Over ontroerende eenvoud, betrouwbaarheid en esthetiek ....

Discussies over fotografie met de Nikon F-series en compact camera's
ronikon

Bericht door ronikon » wo nov 08 2006 9:05 pm

wauw, ben onder de indruk van sommige doordewol geverfde fotografen met hun verzameling.
Als het je louter om verzamelen gaat dat is een ding, maar het reflecteerd je hele foto carriere van begin tot nu.
Dat vind ik indrukwekkend.
mijn eerste LP's heb ik ook nog, ik moet ze gekocht hebben toen ik 13 of 14 jaar was. zelfde verhaal, gaan nooit meer weg.

wat mij toch aanspreekt zijn de Epson scanners waarmee je dus je film en zelfs diafilm kunt scannen en zo toch op je PC krijgt.
ik liet mij vertellen dat de kwaliteit daar in principe ook nog een keer zeer fraai mee is.
interessant !
tips voor een bepaald model Epson ?

ga ik toch nog digi :idea:

grtz

Ed Post
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Ed Post » do nov 09 2006 8:23 pm

Ik heb ook al mijn LP's nog, sterker nog, ik heb onlangs weer een mooie Thorens draaitafel aangeschaft en ga weer lekker LP's draaien (na ze eerst gewassen te hebben...).

Overigens, het leuke van mijn cameraverzameling is dat ik met alles regelmatig heb gefotografeerd... :lol:

Wat scanners betreft, kijk ook eens bij de Canon-scanners, ik heb een Canonscan 8000F en daar kan ik heel makkelijk kleinbeeldnegatieven en dia's (ook ingeraamd) mee scannen met een behoorlijk acceptabel resultaat.
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....

Amadeus Gould

Bericht door Amadeus Gould » za nov 11 2006 4:21 am

Dag Nikonvrienden,

Het is toch wel wat voor Amadeus Gould om te lezen dat de ultieme eenvoud zou liggen in een Colt uit 1911. Maar goed daar kan hij nog wel mee leven.

Over de synoniemen die worden genoemd verbaast AG zich...
Leica, Kever, Rolex Oyster

dat had natuurlijk moeten zijn

Nikon F, Citroen 2V en IWC Ingenieur.

Amadeus Gould

Matchless

Bericht door Matchless » za nov 11 2006 9:53 am

Helemaal mee eens Amadeus. Ik verplaats me al jaren in dit voertuig.

Afbeelding

:lol: :lol:

BUG322

Bericht door BUG322 » zo jan 21 2007 6:05 pm

Het laatste waar ik mijn camera mee wil vergelijken is met een blikken eendje. Welke binnen 2 jaar wegroest als je niet oppast.

Dat blijkt wel want er zijn hoopjes meer kevers overgebleven als eendjes.
Eend staat voor goedkope kwaliteit en kever voor degelijke kwaliteit.

En dat is wel degelijk zo.
De kever is nog steeds de meest verkochte auto en nog vele records op zijn naam staan zoals bv meest gereden kilometers.

Het is een brilliant onwerp door en van Porsche.
Zijn zoons zijn beroemd geworden door dit ontwerp door te ontwikkelen in sportauto's. Ja uiteindelijk is het eigenlijk geevolueerd tot de platte 911.

Nog een superklassieker.

De kever is een beter voorbeeld voor simpele degelijkheid als een eend.

dat weet ik zeker.

De duitsers staan niet voor niets beter bekend als werktuigbouwers als de fransen.
Betere kwaliteits controle beter staal etc.
Vele industrie normen zijn afgeleid van duitse normen zoals de DIN.

Het ook niet veel gescheeld of hij werd door de fransen gebouwd gelukkig is dat nooit gebeurd.
De kever werd gered door een engelse majoor en heeft duitsland hoop en kracht gegeven voor de wederopbouw na de oorlog.

Hij is het symbool geworden voor het industriele succes van na de oorlog.

Sorry maar die eer gaat zeker niet naar de fransen .
Want alles wat die bouwden in die tijd was gewoon waardeloze troep.

