Is het onverstandig om een nieuwe nikkor 17-55 te kopen?

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
Plaats reactie
Teun

Is het onverstandig om een nieuwe nikkor 17-55 te kopen?

Bericht door Teun » ma sep 08 2008 3:10 am

Ik denk al een tijd aan een andere lens, met de lenzen die ik nu heb kan ik ook aardig uit de voeten. Maar ik mis de groothoek.

Vandaar een standaardzoomlens, de nikkor 17-55 staat mij erg aan.
Vanwege bouw, lichtsterkte, CA, kleur, contrast, scherpte op f/2.8 (naar ik lees)?

Nu liggen de prijzen van een tweedehandse 17-55 meestal rond de 750-900 euro
Nadeel van tweedehands vind ik dat je tijdens het kort testen bij iemand misschien niet direct ziet dat er misschien iets mis is met de lens, dus niet echt rustig kunt testen.
Ook dat de lens goed een aantal jaar oud kan zijn (d.m.v. serienummer kun je wel een schatting maken), hierdoor kan hij bijv. net even minder soepel zoomen, etc...

De nieuwprijs ligt net iets boven de 1100 euro. Met de nieuwe FX trend, en veel nieuwe releases ben ik huiverig geworden om nieuwe spullen van het merk 'Nikon' te kopen. :P Prijsverschil is dus redelijk te noemen, althans voor die 200-350 euro valt toch het een en andere fotografieprul te kopen...

Ik ben bijv. ook bang dat er meteen nadat ik zo'n 17-55 2.8 nieuw koop een 17-55 o.i.d. met bijv. VR uitkomt. Mede omdat de huidige 17-55 al een aantal jaartjes op de markt is.
Het voordeel van nieuw is wel dat je zeker weet dat je een goede krijgt en anders het objectief nog kunt inruilen tegen een andere.
Ik heb bij cameranu.nl al geprobeerd om wat korting te krijgen op de nikkor 17-55, maar dit doen ze schijnbaar niet. Jammer dat die winkel zo ver weg is, ik denk namelijk dat ze dit eerder zullen doen als je daadwerkelijk voor hun neus staat. Morgen toch nog maar eens bellen met een verzoek om korting/gratis polarisatiefilter en/of UV filter.

Op ebay zijn ook wat nieuwe 17-55 lenzen verkrijgbaar, maar hier ben ik niet zo van weg. En vertrouw het niet echt. Vooral niet als de lens niet naar behoren is, wat nogal eens kan voorkomen.

ebay 17-55 € 917,-

Ebay is voor mij niet zo'n serieuze optie of iemand moet het tegendeel aangeven, mijn keuze is dan ook tussen nieuw of tweedehands met een paar honderd euro verschil...

Ik vraag me dan ook af: 'wat is wijsheid'? Ik kom er zelf namelijk niet zo goed uit.
Misschien is er iemand die op dit topic zijn gedachten wil delen/wat aanvullende inzichten zou willen geven.

Alvast bedankt,

Groetjes Teun :wink:
Laatst gewijzigd door Teun op ma sep 08 2008 3:20 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma sep 08 2008 3:16 am

Er komen altijd wel een keer nieuwe lenzen.
Maar met de Photokina in het vooruitzicht hebben diverse merken wellicht wat extra in petto om te presenteren aan nieuwe lenzen.
Dus ik zou in ieder geval de Photokina even afwachten.
http://photokina.en.koelnmesse.info/eSh ... alogue.php
Vriendelijke groet, Léon Obers

Teun

Bericht door Teun » ma sep 08 2008 4:08 am

dus ik zou er verstandig aan doen om te wachten t/m 27 september.

pff, is nogal wat. Heb wel een goede lens nodig voor een feesie voor die tijd, misschien dan maar deze lens ergens huren voor een dagje.

foto-ed
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door foto-ed » ma sep 08 2008 6:16 am

Als jij denkt dat je niet binnenkort niet op full-frame gaat overstappen dan kan je rustig tot aanschaf over gaan. De 17-55 is een DX lens die heel goed presteert. Je zult er geen spijt van krijgen!
Nikon (Club Nederland) Gek én NPS-lid

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma sep 08 2008 8:04 am

Teun schreef:dus ik zou er verstandig aan doen om te wachten t/m 27 september.

pff, is nogal wat. Heb wel een goede lens nodig voor een feesie voor die tijd, misschien dan maar deze lens ergens huren voor een dagje.
Nou verwacht ik zelf eigenlijk geen upgrade van die 17-55 mm/2.8 lens hoor. Het zullen hoofdzakelijk nieuwe aanvullingen zijn t.b.v. het FX formaat omdat veel oudere "35 mm film" lenzen kwalitatief niet meer voldoen aan de huidige digitale eisen van het FX-formaat.

