DEAN om te zien

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
dirk-jan boon

Bericht door dirk-jan boon » zo aug 24 2008 8:33 pm

al stukken beter joerig alleen lijkt het net of hij zich slecht geschoren heeft aan de rechter lant dan..

Mike-Nikon
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Mike-Nikon » zo aug 24 2008 10:02 pm

Slechter...................

Veel te veel verscherpt en te licht.

Van niks maak je ook niks.
Canon EOS-R3 met Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM.
Maar dan van Nikon......En iets met een Z.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo aug 24 2008 11:03 pm

joerig1970 schreef:Hier is een poging tot bewerking met capture NX
=plaatje=
beter of slechter dan het origineel
???
Hoewel ik de kleurstelling alleszins aardig vind ten opzichte van wat je eerst had, klopt de helderheid en de verdeling van donker naar licht (verdeling histogram) helemaal niet.

Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen als je eerst vrij futloze foto's laat zien die meer helderheid mogen hebben, dat je daarna zo verschillend een totaal andere kan overhouden met notabene een voorbeeld erbij in welke richting dat je ergens zou kunnen uitkomen ter vergelijking. Daarbij houd ik nog beslist rekening met ruimte voor een eigen interpretatie.

Heb je op een andere computer gewerkt, met een andere monitor?
Staan de kleurinstellingen van je programma wel goed?
Vriendelijke groet, Léon Obers

joerig1970

Bericht door joerig1970 » zo aug 24 2008 11:34 pm

kleuren staan op srgb
is dezelfde monitor enkel ander programma

1ste ( startpost ) was met LR en alles automatisch
laatste was met capture en manueel gewerk, met contrast, helderheid enzo

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo aug 24 2008 11:47 pm

Maar het resultaat kun je toch beoordelen?
Zie je nu zelf niet dat de bewerking erg licht is?

Je hebt een aantal controlemiddelen ter beschikking om zelfs als je het niet helemaal goed zou kunnen zien, te kunnen aflezen / door te meten. Gebruik die tools zoals histogram, je pipetje om RGB waarden op te meten. "Threshold" functies om te zien of er delen clippen in het zwart of wit, of juist er ver boven zitten (Schuiven met de eindpunten van je niveaus om te zien wanneer ze wel clippen).

"Gokken" is een onjuiste aanpak. Meten is weten.

joerig1970

Bericht door joerig1970 » ma aug 25 2008 12:28 am

oke zal eens uitzoeken, want dat pipetje, en threshold is nieuw voor mij
zal morgen een nieuwe poging plaatsen

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma aug 25 2008 11:01 am

joerig1970 schreef:....want dat pipetje, en threshold is nieuw voor mij....
Het is niet zozeer een pipetje maar simpel, daar waar je met de cursor bent de RGB waarden uitlezen. Je kijkt in de histogram tool, onderaan zit een driehoekje "Controlepunten" wat je uitklapt. Dan zie je de RGB waarden. Door dat cirkeltje met kruis te gebruiken heb je zelfs een exacte bepaling wat als meting daarin wordt gebruikt afhankelijk van de instelling rechts onder ---> Puntmeting - 3x3 gemiddeld - 5x5 gemiddeld.

"Threshold" is feitelijk een korte Engelse benaming/begrip van een functie onder het menu weergave "Verdwenen hoge lichten tonen" --- "Verdwenen schaduwen tonen". Je kunt ze gemakkelijk met een toetscombinatie in- of uit schakelen.
Door aan de eindpunten van "Niveaus" te schuiven als je die bovenstaande tools hebt ingeschakeld, zie je wat er aan clipping gaat wegvallen bij welke instelling van je niveaus. Heb je een indicatie van de grenzen van je beeld en wat je eventueel aan settings moet veranderen of mogelijk beter een andere instelling kunt gebruiken om je doel te bereiken. Bijv. "Belichtingscorrectie" onder "Snel herstellen" (werkt alleen bij RAW-bestanden) of "Hoge lichten" of "Schaduwen" terughalen.

Het lijkt me aan te bevelen eens een boek over RAW aan te schaffen, bijv. dat van ** Johan Elzenga - laatste druk!!! **.
Voor de prijs hoef je het niet te laten € 19,95

Simpel de help-pagina's van Capture NX chronologisch doorlezen is nu al een goede start om mee te beginnen, en niet te vergeten je monitor netjes kalibreren.

