kleurruis bij avondfoto's

Discussies over fotobewerking en archivering
M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » ma sep 08 2008 10:52 am

dodo schreef:
Nee dit komt niet door de camera, maar door de RAW converter. De sluitertijd die je gebruikt hebt icm het diafragma f/8 en ISO 100 kan nooit zo'n lichte foto opleveren. Ik denk dus dat er in de RAW converter aardig wat opgehaald is. (default instellingen checken).
Goed punt. Dat zal waarschijnlijk ook de reden zijn van depaarse verticale vegen in de lucht.

Antoinette, heb je toevallig ook op jpeg gefotografeerd? Hoe komt dat eruit? Wat was de suggestie van je camera (neem aan dat je op de M-stand hebt gewerkt)?
het risico dat je per ongeluk een verkeerder foto weggooit blijft je lang bij
Ervaring ;)?
Idd ja, vorig jaar wat panorama's gemaakt en per ongeluk 1 verkeerde foto's weggegooid :( dus ik doe dat nooit meer.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Antoinette
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Antoinette » ma sep 08 2008 10:57 am

dodo schreef:
Nee dit komt niet door de camera, maar door de RAW converter. De sluitertijd die je gebruikt hebt icm het diafragma f/8 en ISO 100 kan nooit zo'n lichte foto opleveren. Ik denk dus dat er in de RAW converter aardig wat opgehaald is. (default instellingen checken).
Goed punt. Dat zal waarschijnlijk ook de reden zijn van depaarse verticale vegen in de lucht.

Antoinette, heb je toevallig ook op jpeg gefotografeerd? Hoe komt dat eruit? Wat was de suggestie van je camera (neem aan dat je op de M-stand hebt gewerkt)?
het risico dat je per ongeluk een verkeerder foto weggooit blijft je lang bij

Ervaring ;)?
Ik heb de D80 :wink: schiet alleen in raw, hier ook dus. Ik bedoelde trouwens dat ik de hdr niet meer groot heb. de foto's in raw nog wel :wink:
Say what you like
Do what you feel

ElRonno
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ElRonno » ma sep 08 2008 11:35 am

Ah, zo. Kun je een RAW online zetten? Ik wil wel eens in Capture snuffelen waar die ruis vandaan komt en of ik het kan verhelpen.

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » ma sep 08 2008 12:05 pm

ElRonno schreef:Ah, zo. Kun je een RAW online zetten? Ik wil wel eens in Capture snuffelen waar die ruis vandaan komt en of ik het kan verhelpen.
Let op mijn woorden: die ruis komt omdat het origineel sterk onderbelicht is ;) daarvoor heb ik geen RAW file nodig :) voorkomen: langere sluitertijden gebruiken, zodat de foto zonder nabewerking al goed is ;)

Antoinette
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Antoinette » ma sep 08 2008 12:27 pm

Ok, ik laat hem maar een dag staan hoor, hij vraagt nogal wat ruimte!
http://home.casema.nl/vdrieth/images/raw%20file.NEF
Say what you like
Do what you feel

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » ma sep 08 2008 12:45 pm

Het bewijs sterk onderbelicht dus. (het was trouwens 20 sec. ;))

Afbeelding

Antoinette
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Antoinette » ma sep 08 2008 12:55 pm

Wat raar, mijn exif zei 5 sec.
Say what you like
Do what you feel

dodo

Bericht door dodo » ma sep 08 2008 12:57 pm

Dit ziet er beter uit. Met 20 seconden mag je dat resultaat verwachten ja. Maar daar kun je nog een héle hoop mee doen hoor!

ElRonno
Forumlid
Forumlid

Bericht door ElRonno » ma sep 08 2008 1:37 pm

Met betrekking tot de ruisgebieden: inderdaad ernstig onderbelicht. Sluitertijd 20s en "Long Exposure Noise Reduction" staat uit. Beide oorzaken die ik vermoedde zijn hiermee bevestigd. Dank voor het posten van de NEF!

Qua HDR: de foto is prima te gebruiken als donkerste uit een serie foto's om samen tot HDR te vormen. De lichte delen van de molen zijn goed, op slechts een paar puntjes overbelicht. Om ook de lucht doortekend te krijgen had je dus nog meer foto's moeten maken met langere sluitertijd.
Om pseudo-HDR te bedrijven met maar een enkele originele foto die je via een RAW converter aanpast is deze foto niet geschikt, het te overbruggen contrast is gewoon te groot.

Wat nog wel kan... met curves kun je met deze enkele foto toch nog wat aanvangen:

Afbeelding

Alleen met de curve gespeelt, niet eens ruisverwijdering gebruikt.

Trouwens, deze foto is al 20s. En toch zijn de startrails veel korter dan in de jpg die je eerder plaatste. Waarschijnlijk had je toen een nog langere sluitertijd, dus nog meer "Long Exposure Noise"

Antoinette
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Antoinette » ma sep 08 2008 3:37 pm

Ik had ook maar 1 foto gepost uit een reeks van 3 (meer kan niet met de d80) dit was inderdaad de donkerste geloof ik. Vind het knap hoe glad je hem nog hebt gekregen Ron, maar mis wel een beetje kleur.
Say what you like
Do what you feel

ElRonno
Forumlid
Forumlid

Bericht door ElRonno » ma sep 08 2008 3:42 pm

Dank je :-) Kleuraanpassing heb ik niet gedaan, was maar een voorbeeld. Je kunt het net zo gek maken als je wilt...

En "meer kan niet": misschien met automatische bracketing, maar handmatig kun je er net zoveel maken als je wilt natuurlijk.

Antoinette
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Antoinette » ma sep 08 2008 3:44 pm

ElRonno schreef:Dank je :-) Kleuraanpassing heb ik niet gedaan, was maar een voorbeeld. Je kunt het net zo gek maken als je wilt...

En "meer kan niet": misschien met automatische bracketing, maar handmatig kun je er net zoveel maken als je wilt natuurlijk.
Da's waar, ga ik toch eens proberen! Weet iemand trouwens of het ook mogelijk is een trapje te maken met diafragma, gewoon 1 diafragma hoger en lager?
Say what you like
Do what you feel

dodo

Bericht door dodo » ma sep 08 2008 3:49 pm

Ja natuurlijk kan dat! Dat is in wezen wat je doet met bracketing...

Je kunt dan prima die schaalverdeling gebruiken die je onderin je zoeker ziet. Of je nou bracketing doet met sluitertijd of diafragma, dat maakt dus eigenlijk geen verschil (ja okee, scherptediepte etc) want het gaat om de combi van sluitertijd en diafragma. Als je één van de twee constant houdt, en met de andere de bracketing toepast, moet het gewoon goed gaan.

ElRonno
Forumlid
Forumlid

Bericht door ElRonno » ma sep 08 2008 4:41 pm

Met die molen zal dat inderdaad wel goed gaan, want alles in beeld ligt ongeveer in hetzelfde scherptevlak. Je hebt hier dus geen problemen met scherptediepte. Kies je een andere compositie, met ook elementen in de voorgrond, dan zal het verschil en scherptediepte problemen opleveren als je de foto's wilt combineren.

dodo

Bericht door dodo » ma sep 08 2008 4:44 pm

ElRonno legt het wat duidelijker uit dan ik, maar daar komt het dus wel op neer ja.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”