grijsfilter... nogmaals

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
dodo

grijsfilter... nogmaals

Bericht door dodo » ma sep 01 2008 7:02 pm

Mensen,

Zojuist m'n cokin-grijsverloopfilter maar weer eens uit de kast gehaald. Ik twijfel alleen in welke situaties je die nou het beste kan gebruiken...

Is dat met:

- egaal grijze, niet doortekende luchten
- felle zon maar toch blauwe lucht?
- blauwe lucht, felle zon, maar ook wolkenpartijen?

Ik dénk dat je het filter het beste kunt gebruiken met de eerste optie, maar ik ben ook op zoek naar een manier (naast HDR;)) om zowel lucht als aarde goed te belichten zonder dat er teveel onderlinge contrasten komen (jetweetwel, goed belichte lucht en donkere aarde of goede belichte grond met een veel te felle lucht).

Ben benieuwd naar jullie antwoorden...

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma sep 01 2008 7:12 pm

Je geeft het antwoord zelf al met die overbrugging van contrasten bij luchten.
En omdat je het ding al hebt, wat houdt je tegen om wat testjes te doen?
"The proof of the pudding is in the eating".
Vriendelijke groet, Léon Obers

dodo

Bericht door dodo » ma sep 01 2008 7:45 pm

Ha, dat heb ik dus net even gedaan, en je ziet het inderdaad. Alleen lastig dat ik momenteel geen filterhouder hebt die past, dus het moest met het handje. Ik ga er meer mee aan de slag denk ik... bevalt me wel.

emiel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door emiel » ma sep 01 2008 8:15 pm

je geeft zelf inderdaad het antwoord. een grijsverloopfilter gebruik je om de tekortkomingen van je sensor te compenseren, in contrast welteverstaan.

En dan kom je op het volgende probleem: pak je een grijsverloopfilter met een harde of zachte overgang? Ik heb een 'zachte' in bestelling omdat ik gok dat harde overgangen minder snel voorkomen dan zachte overgangen. Iemand anders een andere mening?

ajuus
emiel

dodo

Bericht door dodo » ma sep 01 2008 8:16 pm

Ik heb denk ik een zachte overgang, maar geen vergelijkingsmateriaal... Gradual G2 heet het ding dacht ik.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”