urban locaties en consequenties

Plaats hier tips over mooie locaties om te fotograferen.
joepert
Forumlid
Forumlid

Re: urban locaties en consequenties

Bericht door joepert » ma sep 08 2008 10:06 am

Antoinette schreef:En wat zijn nu precies de concequenties als je betrapt word?
In de wet is het zo geregeld.
Het 'zonder daartoe gerechtigd te zijn zich bevinden op eens anders grond, waarvan de toegang hem op voor hem blijkbare wijze verboden is' wordt in artikel 461 van het Wetboek van Strafrecht bedreigd met een boete van de eerste categorie en dat is €370. Dit is dus van toepassing als de bekende bordjes zijn opgehangen, maar ook als er een stuk karton hangt waarop staat dat je moet opzouten. In de praktijk zul je, als je betrapt bent en de politie is ingeschakeld, waarschijnlijk een zogenaamde politietransactie aangeboden krijgen van €60. Misschien wel vervelender is dat je dan ook zult worden opgenomen in de Justitiële Documentatie. Mocht je ooit nog een zgn. 'verklaring van goed gedrag' nodig hebben om bijvoorbeeld bepaald werk te gaan doen (zoals minister worden :D ), dan kunnen dergelijke registraties nog wel eens problematisch zijn.
Verder kan het je na de aanhouding nog wat uurtjes op het politiebureau opleveren voordat alle administratie rond is.
Dit is allemaal in het ergste geval; doorgaans zal het wel met een sisser aflopen.

Antoinette
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Antoinette » ma sep 08 2008 10:19 am

In Bloemendaal werden we inderdaad betrapt en na een gesprekje weggestuurd. Ik had elders begrepen dat de boetes op kunnen lopen tot wel €1500.
Say what you like
Do what you feel

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » ma sep 08 2008 11:48 am

Nog een aanvulling. Als je een woning of een besloten lokaal of erf, bij een ander in gebruik, wederrechtelijk binnendringt of niet weggaat als je gesommeerd wordt te vertrekken, pleeg je "huisvredebreuk" en riskeer je 6 maanden gevangenisstraf en/of een geldboete van de 3e categorie (€7400). Artikel 138 Wetboek van Strafrecht. De boete die je daadwerkelijk krijgt is veel lager (zie hieronder).
Voor de locaties die jullie op het oog hebben is vooral relevant of ze nog "in gebruik" zijn. Een woning die niet meer in gebruik is mag je kraken en dan pleeg je geen huisvredebreuk. Jullie gaan echter niet naar woningen.
Ook oude fabrieken en dergelijke die niet meer gebruikt worden zijn meestal niet meer "in gebruik".
Anders is het bij bouwplaatsen. Het feit dat er gebouwd wordt, duidt erop dat iemand beoogt het gebouw weer te gaan gebruiken. Dan pleeg je misschien wel huisvredebreuk. De jurisprudentie hierover is nogal casuïstisch zoals dat heet.
Als 'first offender' zal je, op grond van de richtlijnen van het OM, waarschijnlijk een transactie van € 180 euro aangeboden krijgen als men vindt dat je huisvredebreuk hebt gepleegd.
Waar die 1500 euro vandaan komt kan ik niet zeggen.
Kijk ook eens hier:
http://www.om.nl/algemene_onderdelen/ui ... redebreuk/

#Johan

Bericht door #Johan » ma sep 08 2008 1:09 pm

Bedankt, Joepert voor je uitleg!

Herman55

Bericht door Herman55 » ma sep 08 2008 2:14 pm

Joepert,

Ik heb 2 opmerkingen bij je verhaal:

1. Bij overtreding van artikel 461, en als je een legitimatiebewijs bij je hebt kun je alleen maar worden staande gehouden. Dat betekend dat je niet mee gaat naar het bureau, maar een transactie krijgt aangeboden. Je wordt dus niet aangehouden.
2. Huisvredebreuk: zelfs al zou dat van toepassing zijn (wat niet is in de voorbeelden die door Antoinette worden gevraagd), dan nog gaat het er om dat je eerst gesommeerd wordt om de woning/erf te verlaten. Ga je na de sommatie direct weg, dan is er nooit sprake van huisvredebreuk. Sterker nog, als het je alleen maar wordt gevraagd (al is het 10x) is er nog steeds geen sprake van huisvredebreuk. Zolang je voldoet aan de sommatie om te vertrekken, kun je alleen maar via art. 461 worden "aangepakt". En dan nog moet dat op een duidelijke wijze kenbaar gemaakt zijn. Bijvoorbeeld door een bord art. 461, danwel door een hekwerk om het gehele pand/erf heen.

Als aan die voorwaarden niet is voldaan, dan kan men je echt niets maken. Boetes van 1500 euro is een broodje aap verhaal.

Antoinette
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Antoinette » ma sep 08 2008 2:51 pm

Ik maak me er in elk geval niet zo druk om, al ben ik niet zo dom een locatie waar ik al eens weg ben gestuurd nogmaals te betreden :wink:
Say what you like
Do what you feel

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » ma sep 08 2008 3:02 pm

Beide opmerkingen niet helemaal juist;
1. Artikel 53 Wetboek van Strafvordering: bij ontdekking op heterdaad kan m.b.t. van elk strafbaar feit worden aangehouden dus ook m.b.t. overtredingen. Aangezien je doorgaans op heterdaad zult worden ontdekt is aanhouding dus wel degelijk mogelijk ter zake van artikel 461 Sr.
2. Van huisvredebreuk is ook sprake als je je tegen de verklaarde wil van de bewoner/gebruiker de woning, het lokaal of het erf hebt betreden (dus: bijvoorbeeld na het negeren van een bord waarop staat "verboden toegang" bij een erf dat nog "in gebruik" is). Bovendien wordt in artikel 138 lid 2 Sr een aantal situaties benoemd waarin je wordt 'geacht' te zijn binnengedrongen, bijvoorbeeld door inklimming.
Het hangt er dan dus heel erg vanaf of het erf dat je betreedt afgesloten is of niet. Als het een lokaal of een erf is dat nog "in gebruik" is en je over een hek of door een raam bent geklommen gaat de wetgever er dus vanuit dat je tegen de wil van de rechthebbende hebt betreden.

