D80: vlekje op de foto
D80: vlekje op de foto
Heb sinds een tijdje een vlekje iets boven het midden van mijn foto's. Bij wat donker blauwe lucht valt dit op. Zie bijgaande voorbeelden. Sensor reiniging of heeft iemand een andere suggestie? Gebruik een 18-135 mm kitlens met UV filter. Heb beiden al schoongemaakt.
Vlekje 1
Vlekje 2
Bedankt voor eventuele suggesties.
Vlekje 1
Vlekje 2
Bedankt voor eventuele suggesties.
Vlek op de sensor, lijkt mij.
Geen stof, maar meer iets van een (opgedroogd) druppeltje.
Drie opties:
1) Bij de betere fotozaak laten schoonmaken
2) Zelf schoonmaken met spullen die je bij dezelfde fotozaak koopt
3) Langs Nikon Service in Beverwijk rijden en daar laten doen (kan je meestal op wachten)
Roel
Geen stof, maar meer iets van een (opgedroogd) druppeltje.
Drie opties:
1) Bij de betere fotozaak laten schoonmaken
2) Zelf schoonmaken met spullen die je bij dezelfde fotozaak koopt
3) Langs Nikon Service in Beverwijk rijden en daar laten doen (kan je meestal op wachten)
Roel
Gewoon een stofje op de sensor.
Spiegel van je body opklappen (via het menu).
Dan met een blaasblagje wat raak blazen, wel voorzicht dat je de sensor niet raakt met je blaasblagje. Dus niet te diep erin steken.
Als het dan niet weg is na een paar keer proberen, even sensor laten reinigen. Bij fotozaak of zelf doen...
Spiegel van je body opklappen (via het menu).
Dan met een blaasblagje wat raak blazen, wel voorzicht dat je de sensor niet raakt met je blaasblagje. Dus niet te diep erin steken.
Als het dan niet weg is na een paar keer proberen, even sensor laten reinigen. Bij fotozaak of zelf doen...
Het is NeLodirk-jan boon schreef:neto effe zoeken met google voortaan:
http://www.nikonservice.nl/
(Wijkermeerweg 50, Beverwijk)

En neem me niet kwalijk hoor dat ik een vraag stel, ik dacht dat een forum daarvoor bedoeld was

Maar bedankt

Ja, foei... ofzo.
Overigens is zoiets prima zelf te doen hoor. Ik maak gebruik van de Arctic Butterfly, een kwastje wat je statisch kunt laden waardoor je de sensor praktisch niet aan hoeft te raken. Het stof wordt er als het ware vanaf getrokken. Heeft tot nu toe altijd alles weggehaald.
Ik vind het in ieder geval een stuk prettiger idee dan de swabs die met vloeistof werken.
Overigens is zoiets prima zelf te doen hoor. Ik maak gebruik van de Arctic Butterfly, een kwastje wat je statisch kunt laden waardoor je de sensor praktisch niet aan hoeft te raken. Het stof wordt er als het ware vanaf getrokken. Heeft tot nu toe altijd alles weggehaald.
Ik vind het in ieder geval een stuk prettiger idee dan de swabs die met vloeistof werken.
- Germay
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
nelo schreef:Het is NeLodirk-jan boon schreef:neto effe zoeken met google voortaan:
(Wijkermeerweg 50, Beverwijk)![]()
En neem me niet kwalijk hoor dat ik een vraag stel, ik dacht dat een forum daarvoor bedoeld was![]()
Maar bedankt
Dirk-jan heeft gelijk,sommige mensen vinden het gemakkelijk een vraag te stellen of antwoord te krijgen zonder zelf er moeite voor moeten doen.Voortaan zelf eerst iets opzoeken mocht dit mogelijk zijn dan kun je altijd nog je vraag stellen.Daar is toch niks mis mee?

--------------------------
Met vr gr,
Gert.
Is idd niks mis mee, maar wel met de manier waarop het gezegt wordtGermay schreef:nelo schreef:Het is NeLodirk-jan boon schreef:neto effe zoeken met google voortaan:
(Wijkermeerweg 50, Beverwijk)![]()
En neem me niet kwalijk hoor dat ik een vraag stel, ik dacht dat een forum daarvoor bedoeld was![]()
Maar bedankt
Dirk-jan heeft gelijk,sommige mensen vinden het gemakkelijk een vraag te stellen of antwoord te krijgen zonder zelf er moeite voor moeten doen.Voortaan zelf eerst iets opzoeken mocht dit mogelijk zijn dan kun je altijd nog je vraag stellen.Daar is toch niks mis mee?:mrgreen:
--------------------------
Met vr gr,
Gert.