Mijn eerste indruk van de D80 + toe behoren

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Plaats reactie
dre

Mijn eerste indruk van de D80 + toe behoren

Bericht door dre » di jan 16 2007 9:21 pm

Ik heb mijn Nikon D80 nu een week en aardig wat geschoten en op de computer bekeken en ik moet zeggen het is echt mooier dan ik had gehoopt. dus voor mij echt de moeite geweest. Na ik dacht dat hij erg blauw zou zijn valt het dus wel mee met deze blauwige kleur. Nu even vanaf het begin:
Ik heb een vriend die in Korea woont, waar mee ik veel contact mee hou en ook een zeer grote foto lief hebber is. Eén vriend heeft dus voor mij een d80 mee genomen "met alles er op en er aan" bv een SB-600 en MB-D80, 3 generation sd card en een lens dx swm ed 18-70 1: 3.5 4.5 g en een ?plak bescherm kap voor het LCD schermpje! en een diffusion Kap.

eerst was ik bang dat alle menu's in het engels zouden zijn. Alsje een kamera van uit een ander land koopt dat is dus niet het geval er zit gewoon een nederlands menu in (tenminste opde mijne wel :) ). op internet heb ik wel de manuals moeten downlaoden (je weet wel papier). Deze heb ik geprint in het nederland van zowel de SB-600 als van de D80 zelf.
de menu's zijn erg simpel en zeer makelijk te vinden in het lcd scherm. en het is aan teraden om eerst voor je echt gaat beginnen alles door te nemen. waar alles zit. en alles voor te programmen. zoals JIJ het graag wilt hebben.
betreft het lcd scherm kan je bv heel soft zetten dat het minder energie verspeeld ,het nadeel is dat je buiten bij dag licht geen steek ziet op het scherm zet je hem op +2 dan kan je ook makkelijk buiten goed naar het lcd scherm kijken hoe je foto is geworden. de grote van het LCD scherm is zeer aangenaam. de zoeker is voor mij erg over zichtelijk vreemd vind ik het dat het frame wat je ziet kleiner is dan wat er inwerkelijkheid aan data opgenomen word. ik gebruik ook het raster voor een betere compositie te maken wat ik wel mis is, wat misschien wel normaal is, het onder en overbelichtings metertje onderin het scherm aan de onderkant deze komt wel te voorschijn als hij op M staat.
wat ik ook wel leuk had geleken zou zijn een direkte aansluiting voor een tft scherm zou mooi zijn. messchien wat voor in de toekomst of zo.
Ook mijn oude lensen van nikon doen het goed op de d80 bv ik heb een heel oudje een nikkor - s.c 1: 1.4 50 mm. de tele 300 mm 4.5 doet het ook goed hier bij moet je wel alles zelf instellen maar dat is juist wel makkelijk en leuk. dat is dan ook gelijk een nadeel van de nieuwe lensen dat alles voor je gedaan word. de oudere geven wel een error op iets anders dan op de letter M. de nieuwe lens"dx swm ed 18-70 1: 3.5 4.5 g" is niet de beste kwaliteit imo maar voor gemiddeld klikken ruim voldoende met middel matig licht en veel licht sterkte ( het scheelt 7 tot 8 stops met mijn 1.4 lens een vergelijking van zomaar een foto binnens huis waar de nieuwe lens op "10" staat staat mijn oude op "50" om de zelfde licht sterkte te krijgen).
Ik heb nog niet de voor geprogrammeerde instel mogelijkheden gebruikt daar moet ik later op terug komen.
De interne flitz is niet best. Zelf waneer je probeerd hem een stuk zachter te stellen flitst hij toch behoorlijk fel. hier voor heb ik dus ook een SB-600 :p
De mb-d80 : ik ben niet echt onder de indruk van de sidegrip van nikon omdat ik hem zelf heel anders zou hebben gemaakt maar goed ten eerste vind ik de grip niet echt lekker in de hand liggen (te breed). 2e gaan mijn batterijen erg snel op. (ik heb nieuwe 2800 mha) 3e hadden ze wel boven op een extra voetje kunnen maken net naast de ongrendelaar zodat de kamera + flits meer in evenwicht zit op zijn kant....zucht ... de bediening zit wel redelijk goed maar houd niet over. de SB-600 is een mooie flitser met zeer veel instel mogelijkheden aldan niet op i-ttl flitst hij wel erg hard dus heb ik hem al standaar op - 1.5 en - 2.0 staan voor binnen 5 meter, met diffustion dome kap. De SD card werkt zeer snel.
Een externe plakbeschermkap voor de D80 LCD is imo ook zeer aanteraden dit is niet van Nikon.
conclusie de Nikon d80 is echt een zeer goed product echt tegen het professionele aan de grip is iets minder omdat ik kleine handen heb
De flitser is dan weer top
De lens is eigenlijk best goed alleen niet met weinig licht
algeheel is de vormgeving en alles bij elkaar weer echt Nikon.

