fotograferen in de sneeuw

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Christine

fotograferen in de sneeuw

Bericht door Christine » za sep 06 2008 11:39 pm

[font=Tahoma] [/font]
Ben in de gelukkige omstandigheid dat ik in oktober as op zoek ga naar de ijsberen in Canada. Heb net een Nikon 70-300 mm VR aangeschaft, maar nog niets mee kunnen doen. Hebben jullie nog tips voor mij om in die lichtomstandigheden (ik hoop op sneeuw) goede foto's te kunnen maken. Ben een beginner en alle tips zijn welkom.

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Skippy » za sep 06 2008 11:45 pm

iJoost

Bericht door iJoost » za sep 06 2008 11:48 pm

Beetje overbelichten, zodat de sneeuw wit wordt en niet grijs. Maar vooral niet overdrijven want dan raak je alle detail kwijt.
Laatst gewijzigd door iJoost op zo sep 07 2008 12:00 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Sietse Vliegen

Bericht door Sietse Vliegen » za sep 06 2008 11:57 pm

Neem in elk geval een goed polarisatiefilter mee, zodat de schittering van de sneeuw wat vermindert en het contrast beter wordt.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo sep 07 2008 1:04 am

Zoals al gemeld is, beetje overbelichten en polarisatiefilter. En neem ook een groothoek mee!!!!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Frederix

Bericht door Frederix » zo sep 07 2008 10:56 am

PatrickP schreef:Zoals al gemeld is, beetje overbelichten en polarisatiefilter. En neem ook een groothoek mee!!!!
Hoi Patrick,

Wat noem jij een beetje overbelichten? Het ligt er aan wat er op de foto staat. Een landschap waar bijna alleen sneeuw op staat zou je denk ik al gauw 1 á 2 stops moeten overbelichten, de sneeuw wordt dan goed helder, maar behoud nog voldoende detail. Zoals bekend werk ik alleen analoog en is dat bij digitaal fotograferen anders.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo sep 07 2008 11:44 am

Frederix schreef:
PatrickP schreef:Zoals al gemeld is, beetje overbelichten en polarisatiefilter. En neem ook een groothoek mee!!!!
Hoi Patrick,

Wat noem jij een beetje overbelichten? Het ligt er aan wat er op de foto staat. Een landschap waar bijna alleen sneeuw op staat zou je denk ik al gauw 1 á 2 stops moeten overbelichten, de sneeuw wordt dan goed helder, maar behoud nog voldoende detail. Zoals bekend werk ik alleen analoog en is dat bij digitaal fotograferen anders.
Zoals je al aangeeft verschilt het enorm hoeveel sneeuw erop staat. Maar als je digitaal schiet, dan kan je het eenvoudig even checken. Eigenlijk zou de tip moeten zijn: kijk vaak op je schermpje, histogrammetje moet geen groot gat aan de rechterkant vertonen, want is de foto onderbelicht.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Frederix

Bericht door Frederix » zo sep 07 2008 12:11 pm

PatrickP schreef:
Frederix schreef:
Hoi Patrick,

Zoals je al aangeeft verschilt het enorm hoeveel sneeuw erop staat. Maar als je digitaal schiet, dan kan je het eenvoudig even checken. Eigenlijk zou de tip moeten zijn: kijk vaak op je schermpje, histogrammetje moet geen groot gat aan de rechterkant vertonen, want is de foto onderbelicht.
Tsja, ik had even niet aan het histogrammetje gedacht . . . . . :wink:

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”