[font=Tahoma] [/font]
Ben in de gelukkige omstandigheid dat ik in oktober as op zoek ga naar de ijsberen in Canada. Heb net een Nikon 70-300 mm VR aangeschaft, maar nog niets mee kunnen doen. Hebben jullie nog tips voor mij om in die lichtomstandigheden (ik hoop op sneeuw) goede foto's te kunnen maken. Ben een beginner en alle tips zijn welkom.
fotograferen in de sneeuw
-
iJoost
-
Sietse Vliegen
-
Frederix
Hoi Patrick,PatrickP schreef:Zoals al gemeld is, beetje overbelichten en polarisatiefilter. En neem ook een groothoek mee!!!!
Wat noem jij een beetje overbelichten? Het ligt er aan wat er op de foto staat. Een landschap waar bijna alleen sneeuw op staat zou je denk ik al gauw 1 á 2 stops moeten overbelichten, de sneeuw wordt dan goed helder, maar behoud nog voldoende detail. Zoals bekend werk ik alleen analoog en is dat bij digitaal fotograferen anders.
- Patrick
- Clublid

- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Zoals je al aangeeft verschilt het enorm hoeveel sneeuw erop staat. Maar als je digitaal schiet, dan kan je het eenvoudig even checken. Eigenlijk zou de tip moeten zijn: kijk vaak op je schermpje, histogrammetje moet geen groot gat aan de rechterkant vertonen, want is de foto onderbelicht.Frederix schreef:Hoi Patrick,PatrickP schreef:Zoals al gemeld is, beetje overbelichten en polarisatiefilter. En neem ook een groothoek mee!!!!
Wat noem jij een beetje overbelichten? Het ligt er aan wat er op de foto staat. Een landschap waar bijna alleen sneeuw op staat zou je denk ik al gauw 1 á 2 stops moeten overbelichten, de sneeuw wordt dan goed helder, maar behoud nog voldoende detail. Zoals bekend werk ik alleen analoog en is dat bij digitaal fotograferen anders.
-
Frederix
Tsja, ik had even niet aan het histogrammetje gedacht . . . . .PatrickP schreef:Zoals je al aangeeft verschilt het enorm hoeveel sneeuw erop staat. Maar als je digitaal schiet, dan kan je het eenvoudig even checken. Eigenlijk zou de tip moeten zijn: kijk vaak op je schermpje, histogrammetje moet geen groot gat aan de rechterkant vertonen, want is de foto onderbelicht.Frederix schreef:Hoi Patrick,PatrickP schreef:Zoals al gemeld is, beetje overbelichten en polarisatiefilter. En neem ook een groothoek mee!!!!