-------------------------------------------------------
Nikon D80

plus
*Groot scherm.
*Makkelijk menu's alles overzichtelijk en intestellen.
*Goed vormgegeven en bodyshape en knoppen, voelt degelijk aan.
*Aparte in/uit zoom knop.
*Extstreem veel informatie op het LCD scherpje boven op.
*Oude lensen kunnen worden gebruikt.
*Snel transport van data naar sd-card

min
*De sensor fotograveerd meer dan dat je ziet +- een rand van 3 %
*D-light een beetje is leuk maar bij extreem zie je veel ruis.
*Gebruikt redelijk wat energie.
*Interne flitser te fel
*Te weinig Manual (teveel automatische met nieuwe lensen).
---------------------------------------------------------
Nikon MB-D80

plus
*Makkelijk voor portret schieten
*Makkelijk als je geen mogelijkheid hebt om je accu op te laden

Min
*Te breed voor mijn handen
*Batterijen gaan snel op
*Met batterijen vind ik hem ook erg zwaar
*Niet meer in balance met een flitser op ze zijkant
-------------------------------------------------------
Nikon SB-600

Plus
*Veel instel mogelijkheden
*Vrij licht gebouwd en klein
*Zoal bekende kwaliteit is de reductie i-TTL invul flits

Min
*Vrij harde flits in neutraal stand
*Diffusion kapje past niet echt heel goed of in iedergeval je moet hard drukken en dat doe je niet snel met een nieuw product
---------------------------------------------------------

Nikon DX swm 18-70 g ED

Plus
*Makkelijk in gebruik
*Goeie rance tussen groot hoek en tele lens
*???Waar is de diafragma ring gebleven??? voor manual instellen
*Snelle motor
*Stil

Min
*Niet echt licht sterk
*Blauwe / digitale kleur vergeleken met mijn oude lens
-----------------------------------------------------------

groetjes dré
Laatst gewijzigd door dre op wo jan 17 2007 12:54 am, 2 keer totaal gewijzigd.

D. Haaksma
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door D. Haaksma » di jan 16 2007 9:41 pm

Nu Dre,
Ik zou je beoordeling na een week gebruik gematigd enthousiast willen noemen.
Je hebt een prachtig stukje techniek in je handen, maar als een kamera je niet "past" wordt het nooit iets.
Maar dat vind ik zelf al een te vlugge conclusie.
Ik heb mijn D200 ook nog niet zo lang en ben nog steeds aan het leren en experimenteren, steeds verfijnder.

Even doorbijten en wennen aan je aanwinst. Ik weet niet wat je hiervoor in je handen gehad hebt. Het kan wel anders geweest zijn, maar weinig beter.

In ieder geval veel succes verder.

Bladmos
D700 en een mooie verzameling glas.
http://www.flickr.com/photos/bryopix_flickr/collections/

dragon2

Bericht door dragon2 » di jan 16 2007 10:35 pm

Ehm, "*Oude lensen kunnen worden gebruikt" dus niet, tenminste geen manual lenzen op iets anders dan "M" en daar heb ik niks aan.

En, te breed en te zwaar? Weleens een andere digitale Nikon in je handen gehad, hij is juist superklein en licht. Ik ben blij dat ik er nu een camera armor overheen heb zitten ligt ie tenminst beter in de hand (en ik heb geen grote handen).

Uiteraard heb je de nieuwe accus, andere (oudere) werken nl niet. Ze gaan idd niet zo lang mee, komt voornl door dat scherm dus preview uitzetten helpt al enorm. Maar mijn D70S ligt en beter in de hand dan mijn D80 en de batterijen gaan veeeeeel langer mee en hij kan op 1/500 flitsen met m'n SB600, dus die D70S gaat voorlopig de deur niet uit :roll:

