Dat klopt. Bovendien heb je kans dat de mensen aan de zijkant er dikker uitzien omdat ze iets in de breedte gerekt worden.JanF schreef:Twee klassieke fouten bij groeps foto´s.
De eerste fout die vaak gemaakt wordt is om met teveel groothoek te fotograferen waardoor de voorste mensen veel groter zijn dan de achterste.
Dat is onjuist. De scherptediepte zal in beide gevallen ongeveer gelijk zijn (bij hetzelfde diafragma). Met meer tele neem je een standpunt verderweg en neemt de scherptediepte met die toenemende afstand omgekeerd evenredig toe in verhouding tot de scherptediepte die bij het gebruik van meer tele zal afnemen. (De inkadering van je groep hou je hetzelfde).JanF schreef: Bij een volgende shoot heb je je lesje geleerd en gebruik je meer tele, maar blijkt de scherptediepte te klein en is de voorste rij scherp maar de achterste niet.
Dat is een ontstellend ver overdreven tele-brandpunt. (Antoinette gebruikt een DX camera). Je bent dan zover van de groep verwijderd dat je nauwelijks meer kunt communiceren en aanwijzingen kunt geven. Tja, creatief gezien zou je op die manier wel een mooie achtergrondonscherpte in je foto's kunnen krijgen. Zelf gebruik ik wel eens een megafoon (gaat het meestal wel om heel wat grotere groepen 50-60 man).JanF schreef: Ik zou zelf schieten met iets van een 100mm. Vanaf statief!! En heel goed checken op 100% achterop je scherpje of ze allemaal scherp zijn.
Je 17-50 lensje is op zichzelf prima, als je op een zoominstelling uitkomt van pakweg 35-45 mm zoominstelling op een DX camera. (50 kan ook). Camera op statief. (Altijd).
Zet de kleinste mensen voor. Als het mooi weer is, zelf wat jongere mensen ervoor zittend (dames met een rokje kan niet). 2e rijtje erachteraan. Op het trapje erachter de grotere mensen zodat ze voldoende boven de andere uitsteken.
Zorg dat je beeldveld zoveel mogelijk in hoogte en breedte goed gevuld wordt, dan staan ze er het meest herkenbaar groot op.
Let er ook op dat de kleurstellingen van kleding en haardkleur ten opzichte van elkaar wat contrasterend werkt. Niet iemand met een zwarte trui of jasje achter iemand plaatsen met zwart haar, dan vallen de haren weg tegen die trui. Geen twee witte blouses naast elkaar.
Dan nog de opstelling als het mooi weer is. Als de zon schijnt moet je de zon schuin van achteren hebben van de mensen zelf. Dus enigszins zijwaarts tegenlicht voor jezelf als fotograaf. Mensen zitten dan min of meer in hun eigen schaduw. Dat helder je op met een stevige flitser. (Je kunt dan beslist niet met veel tele werken omdat een flitser dan veel te weinig vermogen heeft ---> een Nikon SB-800 flitser is misschien net te krap aan in vermogen). Waarom deze opstelling?
Als je mensen in het volle zonlicht zet knijpen ze allemaal hun ogen dicht tegen het felle zonlicht. Dat is nu juist iets wat je wilt vermijden.
Als ik zo dat koepeltje zie, kies dan een tijdstip op de dag dat het (zon)licht schuin van achter die bomen richting koepel schijnt. Het best wat later op de dag. Zodat het licht misschien nog wat gefilterd wordt door gebladerte. Teveel vlekken kan echter niet. Eerder de mensen in de zacht gefilterde schaduw zetten dan in de zon.
Je zet de mensen op het trappetje dan neer wat links (of rechts) van de koepel zodat ze nog schuin "gefilterd" strijklicht van achteren krijgen. Je koepel, omdat die rond loopt, heb je waarschijnlijk dan nog een deel van de pilaren erop die dan door dat schuine strijklicht wat meer body krijgen. (De andere kant is dan in de schaduw).
Een licht bewolkte dag is qua licht veel makkelijker. Mensen knijpen hun ogen niet dicht van het felle licht, en je hebt geen flitser nodig voor invullicht. Bovendien heb je makkelijker licht op de mensen zelf.
15 mensen lijkt veel, maar is eigenlijk niks. Daar heb je wel wat mogelijkheden in om wat meer creatief in opstelling en standpunt iets leuks te kunnen maken.





