D80: vlekje op de foto

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
haggp

D80: vlekje op de foto

Bericht door haggp » zo sep 07 2008 9:57 pm

Heb sinds een tijdje een vlekje iets boven het midden van mijn foto's. Bij wat donker blauwe lucht valt dit op. Zie bijgaande voorbeelden. Sensor reiniging of heeft iemand een andere suggestie? Gebruik een 18-135 mm kitlens met UV filter. Heb beiden al schoongemaakt.

Vlekje 1

Vlekje 2

Bedankt voor eventuele suggesties.

Marco

Bericht door Marco » zo sep 07 2008 10:07 pm

Stof, even schoonblazen met een Giotos Rocket.
Wanneer dat niet helpt > sensor reiniging

rovinge

Bericht door rovinge » zo sep 07 2008 10:20 pm

Vlek op de sensor, lijkt mij.

Geen stof, maar meer iets van een (opgedroogd) druppeltje.

Drie opties:
1) Bij de betere fotozaak laten schoonmaken
2) Zelf schoonmaken met spullen die je bij dezelfde fotozaak koopt
3) Langs Nikon Service in Beverwijk rijden en daar laten doen (kan je meestal op wachten)

Roel

harry bul

Bericht door harry bul » zo sep 07 2008 10:59 pm

stof lijkt al gauw op een vlekje wel even schoonmaken of zelf doen of laten doen. is trouwens heel makkelijk weg te halen in een photoprogramma.

groeten Harry

dragon2

Bericht door dragon2 » zo sep 07 2008 11:20 pm

Da's gewoon stof. Schoonmaken dus.

nelo

Bericht door nelo » zo sep 07 2008 11:44 pm

rovinge schreef: 3) Langs Nikon Service in Beverwijk rijden en daar laten doen (kan je meestal op wachten)

Roel
Heb je voor mij een adres van Nikon Service in Beverwijk :?: Woon daar bijna om de hoek en laat de sensor reinigen bij de plaatselijke fotovakhandel

Teun

Bericht door Teun » ma sep 08 2008 2:04 am

Gewoon een stofje op de sensor.

Spiegel van je body opklappen (via het menu).
Dan met een blaasblagje wat raak blazen, wel voorzicht dat je de sensor niet raakt met je blaasblagje. Dus niet te diep erin steken.

Als het dan niet weg is na een paar keer proberen, even sensor laten reinigen. Bij fotozaak of zelf doen...

dirk-jan boon

Bericht door dirk-jan boon » ma sep 08 2008 5:57 am

neto effe zoeken met google voortaan:

http://www.nikonservice.nl/

(Wijkermeerweg 50, Beverwijk)

JosK
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door JosK » ma sep 08 2008 9:11 am

Of naar chipclean.nl die werken met droppoints over heel Nederland (ook in Den Haag).
klijnfotografie.com

nelo

Bericht door nelo » ma sep 08 2008 11:08 am

dirk-jan boon schreef:neto effe zoeken met google voortaan:

Het is NeLo :wink:

En neem me niet kwalijk hoor dat ik een vraag stel, ik dacht dat een forum daarvoor bedoeld was :oops:

Maar bedankt 8)

dodo

Bericht door dodo » ma sep 08 2008 11:12 am

Ja, foei... ofzo.

Overigens is zoiets prima zelf te doen hoor. Ik maak gebruik van de Arctic Butterfly, een kwastje wat je statisch kunt laden waardoor je de sensor praktisch niet aan hoeft te raken. Het stof wordt er als het ware vanaf getrokken. Heeft tot nu toe altijd alles weggehaald.

Ik vind het in ieder geval een stuk prettiger idee dan de swabs die met vloeistof werken.

Warner
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Warner » ma sep 08 2008 7:32 pm

Teun, de sluiter moet ook nog open die achter je spiegel zit, anders kun je blazen totdat je een ons weegt.
Groet, W@rner

NCN-lid NPS-lid
Alles heeft zijn reden.

Teun

Bericht door Teun » ma sep 08 2008 9:01 pm

Warner schreef:Teun, de sluiter moet ook nog open die achter je spiegel zit, anders kun je blazen totdat je een ons weegt.
Gaat die niet automatisch open bij het opklappen van de spiegel (via het menu)? :roll:

Germay
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Germay » vr sep 12 2008 4:51 pm

nelo schreef:

En neem me niet kwalijk hoor dat ik een vraag stel, ik dacht dat een forum daarvoor bedoeld was :oops:

Maar bedankt 8)

Dirk-jan heeft gelijk,sommige mensen vinden het gemakkelijk een vraag te stellen of antwoord te krijgen zonder zelf er moeite voor moeten doen.Voortaan zelf eerst iets opzoeken mocht dit mogelijk zijn dan kun je altijd nog je vraag stellen.Daar is toch niks mis mee? :wink: :mrgreen:

--------------------------
Met vr gr,
Gert.

nelo

Bericht door nelo » vr sep 12 2008 11:58 pm

Germay schreef:
nelo schreef:

Maar bedankt 8)

Dirk-jan heeft gelijk,sommige mensen vinden het gemakkelijk een vraag te stellen of antwoord te krijgen zonder zelf er moeite voor moeten doen.Voortaan zelf eerst iets opzoeken mocht dit mogelijk zijn dan kun je altijd nog je vraag stellen.Daar is toch niks mis mee? :wink: :mrgreen:

--------------------------
Met vr gr,
Gert.
Is idd niks mis mee, maar wel met de manier waarop het gezegt wordt :wink: De vraag was niet aan Dirk Jan gesteld en als je dan antwoord geeft kun je beter beginnen met de forumnaam goed te spellen Zo een moeilijk woord is Nelo nou ook weer niet :roll:

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”