dre

Bericht door dre » di jan 16 2007 11:53 pm

dragon2 schreef:Ehm, "*Oude lensen kunnen worden gebruikt" dus niet, tenminste geen manual lenzen op iets anders dan "M" en daar heb ik niks aan.
schiet je alles op auto? nou oke dan heb jij er niets aan. Je moet wel bekenen dat je wat heb gehad aan deze info dus :D :wink:
dragon2 schreef: En, te breed en te zwaar? Wel eens een andere digitale Nikon in je handen gehad, hij is juist superklein en licht. Ik ben blij dat ik er nu een camera armor overheen heb zitten ligt ie tenminst beter in de hand (en ik heb geen grote handen).
met 6 accu's vind ik heb gewoon te zwaar. de MB-D80 zelf valt wel mee die is niet echt zwaar. maar vind hem idd niet echt heel comfortable in de hand liggen. hier voor schoot ik met een n 8008 of f 801 trouwens daar schiet ik nog steeds de serieus foto's mee. en dat zal wel een paar jaar zo blijven. 8)
dragon2 schreef: Uiteraard heb je de nieuwe accus, andere (oudere) werken nl niet. Ze gaan idd niet zo lang mee, komt voornl door dat scherm dus preview uitzetten helpt al enorm. Maar mijn D70S ligt en beter in de hand dan mijn D80 en de batterijen gaan veeeeeel langer mee en hij kan op 1/500 flitsen met m'n SB600, dus die D70S gaat voorlopig de deur niet uit :roll:
ben blij te horen dat je blij bent met je D70s. Anders dan je zou verwachten ben ik ook zeer te vreden met de D80. wil alleen mensen die zoon D80 gaan kopen + toebehoren laten weten waar ze wellicht naar moeten kijken. wat de nadelen zijn, ik hoor namelijk veel positieve dingen en dat is i ook zeker.
Laatst gewijzigd door dre op wo jan 17 2007 1:06 am, 2 keer totaal gewijzigd.

dragon2

Bericht door dragon2 » wo jan 17 2007 12:04 am

dre schreef:
dragon2 schreef:Ehm, "*Oude lensen kunnen worden gebruikt" dus niet, tenminste geen manual lenzen op iets anders dan "M" en daar heb ik niks aan.
schiet je alles op auto? nou oke dan heb jij niets aan deze infoof toch. Je moet wel bekenen dat je wat heb gehad aan deze info dus :D :wink:
Het schiet wat lastig op M in vrije val.

GdP

Bericht door GdP » wo jan 17 2007 1:03 am

Ik denk dat de D80 voor de serieuze amateur fotograaf , die niet te veel gewicht wil meeslepen een heel goede keus is. En de D80 zal zeker niet veel onder doen voor de D200! Die toch aanmerkelijk zwaarder is.
De meegeleverde kit lens haalt een score van 7,9 ( op de schaal van 0 tot 10 ) wat voor de prijs een heel goede score mag worden genoemd!

min
*De sensor fotografeert meer dan dat je ziet +- een rand van 3 %
*D-light een beetje is leuk maar bij extreem zie je veel ruis.
*Gebruikt redelijk wat energie.
*Interne flitser te fel
*Te weinig Manual (teveel automatische met nieuwe lensen).

1. Beter te veel dan te weinig!
2. D-light instelling, dan gewoon niet overdrijven! Het blijft een kunstgreep!
3. Gewoon een extra batterijtje meenemen!
4. Beter te fel dan helemaal geen. Van dat gekke flitsertje op mijn F80 heb ik al heel wat plezier gehad. Gewoon een direct klaar invulflitsertje!
5. G-lenzen laten alle instellingen ‘manual’ toe mbv. de camera, behalve het diafragma, want dat kan alleen mbv. de camera.

André ik denk dat je gewoon wat meer tijd moet nemen om tot een afgewogen oordeel te komen. En geen enkele camera wordt lichter door er een Battery Pack onder te monteren. Maar het geeft wel een betere grip. Vooral bij zwaardere lenzen!
Gerrit

Rogier

Bericht door Rogier » wo jan 17 2007 1:26 am

dre schreef:met 6 accu's vind ik heb gewoon te zwaar.
Moet ik hier uit opmaken dat je de grip alleen met penlites gebruikt? Dan kan het idd kloppen dat ie snel leeg is. De houder voor penlites is voornamelijk een noodoplossing, en je hoort idd overal dat je er niet al te lang mee kunt schieten. Stop er eens twee EN-EL3e's in, ik denk dat je verbaasd zult zijn hoeveel langer je door kunt gaan.

