gamma erg grof.
Via instellingen van het monitor menu zelf heb je dikwijls meer mogelijkheden (beslist meer verfijnt af te regelen).
Met tools van huidige videokaarten (ATI - NVIDIA) idem.
Vriendelijke groet, Léon Obers

harry bul

Bericht door harry bul » vr aug 15 2008 10:31 am

Dit volg ik met belangstelling.

groeten Harry

Tom van Hell
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Tom van Hell » vr aug 15 2008 11:31 am

Léon Obers schreef:Persoonlijk vind ik de instellingen via Adobe gamma erg grof.
Via instellingen van het monitor menu zelf heb je dikwijls meer mogelijkheden (beslist meer verfijnt af te regelen).
Met tools van huidige videokaarten (ATI - NVIDIA) idem.
Goede aanvulling lijkt mij ik let daar nooit op omdat ik zelf de spyder gebruik
het zal idd zo zijn dat de betere video kaarten betere software hebben, ik zie ook dat op mijn videokaart.
Via het nvidea configuratiescherm en dan de optie: beeldscherm optimalisatie wizzard uitvoeren Te vinden in het tabblad GeForce zie foto recht boven 3 berichten hoger
verder ben ik niet gegaan
Beter wissen dan missen

Kijk ook eens op www.tomvanhell.nl

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”