Op goed geluk, in het wilde weg wat correcties doen en aan anderen vragen of het "beter of slechter dan het origineel" is, levert te weinig op. Want dat is een vraag die je feitelijk zelf zou moeten kunnen beantwoorden. JIJ moet namelijk zien en ervan overtuigd zijn of iets beter of slechter is. Niet een ander.
(Het is overigens niet mijn bedoeling als een schoolmeester jouw de les te lezen, maar wil je wel rechttoe - rechtaan, nuchter Hollands vertellen waar het nu feitelijk om gaat om verder te komen).
:wink:

Haket
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Haket » ma aug 25 2008 5:37 pm

Hallo Joeri en Léon,
Met grote belangstelling volg ik dit draadje. Ook ik begin net met Capture NX.
Ik wens Joeri veel succes met zijn weg naar betere resultaten!
Groeten Hans

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di aug 26 2008 2:24 am

Ik zou zeggen, zet eens een NEF-bestand online om te downloaden. Die kunnen door anderen bewerkt worden en dan weer online gezet. Kun je daarna dat gecorrigeerde bestand inclusief een instructieset weer inladen in Capture NX, en dan alle bewerkingen per tooltje bestuderen zoals die door een ander is gemaakt. Kun je veel van opsteken.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op di aug 26 2008 11:55 am, 1 keer totaal gewijzigd.

joerig1970

Bericht door joerig1970 » di aug 26 2008 11:45 am

Goed idee Leon

Hier is de originele NEF, van Dean

Nef van Dean

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo aug 27 2008 12:37 am

Hier alvast het resultaat van het bewerkte NEF-bestand + een kleine aanpassing erna in Photoshop.

Om de verschillen lekker tegenover elkaar te zetten eerst jouw eerste versie (zoals op de ander pagina):

Afbeelding

En wat je met hetzelfde RAW-bestand ervan kunt maken:

Afbeelding

Het NEF-bestand + beschrijving hoe het tot stand is gekomen komt hier nog onder.

** Het gecorrigeerde NEF-bestand (ingepakt in ZIP) **

EDIT:

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Opmerking vooraf m.b.t. Capture NX (versie 2) en gebruik van een Nikon D50 (en D1x oude firmware).

Er zit een bug in de firmware van de Nikon D50, of in de Nikon NX software.
Wil je dat het juiste kleurprofiel wordt meegegeven aan een geconverteerd NEF-bestand naar TIF of JPG,
moet binnen de voorkeuren van kleurbeheer bij “Standaard kleurruimte” (bovenste regel)
het Nikon profiel gekozen worden wat je ook in je camera gebruikt hebt (bijv. Adobe RGB)
en de regel eronder specifiek de optie aanvinken “Gebruiken in plaats ingesloten profiel”.

Vink je dat NIET aan, krijgt het geconverteerde TIF- of JPG bestand een sRGB profiel “tag” mee, ondanks je het bestand
in Capture NX met het camera ingestelde profiel Adobe RGB hebt gebruikt en dat als zodanig ingesloten zou moeten zijn.

Dit is ook een bug die indertijd reeds in de Nikon D1x firmware zat.
Daar is echter een firmware update voor uitgekomen. Bij de D50 met kennelijk dezelfde fout niet.

Pas je de bovenstaande correctie niet toe krijg je verkeerde omzettingen vanuit je profielen
(uitgezonderd als je al een sRGB profiel op de camera gebruikt en dat verder blijft gebruiken).
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bewerking:
Bij bewerking in Capture NX kun je het beste in chronologische volgorde werken.
Zo gauw je een NEF-bestand inlaadt, heb je 3 basis-groepen in je tools. Daar zou je dus het eerste
mee moeten beginnen om te kijken of het beeld wat je ziet, in die groepen kunt verbeteren.

De eerste groep: “Camera-instellingen”.
Het menu openklappend heb ik diverse settings al direct anders gezet. Van je eerste
voorbeeld (zie ook hierboven) weten we dat de witbalans simpelweg verkeerd is.
Dat kun je zo zien.

