Bruiloft 10-09-08

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » vr sep 12 2008 4:43 pm

PatrickP schreef:Laten we nou niet beginnen Martijn af te kraken. Hij voorziet ons vaak van goede tips en laat prima platen zien. Martijn mag ons ook regelmatig bestoken met kritische opmerkingen, maar ze zijn zelden ongegrond. Deze foto's zijn duidelijk minder geslaagd. Dat weet hij onderhand wel. Laten we kritisch zijn, tips geven en het niet op de man spelen... :!: :!: :!:
:?: :?: :?:
Ik vind de kritische opmerkingen hier zeker wel gegrond.
Hier en daar met beslist een alternatief vrolijke wijze hoe dat uit te drukken, zoals je eigen eerdere reactie met "Recht genomen foto's zijn zo 20e eeuw...".

Het heeft weinig zin Oooh's, en Aaa's uit te delen als men het niet meent.
Of M.Oorthuis zelf veel goede tips geeft en ook goede platen van een ander genre, is geen reden om iemand dan ineens met handschoentjes te moeten benaderen, als een bepaald genre hem kennelijk minder afgaat.

Het is ook helemaal geen schande. Niemand is goed in alle genres van fotografie. Mij zie je ook geen bruidsreportage doen.
Nu ja, het is mij wel eens in een expliciet geval gevraagd door een vriend van mij. Die was uiterst tevreden, maar dat is typisch iemand die heel die officiële opgedirkte poespas allemaal niet ziet zitten. Had ook een feestje daarna in zijn eigen huiskamer met vrienden en kennissen, alsof het een "verjaardagsfeestje" was. Hij & zij waren de gelukkigste man en vrouw van die dag dat het zo bescheiden allemaal binnen de huiselijke kring was verlopen. De foto's die ik heb gemaakt passen precies daarbij. Vond hij (en ook zijn familie) helemaal prima. (Daarom durfde ik die foto's wel aan :wink: ).

En ja. Het kan ook hier het geval zijn met de foto's van M.Oorthuis.
Misschien is het bruidspaar dik tevree met de foto's die M.Oorthuis heeft gemaakt. :D :D :D
Vriendelijke groet, Léon Obers

anton1951

Bericht door anton1951 » vr sep 12 2008 5:12 pm

AvanEijk schreef:Beste Martijn,

Het belangrijkste bij een dergelijke reportage... Zijn bruid en bruidegom tevreden?
Naar ik verwacht is dat zeker het geval!

Ik moet toegeven dat de foto's die je hier toont niet geheel "mijn smaak" zijn.

Bram
De verwachting is dat bruid en bruidegom zeker tevreden zullen zijn. Hoezo......? Zelf ben je het in ieder geval niet......

sjaak

Bericht door sjaak » vr sep 12 2008 5:39 pm

nummer 5 vind ik eigenlijk gewoon een leuke plaat
sprekende vent

Boldey
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Boldey » vr sep 12 2008 6:34 pm

Ok ik heb geen verstand van bruidsreportages (hou ook niet van dergelijke bruiloften), laat staan dat ik ze kan maken, maar ik vind het hele frisse foto's wat een prettige sfeer heeft. Het vele licht voegt naar mijn mening iets toe aan de sfeer....

Bamos
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

best ok

Bericht door Bamos » vr sep 12 2008 6:45 pm

ik hou er wel van beetje anders dan anders
D60 + AF-S VR DX 18-200mm

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » vr sep 12 2008 7:24 pm

@sjaak, Boldey en Bamos: bedankt :)
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

spinner_007
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door spinner_007 » vr sep 12 2008 7:55 pm

heb betere foto's van je gezien

hoop als ik trouwfoto's mag maken met betere thuis te komen

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » vr sep 12 2008 10:07 pm

M.Oorthuis schreef:Of zet deze in de coffe corner zeg, wat een onzin :|

Beetje niveau op peil houden hier.
Zo is dat.

