Ik heb een vriend die in Korea woont, waar mee ik veel contact mee hou en ook een zeer grote foto lief hebber is. Eén vriend heeft dus voor mij een d80 mee genomen "met alles er op en er aan" bv een SB-600 en MB-D80, 3 generation sd card en een lens dx swm ed 18-70 1: 3.5 4.5 g en een ?plak bescherm kap voor het LCD schermpje! en een diffusion Kap.
eerst was ik bang dat alle menu's in het engels zouden zijn. Alsje een kamera van uit een ander land koopt dat is dus niet het geval er zit gewoon een nederlands menu in (tenminste opde mijne wel

de menu's zijn erg simpel en zeer makelijk te vinden in het lcd scherm. en het is aan teraden om eerst voor je echt gaat beginnen alles door te nemen. waar alles zit. en alles voor te programmen. zoals JIJ het graag wilt hebben.
betreft het lcd scherm kan je bv heel soft zetten dat het minder energie verspeeld ,het nadeel is dat je buiten bij dag licht geen steek ziet op het scherm zet je hem op +2 dan kan je ook makkelijk buiten goed naar het lcd scherm kijken hoe je foto is geworden. de grote van het LCD scherm is zeer aangenaam. de zoeker is voor mij erg over zichtelijk vreemd vind ik het dat het frame wat je ziet kleiner is dan wat er inwerkelijkheid aan data opgenomen word. ik gebruik ook het raster voor een betere compositie te maken wat ik wel mis is, wat misschien wel normaal is, het onder en overbelichtings metertje onderin het scherm aan de onderkant deze komt wel te voorschijn als hij op M staat.
wat ik ook wel leuk had geleken zou zijn een direkte aansluiting voor een tft scherm zou mooi zijn. messchien wat voor in de toekomst of zo.
Ook mijn oude lensen van nikon doen het goed op de d80 bv ik heb een heel oudje een nikkor - s.c 1: 1.4 50 mm. de tele 300 mm 4.5 doet het ook goed hier bij moet je wel alles zelf instellen maar dat is juist wel makkelijk en leuk. dat is dan ook gelijk een nadeel van de nieuwe lensen dat alles voor je gedaan word. de oudere geven wel een error op iets anders dan op de letter M. de nieuwe lens"dx swm ed 18-70 1: 3.5 4.5 g" is niet de beste kwaliteit imo maar voor gemiddeld klikken ruim voldoende met middel matig licht en veel licht sterkte ( het scheelt 7 tot 8 stops met mijn 1.4 lens een vergelijking van zomaar een foto binnens huis waar de nieuwe lens op "10" staat staat mijn oude op "50" om de zelfde licht sterkte te krijgen).
Ik heb nog niet de voor geprogrammeerde instel mogelijkheden gebruikt daar moet ik later op terug komen.
De interne flitz is niet best. Zelf waneer je probeerd hem een stuk zachter te stellen flitst hij toch behoorlijk fel. hier voor heb ik dus ook een SB-600 :p
De mb-d80 : ik ben niet echt onder de indruk van de sidegrip van nikon omdat ik hem zelf heel anders zou hebben gemaakt maar goed ten eerste vind ik de grip niet echt lekker in de hand liggen (te breed). 2e gaan mijn batterijen erg snel op. (ik heb nieuwe 2800 mha) 3e hadden ze wel boven op een extra voetje kunnen maken net naast de ongrendelaar zodat de kamera + flits meer in evenwicht zit op zijn kant....zucht ... de bediening zit wel redelijk goed maar houd niet over. de SB-600 is een mooie flitser met zeer veel instel mogelijkheden aldan niet op i-ttl flitst hij wel erg hard dus heb ik hem al standaar op - 1.5 en - 2.0 staan voor binnen 5 meter, met diffustion dome kap. De SD card werkt zeer snel.
Een externe plakbeschermkap voor de D80 LCD is imo ook zeer aanteraden dit is niet van Nikon.
conclusie de Nikon d80 is echt een zeer goed product echt tegen het professionele aan de grip is iets minder omdat ik kleine handen heb
De flitser is dan weer top
De lens is eigenlijk best goed alleen niet met weinig licht
algeheel is de vormgeving en alles bij elkaar weer echt Nikon.
-------------------------------------------------------
Nikon D80
plus
*Groot scherm.
*Makkelijk menu's alles overzichtelijk en intestellen.
*Goed vormgegeven en bodyshape en knoppen, voelt degelijk aan.
*Aparte in/uit zoom knop.
*Extstreem veel informatie op het LCD scherpje boven op.
*Oude lensen kunnen worden gebruikt.
*Snel transport van data naar sd-card
min
*De sensor fotograveerd meer dan dat je ziet +- een rand van 3 %
*D-light een beetje is leuk maar bij extreem zie je veel ruis.
*Gebruikt redelijk wat energie.
*Interne flitser te fel
*Te weinig Manual (teveel automatische met nieuwe lensen).
---------------------------------------------------------
Nikon MB-D80
plus
*Makkelijk voor portret schieten
*Makkelijk als je geen mogelijkheid hebt om je accu op te laden
Min
*Te breed voor mijn handen
*Batterijen gaan snel op
*Met batterijen vind ik hem ook erg zwaar
*Niet meer in balance met een flitser op ze zijkant
-------------------------------------------------------
Nikon SB-600
Plus
*Veel instel mogelijkheden
*Vrij licht gebouwd en klein
*Zoal bekende kwaliteit is de reductie i-TTL invul flits
Min
*Vrij harde flits in neutraal stand
*Diffusion kapje past niet echt heel goed of in iedergeval je moet hard drukken en dat doe je niet snel met een nieuw product
---------------------------------------------------------
Nikon DX swm 18-70 g ED
Plus
*Makkelijk in gebruik
*Goeie rance tussen groot hoek en tele lens
*???Waar is de diafragma ring gebleven??? voor manual instellen
*Snelle motor
*Stil
Min
*Niet echt licht sterk
*Blauwe / digitale kleur vergeleken met mijn oude lens
-----------------------------------------------------------