Dan is het beredeneren waar je ongeveer ergens uit moet komen. Ga er maar vanuit
dat als je ’s avonds in een verlichte tenthemel zit, met allemaal halogeen (?) kunstlicht lampen
om je heen, dat je te doen hebt met “kunstlicht” (in NX de optie “gloeilamplicht” die er het dichtste
bijkomt). Dus dat is een optie die je kunt uitproberen. Met 2 schuifjes kun je dan wat bijregelen.

Dat geeft direct al een veel beter resultaat. Maar een meer voor de hand liggende setting voor witbalans is:
“Automatisch berekenen”. Altijd een goede optie om mee te starten.
Het resultaat is bijna hetzelfde, maar net iets genuanceerder.
Er zit nog iets teveel magenta in. De setting “kleurtoon” zet ik op +1
Die setting laat ik staan als basis. Straks gaan we kijken of er nog kleine nuanceringen mogelijk zijn.
Opmerking: Bij die laatste witbalans setting, vraag je je waarschijnlijk af waarom ik
“Automatisch berekenen” kies, terwijl de witbalans in de camera ook al automatisch was
berekend. Niet elke camera doet dat netjes, en de algoritmen in de NX software zouden
misschien wel eens veel beter kunnen zijn. Dat pakt in dit geval ontstellend veel beter uit.

“Camera-instellingen” ---> Beeldinstelling

Verscherpen staat op hoog. Vanuit ervaring weet ik dat je beter achteraf het grootste aandeel
daarin met andere tools kunt verscherpen met meer verfijnde instellingen om tot een beter
resultaat te komen met minder artifacten. Dus ik zet de camera verscherping op medium laag
(minder dan normaal).
Tooncompensatie staat op hoog contrast. Dat zou je bij dergelijke contrastrijke onderwerpen
eigenlijk niet moeten doen. Maar vreemd genoeg geven veel lagere instellingen wel erg
futloze beelden. Ik zet hem op medium hoog, ook omdat het onderwerp dat wel mag hebben.
Ten opzichte van hoog contrast geeft dat een beter dynamisch bereik. In dit geval nog steeds ietsje slap,
maar beter vanuit een groter dynamisch bereik met tekening in de schaduwen het contrast later aan te passen
naar wat sterker, als direct “te hoog” zonder noemenswaardige doortekening en dat achteraf moeten oppeppen.

De rest van Camera-instellingen laat ik staan.

De groep “Snel herstellen”:

Aan het histogram (en ook aan de afbeelding zelf) zie je dat het beeld wat te krap belicht is.
Vreemd eigenlijk hoe Joeri te werk gaat tijdens het fotograferen, want voor de belichting is op
de camera zelf een -1 LichtWaarde correctie ingesteld. (Vanuit de exif-info uit te lezen).
Dus ik schuif de belichtingscorrectie nu op +0,5 stop omhoog.
Verder wil ik niet gaan om (verder) clippen van hoge lichten te voorkomen. Een en ander kun
je controleren met de clipping tools (Shift S voor “shadow” – Shift H voor highlight).
Omdat het beeld nog iets donker overkomt trek ik de curve iets omhoog en schuif het
zwartpunt minimaal naar rechts (met ingeschakelde shadow clipping tool) als grenswaarde.

Omdat de schaduwen toch iets meer tekening mogen hebben, zet ik de schuif van
“Schaduwen” op +4 (mede vanuit het resultaat van bewerkingen later).

DAT is in feite mijn basis correctie die op zichzelf al heel aardig voldoet. De rest zijn
nuanceverschillen die we erachteraan gaan doen.

Extra bewerkingen:
Door het gevarieerde “menglicht” met verschillende tinten spots, wijkt de kleur op de zanger
enigszins af, van de rest. De huid is wat magenta/purper en soms wat meer verzadigd.
Met sturingspunten her en der maak ik kleine verschuivingen in tint, helderheid, verzadiging e.d.

Het beeld is al vrij compleet, vandaar met nog een extra niveaus- curve tool nog iets
genuanceerder instellingen voor helderheid en contrast.

Wat kleine extra nuanceringen in het gezicht met sturingspunten.
Verder om het “optisch effect” iets meer nadruk te leggen op de zanger, maak ik met
sturingspunt en verloop de linker en rechter bovenhoeken iets donkerder.