Koert
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Koert » vr sep 12 2008 10:43 pm

Marten schreef:
M.Oorthuis schreef:Of zet deze in de coffe corner zeg, wat een onzin :|

Beetje niveau op peil houden hier.
Zo is dat.
Tja om me bij de rest te houden, het straalt geen warmte uit, je hebt vast mooiere foto`s gemaakt. Zoniet laat huwelijksfotografie dan aan een ander over.

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » vr sep 12 2008 11:08 pm

Zo, dat is een aardig rondje Martijn bashen hier zeg. :? Allemaal ervaren bruidsfotografen ? Lekker opbouwend hoor.

Ik vind de foto's helemaal zo verkeerd nog niet. Het zijn allemaal kleine momenten die de dag maken en de TS heeft er daarvan een flink aantal vast weten te leggen. Foto 4 vind ik top door het moment. Wel vind ik de foto's aan de lichte kant maar dat is geen toeval de TS kennende.

Een bruiloft fotograferen is even andere koek als foto's maken van de kinderen in de tuin, er is geen tweede kans dus je legt het vast zo goed als je kunt. Bovendien is alles hoogstwaarschjinlijk vooraf afgesproken met het bruidspaar. Niet iedereen houd van die zoet romantische pastel en sepia foto's toch ?

(en ja, ik heb eerder bruiloften gefotografeerd)
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Eeuw » vr sep 12 2008 11:24 pm

Foto nrtje 4 intrigeert me. Ik kan niet zeggen of ik hem nou goed vind of slecht. Hoeft toch ook niet hè?
Aan een kant doet het me denken aan de Supradyn reclame waar een vrouw op een véél te groot bed zit. Het is alsof dit paar voor een buitenproportioneel grote deur staat.
Voorts zie ik hele vieze vochtvlekken in de achtergrond rechts. Da's ook raar voor een staatsieportret.
Dan het leuke 'vrije' camerastandpunt. Kan ik inkomen, ben ik zelfs een voorstander van en misschien zelfs een fan! Maar dan is het weer een beetje raar dat het stel zelf er zo klassiek suf bij staat.
Dan is de bol van bruidegom wel erg aangevreten, maar dat zal nog wel recht te breien zijn.
Dit zijn geen punten van afkeur (voordat ik de fanclub over me heen krijg) maar een verklaring van waarom de foto vragen oproept.
Als laatste, ik geef het je te doen, een trouwerij fotograferen. Je moet constant bezig zijn in de toekomst. Staat iedereen er op, heb ik de belangrijkste momenten in mijn draaiboek, klopt de techniek, stoor ik niemand, kan het leuker, is er tijd tussendoor voor spontaniteit en ga zo maar door.
Ook ik heb een aantal trouwerijen, recepties, promoties en jubilea gefotografeerd (analoog) en ken de stress van de verwachting en van de uitdaging. Ik denk dat Martijn een prima keuze uit zijn materiaal kan maken.
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

dodo

Bericht door dodo » vr sep 12 2008 11:39 pm

Ik heb in het analoge tijdperk wel bruiloften gefotografeerd... waaronder eentje van een goede vriend in Finland, waar ik de enige fotograaf was. Bedenk me nu een aantal jaar later pas dat ik niet eens een kopie van die foto's heb :(.
Zulke fotografie best spannend, dus ik heb het wat traditioneler gehouden. Martijn speelt hier met standpunten en perspectieven, en da's leuk. De momenten zijn er, ik vind ze zelf niet al te bijzonder (als het bruidspaar dat wel vind: prima natuurlijk;)). Ook het lichte effect spreekt me niet overal aan. Foto 1 vind ik leuk, de "stille getuigen" van een goede voorbereiding...
Overigens komen de kritieken minder heftigover als je in ogenschouw neemt dat Martijn ook niet altijd een blad voor de mond neemt. Maar hij plaatst ze wel, dus hij is niet bang bij zijn vertrouwde panorama''s te blijven. Into the lion's den!

