HIJ IS ER!!!! De Nikon D90.

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » wo aug 27 2008 12:02 pm

Gretl schreef:Mooi apparaat inderdaad, maar heb liever filmcamera dan fotocamera met filmopname mogelijkheid. Voorlopig nog maar opzoek naar gebruikte D300 als opvolger voor m'n D70S.....
Deze filmfunctie is toch wel erg interessant omdat je ook een geringe DOF kunt creeeren en bij filmcamera's in deze prijsklasse niet vanwege de veel kleinere sensors. Bovendien kun je met een filmcamera ALLEEN maar filmen en met deze D90 kun je en foto's en films van hoge kwaliteit maken :)
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

AlwinSitton

Bericht door AlwinSitton » wo aug 27 2008 12:09 pm

Ik hou het voorlopig nog even bij m'n oude Nikon D80. Zodra de opvolger van de D300 bekend is geworden ga ik pas tot de koop over van een nieuw toestel. Maar ik denk dat ik toch wel door ga sparen voor een D700.

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » wo aug 27 2008 12:18 pm

M.Oorthuis schreef:Deze filmfunctie is toch wel erg interessant omdat je ook een geringe DOF kunt creeeren en bij filmcamera's in deze prijsklasse niet vanwege de veel kleinere sensors.
Inderdaad Martijn; bovendien zal de filmmogelijkheid voor een grote groep consumenten aantrekkelijk zijn en is het voor een goede verkoper een usp (uniek verkoop argument) van jewelste. Nikon gaat hier mee scoren.

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » wo aug 27 2008 12:31 pm

Skippy schreef:
M.Oorthuis schreef:Deze filmfunctie is toch wel erg interessant omdat je ook een geringe DOF kunt creeeren en bij filmcamera's in deze prijsklasse niet vanwege de veel kleinere sensors.
Inderdaad Martijn; bovendien zal de filmmogelijkheid voor een grote groep consumenten aantrekkelijk zijn en is het voor een goede verkoper een usp (uniek verkoop argument) van jewelste. Nikon gaat hier mee scoren.
Dat denk ik ook idd Nikon is heeeeeel goed bezig :)

spike_l

Bericht door spike_l » wo aug 27 2008 12:35 pm

Inderdaad mooi cameraatje!

M.b.t. de SD kaartjes.... Ik ben nu al in 2 winkels geweest voor een CF-card reader (Alleen CF, dus geen multi-card reader), maar kreeg elke keer te horen dat die niet meer gemaakt worden omdat CF er uit aan het gaan is en vervangen gaat worden door de SD kaartjes...
Dus als iemand nog een adresje weer waar CF card readers worden verkocht...

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » wo aug 27 2008 12:46 pm

Dat lijkt me niet aangezien de nieuwe D700 ook CF slikt :|

Maar waarom wil je persé CF reader en geen multicard reader?

Alternate heeft ze nog:
CF Cardreader

Remco H

Bericht door Remco H » wo aug 27 2008 12:50 pm

Ha, leuk! Weer een nieuwe camera. :)
Als ik de specificaties zie, lijkt het wel een D300 in het klein.
Maar dat kon van de D80 t.o.v. de D200 ook gezegd worden. Maar toch was er volgens Nikon sprake van een duidelijk verschil tussen die twee. De D200 had een snellere processor, en de beeldkwaliteit was iets beter. Misschien gaat dat verschil ook op voor de D90 en de D300?

En tja, filmen met een DSLR? Het kan misschien een handige functie zijn. Alhoewel het ook het nadeel met zich mee kan brengen dat je geheugenkaarten dan heel snel vol raken. Iemand uit mijn vakantiegroep dit jaar kon het ook met haar camera, en deed het ook, maar had inderdaad op een gegeven moment last van een volle geheugenkaart, terwijl de vakantie nog niet helemaal voorbij was.
Ik vraag me vooral af of het mijn smaak is, een DSLR en dan gaan filmen. Maar goed, plannen om een D90 te kopen heb ik toch al niet. 'k Zit meer aan een D700 te denken.