Verder is het blauw van de lucht in de achtergrond niet echt mooi. Met de LCH tool geef ik
meer verzadiging in geel en blauw, en verschuif de kleur van meer cyaan-blauw naar blauw-violet.
Het is misschien wat te krachtig en bovendien op de grens van de settings. (Je ziet wat
posterisatie-effecten van de blauwe lucht + wat vreemde blauwe randjes om de stellingen in
de achtergrond).

Dan nog een standaard onscherp masker met vrij lage settings (bovenop de lage verscherping
van de camerasetting).

Dat is het standaard gecorrigeerde NEF-bestand. ** Het gecorrigeerde NEF-bestand (ingepakt in ZIP) **
De bovenstaande beschrijving sluit aan met de gebruikte tools die je in de instructieset van boven naar beneden tegenkomt.
Door binnen Capture NX die tools uit en aan te vinken zie je wat het verschil is en wat de tool feitelijk aan correctie inhoudt.

Vanuit Capture NX converteer RAW naar TIF.
Verder in Photoshop met de plugin PTlens wat vignetering rondom gegeven op een extra kopie-laag
van de opname om meer nadruk te leggen op de zanger. Voor de onderkant is dit iets teveel,
en poets ik via een masker de niet behandelde onderlaag daar ietsje (in verloop) weer terug.

Dat is dan het resultaat wat je HIER ziet (voor het web, Adobe RGB geconverteerd naar sRGB),
plaatje verkleint en met “Smart Sharpen” wat verscherping gegeven.
Het resultaat is voor wat betreft de huidskleur misschien iets aan de warme kant, maar heb bewust
die tint zo gelaten, omdat de sfeer ter plekke met die spots wel iets in die richting zal zijn.
(Overigens altijd moeilijk met menglicht de juiste kleur naar boven te halen).
Laatst gewijzigd door Léon Obers op wo aug 27 2008 12:30 pm, 10 keer totaal gewijzigd.

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » wo aug 27 2008 9:32 am

Respect Léon, wat een goede en uitvoerige uiteenzetting van de stappen die je hebt doorlopen in NX en PS. Chapeau !!!!!

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo aug 27 2008 10:10 am

Dank voor je compliment.
Op die wijze hebben anderen er tenminste nog iets aan om er iets van op te steken. Tezamen met het NEF-bestand wat ieder dan zelf in Capture NX (versie 2.x) kan inladen en kan bestuderen. De beschrijving sluit aan met de gebruikte tools die je in de instructieset van boven naar beneden tegenkomt.
Door binnen Capture NX die tools uit en aan te vinken zie je wat het verschil is en wat de tool feitelijk aan correctie inhoudt.

joerig1970

Bericht door joerig1970 » wo aug 27 2008 12:19 pm

Bedankt leon, is heel leerzaam

zelf eens een poging gedaan op deze manier met een andere foto

Afbeelding

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo aug 27 2008 12:43 pm

Neem de extra opmerking in acht over de bug die ik er zojuist nog bij heb gezet in de reactie.
Heel belangrijk voor een consistent resultaat met jouw D50
(en voor ieder ander die ook de D50 gebruikt of een D1x met eerste firmware).

Voor iedere ander gebruikte camera zou ik ook dan deze fout controleren, omdat Nikon
voor de D50 geen firmware update heeft uitgebracht en kennelijk fouten over het hoofd ziet.

De fout komt aan het licht als je een geconverteerd NEF-bestand inlaadt in Photoshop en daarbij
in Photoshop Adobe RGB hebt ingesteld als kleurruimte. En alleen dan nog, als je daarbij in Photoshop bij voorkeuren
de foutmeldingen pop-upschermen hebt aangevinkt als een kleurprofiel niet klopt met de instellingen van Photoshop.

(Die foutmeldingsinstellingen zou ik aanraden altijd te gebruiken).

--------------------------

Met je voorbeeld moet je beslist een stuk kritischer te werk gaan in je instellingen, met name witbalans.
Zie als kleurreferentie het tentdoek op de achtergrond op deze foto met Frans Bauer, en hier verder terug de versie
die ik heb geplaatst van DEAN. Dat is hetzelfde tentdoek.

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”