Je zou jezelf ook een hoop geld kunnen besparen door een Tamron 17-50 mm/2.8 lensje te gaan aanschaffen in plaats van een Nikon objectief. Optisch ongeveer dezelfde kwaliteit. Mechanisch wel een stuk minder robuust als de "tank" van de Nikon.
De autofocus is ook een stuk trager. Maar ja kost ook een schijntje tegenover de Nikon:
http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... -fuji.html

Testen:
http://www.slrgear.com/reviews/showprod ... 355/cat/23
http://www.slrgear.com/reviews/showprod ... 129/cat/13

Als je toch wilt huren (ligt eraan waar je woont):
http://www.pixto-f.eu/prijslijst_nikon_verhuur.html
Vriendelijke groet, Léon Obers

mikemix

Bericht door mikemix » ma sep 08 2008 9:43 am

Als je voorlopig op DX blijft werken dan kan je niet om de 17-55/2.8 heen.
Geweldig robuust en altijd wel bruikbaar.

50 mm

Bericht door 50 mm » ma sep 08 2008 10:06 am

Zelf heb ik de 17-55 mm.
Over de kwaliteit ben ik wel tevreden. Als jij zegt dat de huidige nieuwprijs rond de 1100 euro ligt vind ik 'm zeker niet te duur.
Echter om voor 1 (goed betalende?) opdracht een dergelijk bedrag snel uit te geven is wel een overweging die je zelf moet maken.

Het advies van Leon is zeker het proberen waard.

Tenslotte: mijn aankopen zijn praktisch altijd nieuw, onder andere omdat ik BTW kan verrekenen. Dit zal voor hobbyisten minder snel spelen.
Prive zou ik meer tijd aan dergelijke uitgaven besteden, en zeker ook bij gebruikte lenzen kijken! Maar dan liefst wel bij een winkel, vanwege garantie.

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma sep 08 2008 11:06 am

Tweedehands is lang niet zo eng als het klinkt hoor. Op mijn Nikon 50mm f/1.8D, SB-800 en wat filters na is alles in m'n tas tweedehands. Natuurlijk zit er een vorm van risico in, maar ik haal de spullen altijd persoonlijk op. Meestal zie je wel aan de mensen waar je komt hoe ze met hun spullen omgaan.

Ik heb in ieder geval nog nooit een slecht ding gekocht! (afkloppen!)

Voordeel als je er eentje tweedehands koopt: je schrijft er nauwelijks nog op af...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Veneboer
Forumlid
Forumlid

Bericht door Veneboer » ma sep 08 2008 11:12 am

Zou in het licht van vervanging tzt door FX objectief ook de Tamron 17-50 in overweging nemen. Qua stevigheid is dit opbjectief niet te vergelijken met de Nikon 17-55 maar deze kost maar een derde van de nieuwprijs van de Nikon en is optisch beslist niet minder. Heb zelf enige tijd geleden de Nikon AF-S 70-200 gekocht van Nikon voor een hoop spaarcentjes en baal er nu van dat er binnenkort een nieuwe uitvoering komt welke beter afgestemd is op FX. Niet dat de huidige niet werkt met FX maar optisch zal die gewoon beter zijn dan de huidige versie en daar heb ik nu juist zoveel spaargeld in geïnvesteerd. Ik ga er vanuit dat ik tzt toch op FX over ga en dan zou ik nu niet zoveel geld in een 17-55 dx lens willen investeren met de wetenschap dat ik er tzt niets meer mee zal doen.