MadMike

Bericht door MadMike » wo jan 17 2007 6:00 pm

hallo,

ik moet rogier helemaal gelijk geven. ook ik ben een -zeer trotse en blije-eigenaar van een D80 (wat een apparaat...) en gebruik hem sinds kort i.c.m. de MB-D80. met 6 alkalines in je Battery Pack hoef je het niet eens te proberen, met 6 dikke NimH (2,6ah zoals je zegt) wordt het al iets beter, lees: iets!

facto: voor een energieslurper zoals de D80 heb je high-power batterijen nodig, NimH hebben dat wel, maar als ze zeg maar een kwart leeg zijn, leveren ze al veel minder stroom, met als gevolg dat de batterijen half leeg zijn en het apparaat stopt ermee omdat hij niet de gevraagde stroom krijgt.

er zitten echt niet voor niks die dure Li-ion batterijen bij je D80!!! deze hebben een veel constantere afgave van vermogen en een veel betere levensduur, geen geheugeneffect dus je kunt ze makkelijk halfvol in de lader doen, geen probleem.

ter vergelijk:
een set 2500mAh NimH in een kleine compact camera: 8 uur schieten mogelijk. zelfde set in een D80: nog geen uur... li-ion in de D80: 10 uur schieten mogelijk.

als ik je een hartelijke tip mag geven: gebruik je NimH voor EMERGENCY ONLY!!! (of voor je externe flits) en koop voor wat geld eventjes een tweede EN-EL3. je zult er blij mee zijn. trust me!

en voor de rest: enjoy your D80!!

GdP

Bericht door GdP » wo jan 17 2007 6:23 pm

In de praktijk blijkt de Li-ion echter kwetsbaar. Bij veel apparaten zit een Li-ion-batterij vast ingebouwd. Indien de batterij stuk gaat, is het niet altijd rendabel om nog een nieuwe accu te kopen. Vanwege de chemische samenstelling is het mogelijk dat Li-ion batterijen bij een defect tot zelfontbranding komen. Daarbij komt zuurstof vrij waardoor er flinke steekvlammen kunnen ontstaan.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Oplaadbare_batterij

Ik denk dat een Nikkel-metaalhydride (NiMH) AA batterij ook uitstekend zal voldoen. Digitale camera's gebruiken nu eenmaal veel stroom. Neem je toch gewoon een extra setje mee.

Van Duracell AA is de capaciteit inmiddels al op 2650mAh gekomen. Bovendien kunnen ze zeer snel weer opgeladen worden.
Gerrit
Laatst gewijzigd door GdP op wo jan 17 2007 10:32 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Rogier

Bericht door Rogier » wo jan 17 2007 6:33 pm

gdepater schreef:Van Duracell AA is de capaciteit inmiddels al op 2650mAh gekomen.
Ik heb ze hier zelfs liggen van Tinko met 2800mah. Dat zegt echter lang niet alles, GP 2600mah presteren veel beter in een SB-800, en Hähnel 2600mah 1.25v zelfs nog beter.

hjanssen

Bericht door hjanssen » wo jan 17 2007 6:53 pm

dragon2 schreef:hij kan op 1/500 flitsen met m'n SB600, dus die D70S gaat voorlopig de deur niet uit :roll:
Dat kan met de D80/SB600 combinatie toch ook, gewoon fp inschaklen en je kan tot de minimale sluitertijd flitsen, iets wat de D70 niet kon.

dragon2

Bericht door dragon2 » wo jan 17 2007 10:17 pm

hjanssen schreef:
dragon2 schreef:hij kan op 1/500 flitsen met m'n SB600, dus die D70S gaat voorlopig de deur niet uit :roll:
Dat kan met de D80/SB600 combinatie toch ook, gewoon fp inschaklen en je kan tot de minimale sluitertijd flitsen, iets wat de D70 niet kon.
De D80 zelf kan tot 1/200 flitsen vanwege de electronische sluiter, geeft FP hetzelfde resultaat als de 1/500 van de D70S? ik fotografeer normaal gesproken hoge snelheids parachutelandinge met flits op 1/500. Heb nog geen gelegenheid gehad de D80 met flitser met korte sluitertijd te testen vanwege het %^&* weer :evil:

dre

Bericht door dre » vr jan 19 2007 12:03 am

deze heb ik gisteren geschoten aan het eind van onze straat het regende een beetje en het was bijna donker lens op 1:1.4 http://home.wanadoo.nl/irene-jansen/DSC_0136.JPG
http://home.wanadoo.nl/irene-jansen/0001.jpg
http://home.wanadoo.nl/irene-jansen/0002.jpg
http://home.wanadoo.nl/irene-jansen/0003.jpg
behalve nummer 2 :)

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”