En daarmee is de Nikon D700 dus alweer niet meer het laatste nieuws van Nikon.

Dit komt dan een dag pal nadat Canon een nieuwe camera bekend gemaakt heeft. Gisteren, toen ik op de website van Foto Konijnenberg zat te kijken, zag ik ineens de EOS 50D staan. Dat verrastte mij, want de EOS 40D is nog niet zo oud. Uiteraard is daar uitgebreid aandacht aan besteed op het EOS-forum. Sommige reacties zijn een bevestiging van onze merkkeuze, zoals deze en deze.

dodo

Bericht door dodo » wo aug 27 2008 12:51 pm

bovendien zal de filmmogelijkheid voor een grote groep consumenten aantrekkelijk zijn
Oh, ongetwijfeld... dus Nikon is gewoon slim bezig. Voor "puristen" en de "Oma Ducks" van deze wereld is het gewoon ff wennen.

Ik zou wel eens zo'n fimpje willen zien... 24 fps... is dat snel? Geen idee... Kun je zoomen tijdens filmen? Hoe zit het met diafragmawaarden...?

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » wo aug 27 2008 12:55 pm

Filmpjes:

http://chsvimg.nikon.com/products/imagi ... n/d-movie/

je kan wel zoomen natuurlijk, want dat doe je gewoon door aan de lens te draaien, AF is daarentegen niet mogelijk, want dat is weer iets wat vanuit de camera aangestuurd moet worden :)

dodo

Bericht door dodo » wo aug 27 2008 1:02 pm

Tja, van dat zoomen is natuurlijk logisch... maarre... DAMN! die filmpjes zien er best wel goed uit! Moet ook wel cool zijn om op die manier macro-onderwerpen te filmen...

NAS komt weer opzetten... snel een pilletje.

spike_l

Bericht door spike_l » wo aug 27 2008 1:02 pm

Ik wil geen multicard reader, omdat ik die al in mijn laptop heb zitten... Dus dan liever een kleine externe compacte CF reader voor erbij... :)
Ik kon het me ook niet voorstellen dat CF er uit gaat, maar we wachten het wel af....
Bedankt in ieder geval voor de link! Zal eens gaan kijken bij Alternate..

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » wo aug 27 2008 1:13 pm

multireaders zijn tegenwoordig niet veel groter dan enkel een CF reader bovendien goedkoper ook :)

Macer

Bericht door Macer » wo aug 27 2008 1:15 pm

Ik denk dat Nikon hier wel een hele belangrijke stap mee zet in de consumenten markt. Er zijn weinig tot geen voordelen om nu nog voor een Canon te kiezen. Liveview is daar een belangrijk onderdeel van, zeker voor de overstappers vanaf een compact camera.

Verder zal de videofunctie mensen eerder over de streep trekken om de Nikon te nemen dan de Canon. En de filmpjes op de site zien er echt supergoed uit, als dat echt de kwaliteit is hoeft Nikon zich niet te schamen en is het een ijzersterk verkoopargument.

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » wo aug 27 2008 1:22 pm

Macer schreef:
Verder zal de videofunctie mensen eerder over de streep trekken om de Nikon te nemen dan de Canon. En de filmpjes op de site zien er echt supergoed uit, als dat echt de kwaliteit is hoeft Nikon zich niet te schamen en is het een ijzersterk verkoopargument.
Denk het ook. Maar nu zou er nog een camera moeten komen voor de traditionalisten. Ik denk aan een DSLR in een FM2(FE body)
Niet te veel poespas maar wel full frame.
Laatst gewijzigd door Pruimpit op wo aug 27 2008 1:23 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

dodo

Bericht door dodo » wo aug 27 2008 1:23 pm

als dat echt de kwaliteit
Sterker nog... die zijn in flash video... dus ik neem aan dat de originele kwaliteit hoger ligt.

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”