Vandaar een standaardzoomlens, de nikkor 17-55 staat mij erg aan.
Vanwege bouw, lichtsterkte, CA, kleur, contrast, scherpte op f/2.8 (naar ik lees)?
Nu liggen de prijzen van een tweedehandse 17-55 meestal rond de 750-900 euro
Nadeel van tweedehands vind ik dat je tijdens het kort testen bij iemand misschien niet direct ziet dat er misschien iets mis is met de lens, dus niet echt rustig kunt testen.
Ook dat de lens goed een aantal jaar oud kan zijn (d.m.v. serienummer kun je wel een schatting maken), hierdoor kan hij bijv. net even minder soepel zoomen, etc...
De nieuwprijs ligt net iets boven de 1100 euro. Met de nieuwe FX trend, en veel nieuwe releases ben ik huiverig geworden om nieuwe spullen van het merk 'Nikon' te kopen.

Ik ben bijv. ook bang dat er meteen nadat ik zo'n 17-55 2.8 nieuw koop een 17-55 o.i.d. met bijv. VR uitkomt. Mede omdat de huidige 17-55 al een aantal jaartjes op de markt is.
Het voordeel van nieuw is wel dat je zeker weet dat je een goede krijgt en anders het objectief nog kunt inruilen tegen een andere.
Ik heb bij cameranu.nl al geprobeerd om wat korting te krijgen op de nikkor 17-55, maar dit doen ze schijnbaar niet. Jammer dat die winkel zo ver weg is, ik denk namelijk dat ze dit eerder zullen doen als je daadwerkelijk voor hun neus staat. Morgen toch nog maar eens bellen met een verzoek om korting/gratis polarisatiefilter en/of UV filter.
Op ebay zijn ook wat nieuwe 17-55 lenzen verkrijgbaar, maar hier ben ik niet zo van weg. En vertrouw het niet echt. Vooral niet als de lens niet naar behoren is, wat nogal eens kan voorkomen.
ebay 17-55 € 917,-
Ebay is voor mij niet zo'n serieuze optie of iemand moet het tegendeel aangeven, mijn keuze is dan ook tussen nieuw of tweedehands met een paar honderd euro verschil...
Ik vraag me dan ook af: 'wat is wijsheid'? Ik kom er zelf namelijk niet zo goed uit.
Misschien is er iemand die op dit topic zijn gedachten wil delen/wat aanvullende inzichten zou willen geven.
Alvast bedankt,
Groetjes Teun