mikemix

Bericht door mikemix » za sep 13 2008 1:21 am

a90 schreef:Zo, dat is een aardig rondje Martijn bashen hier zeg. :? Allemaal ervaren bruidsfotografen ? Lekker opbouwend hoor.
eens.
Maar ik ken ook iemand die een ander voor gek verklaarde om trouwfoto's te maken zonder gedegen ervaring.
Tja, wie hard schreeuwt kan wel eens teruggevloten worden.
Vind de foto's niet slecht, goed vind ik ze ook niet.
Voeten eraf "hakken" kan echt niet.
Dat scheve perspectief zie ik ook geen meerwaarde in.
Mis emotie en gevoel en duidelijk sfeer.
Laatst gewijzigd door mikemix op za sep 13 2008 11:52 am, 2 keer totaal gewijzigd.

Marco

Bericht door Marco » za sep 13 2008 2:30 am

Waar ik wel van hou, is de reportage stijl en die zie ik in deze serie toch wel terug.

Waarom "de kus" op ISO1600 zonder flits genomen is, snap ik niet, toch wel een cruciaal moment. Iemand met zoveel flits ervaring als jij, had deze beter met flits kunnen nemen.

Al met al moet het technisch toch wel beter kunnen, zeker met een D300.

Ik vind het wel tof dat je deze foto's met ons deelt, op het forum huizen toch wel enkele ervaren bruidsfotografen, maar we zien er zelden iets van. Terwijl ook dat leerstof voor anderen zou kunnen zijn.

groet,
Marco

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » za sep 13 2008 7:34 am

Martijn heeft inderdaad recht op een meer inhoudelijke reactie dan ik hierboven heb gegeven. Dat was er meer een van "wie kaatst kan de bal verwachten"

Hierbij alsnog mijn opmerkingen bij de foto's:

foto 1: Leuk idee, de opmaakattributen van de bruid. Erg licht uitgevoerd. Ik neem aan dat de opmaakdoos er ook bij hoort. Ik zou wat compositie betreft en wat scherptediepte betreft die opmaakdoos er meer bij betrokken hebben. Ik mis scherpte.

foto 2: Leuk moment. Compositie is goed. Foto is eveneens niet scherp. 1/3200 met 2.8 is natuurlijk onnodig, met diafragmeren was er meer scherpte geweest. Zal in de haast vergeten zijn. Ik vind de foto te licht.

foto 3: Meisje: Hele mooie foto. Qua belichting niet eenvoudig: licht gezichtje naast groot vlak met zwarte rokken, maar prima uitgelicht. Compositie prachtig: klein meisje naast veel vrouwelijke achterwerken. Mooi.

foto4: Jammer . Heel jammer. Afgehakte benen kunnen echt niet. Zwart wit probleem bij bruidsfotografie wordt alleen nog maar groter door het stel te fotograferen tegen de achtergrond van een raam waar veel licht door valt. Foto scheef zetten is wat mij betreft te gezocht.

foto 5: Vader van de bruid of bruidegom? Nergens scherp, te licht uitgevoerd wat mij betreft. Compositie: Minder behang aan de bovenzijde en meer handen zou mooier zijn geweest.

foto 6: DE kus. HET moment. Om dan op 2.8 te gaan fotograferen is een risico. Minimaal één stop diafragmeren om wat meer scherpte en scherptediepte te krijgen was m.i. beter geweest. Het kon, want 1/200 is echt niet nodig bij groothoek. Had ook 1/125 kunnen zijn.
Maar dat kantelen.... Daardoor verschuift naar mijn gevoel het accent naar linksonder in de foto. Maar daar is geen relevante informatie.
Bruid en bruidegom meer links in het beeld, met rechts meer mensen die vertederd toekijken, was m.i. beter geweest. Jammer.

De keuze om niet te flitsen en met natuurlijk licht te werken is een prima keuze wat mij betreft. Volgende keer maar met een D3 of een D700?

En ja, ik heb bruidsfotografie gedaan, vond het lastig.
Overigens hoef je geen bruidsfotograaf te zijn om iets van bruidsfoto's te vinden.

groet,
Marten

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”