Mensen,
Zojuist m'n cokin-grijsverloopfilter maar weer eens uit de kast gehaald. Ik twijfel alleen in welke situaties je die nou het beste kan gebruiken...
Is dat met:
- egaal grijze, niet doortekende luchten
- felle zon maar toch blauwe lucht?
- blauwe lucht, felle zon, maar ook wolkenpartijen?
Ik dénk dat je het filter het beste kunt gebruiken met de eerste optie, maar ik ben ook op zoek naar een manier (naast HDR;)) om zowel lucht als aarde goed te belichten zonder dat er teveel onderlinge contrasten komen (jetweetwel, goed belichte lucht en donkere aarde of goede belichte grond met een veel te felle lucht).
Ben benieuwd naar jullie antwoorden...
grijsfilter... nogmaals
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
je geeft zelf inderdaad het antwoord. een grijsverloopfilter gebruik je om de tekortkomingen van je sensor te compenseren, in contrast welteverstaan.
En dan kom je op het volgende probleem: pak je een grijsverloopfilter met een harde of zachte overgang? Ik heb een 'zachte' in bestelling omdat ik gok dat harde overgangen minder snel voorkomen dan zachte overgangen. Iemand anders een andere mening?
ajuus
emiel
En dan kom je op het volgende probleem: pak je een grijsverloopfilter met een harde of zachte overgang? Ik heb een 'zachte' in bestelling omdat ik gok dat harde overgangen minder snel voorkomen dan zachte overgangen. Iemand anders een andere mening?
ajuus
emiel
WEBsite: https://docs.com/emiel-stroeve