De franse slag is echt wat anders als de japanse precisie en duitse nauwkeurigheid waarmee produkten worden ontwikkeld en gemaakt worden.

De snoek is nog zo'n voorbeeld onvoldoende getest en te vroeg op de markt gebracht met vele problemen.

groetjes

Edwin
Forumlid
Forumlid

LP

Bericht door Edwin » zo jan 21 2007 7:20 pm

Lp-CD ?
Analoog-Digitaal?
Voorheen waren er ook mensen die aan struisvogelpolitiek deden en niets van CD moesten hebben.
Nu heb je dat ook met Digitaal.
Maar struisvogel of niet :je stopt de vooruitgang toch niet!
Nostalgie is leuk,maar het gaat wel over het verleden.
Analoge fotografie sterft langzaam uit.
Een enkeling probeert stand te houden maar over 5a10jaar of nog eerder hoor je over analoog niets meer.
Dan praten ze over oldtimers.
Leuk om te hebben maar eigenlijk kun je er niets meer mee.
boekie

Brenzef
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Brenzef » zo jan 21 2007 8:03 pm

Ik ben het niet vaak met Opgezetfan eens, maar nu wel!
Wat een gezeur is dit allemaal. Als iemand alleen over zichzelf alleen kan spreken in de 3e persoon begin ik me af te vragen wie dat nou is.

Ga foto's maken, maakt mij het uit waar je het mee doet.

George Fennes
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

AG

Bericht door George Fennes » zo jan 21 2007 11:44 pm

Ach, ik vind het wel leuk zoals Amadeus Gold in de 3e persoon bepaalde zaken aan de orde stelt.

Hij kwetst er niemand mee en ik moet bepaalde zaken met een glimlach lezen, waar je toch even over moet nadenken.

Iedereen is weer anders, die vrijheid hebben we gelukkig.

Om op een andere manier met fotografie om te gaan, dan alleen allerlei technische aspecten van het fotograferen te belichten, van dat is goed of dat is fout, of dat is niet exact scherp of juist wel, voorkomt dat iets alleen technisch benaderd wordt.

Zoals dat plaatje van die ooievaars op het nest, vindt ik een leuk plaatje en over het algemeen redelijk scherp zeker gezien het feit dat het met een zoom met 2x TC genomen is.

Maar dan worden er allerlei perfecte eisen aan gesteld, waardoor een ander zijn plaatjes niet meer op dit forum durf te plaatsen, omdat het niet helemaal perfect is.

Ook een minder perfect plaatje kan mooi zijn.

We lopen het risico, dat straks alleen degene die met de duurste prime lenzen rondlopenen de duurste D2 of straks D3 nogwat camera's, alleen zei hun plaatjes showen en de rest niet omdat het niet perfect is.

Niet iedereen beheerst de fotografie tot in de finesses, dat zijn er maar weinigen en ik zou zeggen geef die personen ook een kans door niet extreem hoge eisen te stellen.

Dat houdt het wat ontspannender en relaxter op het forum.

En vergeet niet, dit is een clubje van hobbyisten en niet van professionals alleen.

Dit wilde ik even kwijt en van mij mag Amadeus Gold zijn stukjes blijven schrijven, ik in ieder geval geniet ervan.

Groetjes George :D
Laatst gewijzigd door George Fennes op zo jan 21 2007 11:56 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Blijf het objectief bekijken

olle_griese
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door olle_griese » zo jan 21 2007 11:53 pm

Ik denk wat betreft die foto,s plaatsen wel wat meevalt.
9 van de 10 die ik plaats zijn verre van perfect maar ik heb er lol aan en blijf het gewoon doen.
Ik kan veel beter een foto beoordelen dan maken, so what?
Je kunt beter een briljante foto van een saaie gebeurtenis maken dan een saaie foto van iets opzienbarends

GdP

Re: Over ontroerende eenvoud, betrouwbaarheid en esthetiek

Bericht door GdP » ma jan 29 2007 11:14 pm

Amadeus Gould schreef:Dag Nikonvrienden,

Waar ging het AG dan eigenlijk wel om. Om de ontroerende eenvoud van de manuele camera. En daarin zit volgens AG ook de betrouwbaarheid en esthetiek. Er zit geen knopje teveel op en men kan zich concentreren om dat goed te laten werken. Daar kunnen industriele vormgevers en bedenkers van camera's/auto's (een Duits autoblad kopte vandaag dat de huidige auto's te gecompliceerd zijn geworden) nog eens een voorbeeld aan nemen.