Inhoeverre e.e.a. van toepassing is op de lokaties die thans worden overwogen weet ik ook niet.

Het is in ieder geval wel handig om een geldige ID bij je te hebben, want anders is de kans dat je meemoet naar het bureau een stuk groter als de politie je betrapt. Bovendien is het niet bij je hebben van een ID een apart strafbaar feit, maar dat is weer een ander verhaal.

Antoinette
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Antoinette » ma sep 08 2008 3:22 pm

Wij zijn in Bloemendaal over 2 hekken geklommen en werden toch alleen weggestuurd. Ik denk dat er heel veel afhangt van je eigen houding. Je weet dat je fout zit dus ga gewoon niet bijdehand doen tegen bewaking ofzo.
Say what you like
Do what you feel

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » ma sep 08 2008 8:22 pm

Antoinette schreef:Wij zijn in Bloemendaal over 2 hekken geklommen en werden toch alleen weggestuurd. Ik denk dat er heel veel afhangt van je eigen houding. Je weet dat je fout zit dus ga gewoon niet bijdehand doen tegen bewaking ofzo.
Tuurlijk, meestal zul je weggestuurd worden zonder dat de politie wordt gebeld, maar je vroeg wat de consequenties kónden zijn :D

Antoinette
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Antoinette » ma sep 08 2008 8:50 pm

Touché :lol:
Say what you like
Do what you feel

nelo

Bericht door nelo » zo sep 14 2008 10:58 pm

Provinciaal Ziekenhuis staat in Bloemendaal en staat op mijn "to go" lijstje.

Droste Haarlem wordt bij mijn weten momenteel verbouwd, daar ben je dus te laat.
Provinciaal ziekenhuis Santpoort moet je ook opschieten ben ik bang, ik reed er vanmiddag langs en ook daar gaat gebouwd worden
In het PZ (zoals het hier in de omgeving in de volkmond genoemd wordt) komen appartementen

Antoinette
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Antoinette » ma sep 15 2008 6:24 am

nelo schreef:

Provinciaal Ziekenhuis staat in Bloemendaal en staat op mijn "to go" lijstje.

Droste Haarlem wordt bij mijn weten momenteel verbouwd, daar ben je dus te laat.
Provinciaal ziekenhuis Santpoort moet je ook opschieten ben ik bang, ik reed er vanmiddag langs en ook daar gaat gebouwd worden
In het PZ (zoals het hier in de omgeving in de volkmond genoemd wordt) komen appartementen
We bedoelen dezelfde ;-)
Say what you like
Do what you feel

duck304

Bericht door duck304 » vr sep 19 2008 11:16 am

Als er iets gepland wordt, ben ik van de partij... bij mij in de buurt (hoorn)... is er helemaal niets wat vervallen is ofzo... maar vervoer is geen probleem

Christiaan
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Christiaan » vr sep 19 2008 11:31 am

Mijn tips:
- parkeer je auto ver & veilig
- wordt de politie er bij gehaald en doen ze erg lastig dan kan je altijd aanvoeren dat het pand al meer dan een jaar leeg staat en dat je het kwam inspecteren & fotograferen om tot kraak te kunnen over gaan
- daarmee ben je weer binnen de wet

Christiaan

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » vr sep 19 2008 11:54 am

Christiaan schreef:Mijn tips:
- wordt de politie er bij gehaald en doen ze erg lastig dan kan je altijd aanvoeren dat het pand al meer dan een jaar leeg staat en dat je het kwam inspecteren & fotograferen om tot kraak te kunnen over gaan
- daarmee ben je weer binnen de wet

Christiaan
Dat zullen ze snel gaan geloven denk ik... Als je wil aanvoeren dat iets een jaar leeggstaat moet je het ook wel aannemelijk kunnen maken. Echte krakers maken daar werk van (kijken bijvoorbeeld of er bij de KvK in het afgelopen jaar bedrijven stonden geregistreerd op het adres en dat soort dingen). De politie weet dit ook en zal erom vragen. Tevens moet je er rekening mee houden dat de politie doorgaans behoorlijk goed op de hoogte is van de plaatselijke kraakbeweging, dus dat de kans reëel is dat je verhaal niet voor zoete koek geslikt wordt. Laten we wel wezen: het gemiddelde lid van de NCN ziet er niet uit als de gemiddelde kraker :). Mochten ze al bereid zijn je te geloven, dan nog kunnen ze je vragen mee te gaan naar het bureau om e.e.a. even uit te zoeken.
De stelling dat je niet meer strafbaar zou zijn voor overtreding van artikel 461 Sr als je komt inspecteren of fotograferen of iets voor kraak geschikt is vind ik niet zo sterk, waarop baseer je die?

Mijn tip zou zijn dat je gewoon uitlegt wat je komt doen en belooft weg te zullen gaan als ze dat vragen. Dat zou doorgaans voldoende moeten zijn.

Plaats reactie

Terug naar “Fotolocatie tips”