Gezien de 24 megapixel sony sensor zal Nikon ook wel met een vergelijkbaar toestel komen. Dat kan eigenlijk alleen maar in combinatie met FX nog acceptabele ruiswaarden geven omdat de ruimte op een DX sensor gewoon te klein is. Wat dat aangaat is het in mijn ogen een vaststaand feit dat DX tzt een stille dood zal sterven. Ongetwijfeld zullen er hier mensen het niet mee eens zijn maar om de wetten der natuurkunde kun je gewoon niet heen...

jha

Bericht door jha » ma sep 08 2008 12:18 pm

Veneboer schreef:Zou in het licht van vervanging tzt door FX objectief ook de Tamron 17-50 in overweging nemen.
Lijkt me op dit moment een goed advies, zeker gezien het prijsverschil met de 17-55 van Nikon (ook tweedehands exemplaren). Wel schijnt het goed opletten te zijn dat je een goed exemplaar in handen krijgt. Er zijn veel signalen dat de kwaliteit van de Tamron nogal wisselend is.

Floris

Bericht door Floris » ma sep 08 2008 4:47 pm

Ik gebruik sinds december 2006 de Tamron. Deze is nu helaas in reparatie (toenemende front focus bij toenemende afstand tot onderwerp) en heb daarom afgelopen weekende een 17-55 gehuurd voor een bruiloft.

Afgezien van de afmetingen (!) en het gewicht tov de Tamron moet ik zeggen dat ik op het eerste gezicht (heb nog niet veel op 100% teruggekeken) de Tamron niet slechter vind dan de Nikon. De combi van de Nikon op een D300 + grip +SB-800 doet voor de meeste mensen erg indrukwekkend aan, meer dan wanneer de Tamron erop zit.

Ik moest wel erg wennen aan de lokatie van de zoomring; deze zit vrij dicht tegen de body en is vrij smal; vond dit niet altijd prettig werken. Ook vond ik deze af en toe vrij stroef gaan (maar was ook een huur objectief....).

Kijk ik naar prijs/kwaliteit: zou ik nu nog steeds voor de Tamron gaan (ondanks de huidige reparatie die me volgens zeggen ca. 60,- gaat kosten). Het prijsverschil is erg groot.

Pas wanneer er inderdaad VR in komt en de optische kwaliteiten van bijvoorbeeld een 14-24 vind ik het een significant verschil.

Ruudje

Bericht door Ruudje » ma sep 08 2008 4:51 pm

Als je er een gaat kopen zou ik soieso voor een goede 2e handse gaan!

Een lekker ingewerkt modelletje ;) waarvan dus zowel de zoomring als focus ring lekker soepel gaan!

Ik weet niet hoe dit zit met nieuwe modellen zit maar owke.

Ik heb zelf een 2e hands objectief en deze is super...

Suuk 6 met je beslissing

greetsz Ruud

Werner
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Werner » ma sep 08 2008 6:54 pm

Ben het helemaal met Ruudje eens, gewoon een tweedehandsje zoeken, is en blijft een tank....en super-goed, van slechte modellen heb ik nog nooit gehoord.

Teun

Bericht door Teun » ma sep 08 2008 8:15 pm

Bedankt voor de reacties, ik neig zelf ook wat meer naar tweedehands, gelukkig dat jullie mijn neiging hierin versterken. ( :lol: ) Wel heb ik liever een objectief dat niet veel ouder is dan twee jaar.

Het punt is dat wanneer je zo'n lens nieuw koopt je meteen 200 afschrijft afzo. Dat vind ik nogal zonde.

Ik hoop nog een aantal jaartjes aan m'n D300 te blijven hangen, of er moeten hele gekke dingen gebeuren (met Nikon :twisted: ). Dus investeren in dit objectief lijkt me voor de komende jaren niet zo'n punt.
Mocht ik over een paar jaar overgaan op FX, tja dan zie ik dan wel weer wat ik ga doen. Misschien dat ik de combinatie dan gewoon houdt als tweede body.

Wat betreft de Tamron 17-50, daar heb ik niet zo'n goede ervaringen mee, ooit eentje gehad en zeer ontevreden over.

Ik weet niet of ik die beurs wel of niet afwacht, ik weet niet wat het verstandigste is. Zou jammer zijn als er ineens een soortgelijk nikkor objectief met VR uit zou komen, al denk ik niet dat dat gaat gebeuren. Gezien dit objectief waarschijnlijk nog redelijk goed verkoopt en in het DX sigment ligt, en daarbij in een duurdere prijsklasse valt waarin tegenwoordig meer mensen met een flink budget FX zullen kiezen.

Plaats reactie

Terug naar “Standaardzoom”