Life is to short to make things complicated.

Amadeus Gould
Amadeus ik kan je daarin wel gelijk geven. Ik heb jaren gefotografeerd met een Nikkormat FTN en een EL. En de bediening hiervan is de eenvoud zelve.
Met zwart/wit fotografie en dia’s behaalde je prachtige resultaten, maar met kleuren negatieffilm vielen de resultaten behoorlijk tegen. En het is de filmontwikkelaars de laatste jaren uitstekend gelukt de kleurennegatieffilm naar een zeer hoog niveau te tillen. En het is triest om te zien dat men vervolgens massaal kiest voor digitaalfotografie. Waar het enig zichtbare voordeel van is dat het fotoarchief zich heeft verplaatst van de schoenendoos naar de pc.
Kijk ik om mij heen, dan zie ik meer mensen zich bezig houden met fotografie dan voorheen. Maar de resultaten zijn niet beter geworden. Men fotografeert gewoon de gekste dingen, om ze vervolgens weer te deleten. Het is duidelijk dat men nog door een leerproces heen moet. Want zelfs waar men van zegt dat mooi is valt fototechnisch flink tegen. Bewogen, dus onscherp, en met een onnatuurlijk laag contrast waardoor de indruk ontstaat dat ze wat te ruim zijn belicht. Menig digitaaltje blijft dan ook behoorlijk achter t.o.v. een film compactcamera.
Op dit forum zie je velen zich bezig houden met het beïnvloeden van de eindresultaten. Met goed gevolg, want ik heb al menige goede foto mogen bewonderen. Maar er komt wel heel wat voor kijken!

Het maken van reportages deed mij beseffen dat een camera met AF best wel eens zijn voordelen zou kunnen hebben. Je bent aanzienlijk sneller en veel nauwkeurig in focus.
En daar raakt gelijk al een stuk van de eenvoud zoek. Denk bv. aan de voorkeurinstellingen, en al of niet dynamisch.
Vervolgens kom je er achter dat de AF lens die je hebt aangeschaft toch wel aardig achterblijft qua scherpte dan je gewend bent. En dat worden dus andere lenzen.
Maar ook het gewicht van de camera kan je maar niet aan wennen. (F80) Dus dat werd de Nikon F6. En zo al doende heb je ineens een zeer geavanceerd stuk gereedschap in je handen waar gewoon verbluffende resultaten uit komen. Maar de eenvoud is er wel mee zoek geraakt. Met enige weemoed mag ik nog wel eens teruggrijpen naar mijn oude Nikkormats, en de EL gebruik ik nog steeds voor zwart/wit fotografie. Maar hier gebruik ik films voor die gewoon in een kleuren bad ontwikkeld kunnen worden.

Om nu de stap naar digitaal te maken, is voor mij nog een stap te ver. Ik heb drie kanjers van lenzen en die ben ik echt niet van plan aan de kant te leggen, omdat ze op half kleinbeeld ongelukkige brandpunten combinaties hebben. Voor FF zijn ze gewoon perfect.
Ik heb nu gekozen voor het digitaliseren van mijn negatieven met behulp van een Canon scanner. (Canoscan 9950F) Blijven de resultaten achter dan zal het de Nikon SUPER COOLSCAN 5000 worden. ( 4000 dpi en 16 bit !!! )

En zo ben je toch in een digitale wereld terecht gekomen. En er moet nog heel wat gebeuren voordat ik mijn digitale werkplek operationeel heb, maar er wordt aan gewerkt.
En ik denk dat de Nikon D200 en/of de Fuji S5 Pro niet door mij zullen worden aangeschaft. Dit ondanks de prachtige resultaten die met dit soort camera’s is te bereiken. Het is gewoon nog niet FF!

En wat over blijft dat is alleen een weemoedige terugblik zoals het eens was. En het geworstel al meer dan 40 jaar geleden om ook toen er zo goed mogelijke resultaten uit te halen.

Maar wat gebleven is? Dat is de prachtige natuur, en noem maar op, wat ons altijd weer boeit. Wat nog steeds na al die jaren schitterende foto’s oplevert.

Met vr. gr.
Gerrit

SPIKE

Bericht door SPIKE » di jan 30 2007 12:06 am

Laten we iedereen in zijn waarde laten. Ik schat zo in dat 75% van de mensen, geen verschil zien tussen een analoog en een digitaal gemaakte foto.
Laat anders de verschillen eens zien, zelfde onderwerp, analoog en een digitale, dan nog vraag ik me af, waar gaat de voorkeur uit van de fotograaf. En hoe objectief wordt zo foto getoond.
Ik moet wel erkennen dat ik met mijn eerste spiegelreflex een Olympus OM 10, meer met fotografie bezig was dan met zijn opvolger, Minolta 7000 AF. Ik hoefde bij wijze van spreken alleen maar op het knopje te drukken. Het diafragma moest ik bedienen met druk toetsjes, i.p.v. een diafragma ring op de lens. Uhhh ja ik had heimwee. NU tig jaar verder, met de D70, ben ik tevreden, tuurlijk het kan beter.
Ik heb in fotovakbladen digitale foto’s gezien, dan vraag ik me wel eens af…hoeveel beter had het met een analoge camera kunnen worden.
Maar nogmaals een goed onderbouwend verhaal zet mij aan het denken, maar roepen om het roepen totaal niet. Stil staan in de tijd moet een ieder voor zich zelf weten, en je mag best de (goede)oude tijd verafgoden. Maar stil staan is achteruit gaan. En een vergelijk met zo lelijke eend (doodrijder) is geinig om op te knappen, ik heb zelf in zo roestbak gereden, never nooit meer. De huidige auto’s zijn vele malen veiliger, en je komt nog eens ergens.
Maar we kunnen wel uren hier over discussen, ik nok ermee.

GdP

Bericht door GdP » di jan 30 2007 12:34 am

SPIKE schreef:Laten we iedereen in zijn waarde laten. Ik schat zo in dat 75% van de mensen, geen verschil zien tussen een analoog en een digitaal gemaakte foto.
Laat anders de verschillen eens zien, zelfde onderwerp, analoog en een digitale, dan nog vraag ik me af, waar gaat de voorkeur uit van de fotograaf. En hoe objectief wordt zo foto getoond.
Ik moet wel erkennen dat ik met mijn eerste spiegelreflex een Olympus OM 10, meer met fotografie bezig was dan met zijn opvolger, Minolta 7000 AF. Ik hoefde bij wijze van spreken alleen maar op het knopje te drukken. Het diafragma moest ik bedienen met druk toetsjes, i.p.v. een diafragma ring op de lens. Uhhh ja ik had heimwee. NU tig jaar verder, met de D70, ben ik tevreden, tuurlijk het kan beter.
Ik heb in fotovakbladen digitale foto’s gezien, dan vraag ik me wel eens af…hoeveel beter had het met een analoge camera kunnen worden.
Maar nogmaals een goed onderbouwend verhaal zet mij aan het denken, maar roepen om het roepen totaal niet. Stil staan in de tijd moet een ieder voor zich zelf weten, en je mag best de (goede)oude tijd verafgoden. Maar stil staan is achteruit gaan. En een vergelijk met zo lelijke eend (doodrijder) is geinig om op te knappen, ik heb zelf in zo roestbak gereden, never nooit meer. De huidige auto’s zijn vele malen veiliger, en je komt nog eens ergens.
Maar we kunnen wel uren hier over discussen, ik nok ermee.
Spike het gaat mij niet om wat mooier of beter is. Want dat is een zinloze discussie. Ik mag graag wel eens met enige weemoed terug kijken. En moet ik constateren dat ik nu foto's maak waar ik erg tevreden over ben. En dat zullen ook diegene zijn die een andere keuze hebben gemaakt.
Met vr gr Gerrit

yoyo

Bericht door yoyo » di jan 30 2007 12:46 am

Het blijft een "discussie" met maar één gemenedeler :

"Wat de boer niet kent dat vreet ie niet"

Gerrit,
Hiermee bedoel ik dus niet dat je een boer zou zijn (en wat dan nog).
Je mist alleen heel veel zonder dat je daar erg in hebt. En in elke post lees ik tussen de regels dat je heel graag wil, maar niet durft...

Net als de eerste keer.

Sterkte...!

PS
Niks mis met het manual bedienen van je camera. Juist met zo'n pro-body is de controle maximaal. Niets houdt je tegen om weer controle te nemen...
Ik wacht ook op FF voor mijn groothoeken, maar een D2H is echt wel kicken hoor...!

GdP

Bericht door GdP » di jan 30 2007 1:04 am

yoyo schreef:Het blijft een "discussie" met maar één gemenedeler :

Gerrit,
Je mist alleen heel veel zonder dat je daar erg in hebt. En in elke post lees ik tussen de regels dat je heel graag wil, maar niet durft...

Net als de eerste keer.

Sterkte...!
Yoyo mijn zoon heeft de afgelopen week een Fuji FinePix S5600 gekocht.
Maakt ook foto's in RAW formaat. ( € 199,- )
Leuk ding. Met 10x analoge zoom.
Ik denk dat ik eerder zoiets zal kopen, van wege het voordeel direct de foto in de computer te kunnen zetten. En dat is ook het enige voordeel wat ik in digitale fotografie zie.
Zo lang Nikon nog niet op de markt komt met een FF camera vind ik het zonde daar veel geld in te stoppen.
En inderdaad ik durf het niet. Ik heb nergens zo de pest aan ergens veel geld in te stoppen waar ik niet zeker van ben. Daarvoor ben ik te veel een perfectionist. En ik moet er niet aan denken een D200 te hebben aangeschaft waar ik achteraf niet gelukkig mee ben. En dat komt ook omdat ik heel erg tevreden ben met de resultaten van mijn F6 met zijn lensen.
Met vr. gr. Gerrit

yoyo

Bericht door yoyo » di jan 30 2007 1:07 am

gdepater schreef:
yoyo schreef:Het blijft een "discussie" met maar één gemenedeler :

Gerrit,

Net als de eerste keer.

Sterkte...!

Yoyo mijn zoon heeft de afgelopen week een Fuji FinePix S5600 gekocht.
Maakt ook foto's in RAW formaat. ( € 199,- )
Leuk ding. Met 10x analoge zoom.
Ik denk dat ik eerder zoiets zal kopen, van wege het voordeel direct de foto in de computer te kunnen zetten. En dat is ook het enige voordeel wat ik in digitale fotografie zie.
Zo lang Nikon nog niet op de markt komt met een FF camera vind ik het zonde daar veel geld in te stoppen.
En inderdaad ik durf het niet. Ik heb nergens zo de pest aan ergens veel geld in te stoppen waar ik niet zeker van ben. Daarvoor ben ik te veel een perfectionist. En ik moet er niet aan denken een D200 te hebben aangeschaft waar ik achteraf niet gelukkig mee ben. En dat komt ook omdat ik heel erg tevreden met de resultaten van mijn F6 met zijn lensen.
Met vr. gr. Gerrit

Daarom adviseerde ik je laatst ook idd om eerst voor een P&S te gaan. Bijvoorbeeld een LUMIX DMC-LX2. Heb ik ook eerst gedaan met een LUMIX DMC-FX7. Zo'n ding is zowieso ook een betere keus om mee te nemen op vakantie. Maar je zult na een jaar spelen met zo'n ding niet meer terug willen naar analoog. Echt. En omdat je je Nikkors niet in de kast wil laten liggen zul je op zoek gaan naar een digibody... Watch my words.

PS
Schiet eerst al je rollen vol. Anders liggen die te verpieteren in de vriezer... Je zult niet de eerste zijn...

Plaats reactie

Terug naar “Analoog”