miesnert,
Ik ben zelf ook verkeersregelaar (gecertificeerd). Het enige dat een verkeersregelaar mag doen is een stopteken geven en een oprijteken.
Verder helemaal niets.
Verder is het vanaf de openbare weg toegestaan om alles te fotograferen (publiceren is weer een iets ander verhaal) zelfs het interrieur van een huis. Hierop zijn enkele uitzonderingen b.v. als is aangegeven per verordening dat fotograferen niet is toegestaan.
Als je toevallig op niet openbare grond staat (moet aangegeven worden of duidelijk blijken uit de omstandigheden) kan je verzocht worden die grond te verlaten. Meer niet.
Als je (even hypothetisch aangenomen) een overtreding zou begaan door iets te fotograferen wat niet zou mogen, dan kan zelfs een agent niet eisen dat de foto's gewist worden. Ten eerste is de foto jouw eigendom/bezit en je hoeft daarvan geen afstand te doen zonder kwitantie en de mogelijkheid het later onbeschadigd terug te ontvangen als toch bij rechtelijke uitspraak blijkt dat je niets verkeerd deed. Ten tweede zijn de foto's eventueel het bewijs dat je in overtreding was. Het is volgens mij verboden bewijsmateriaal te vernietigen en is de ambtenaar die iemand dwingt iets te doen dat tegen de wet is strafbaar.
Verder is dit helaas weer een voorbeeld van aperte onkunde/hufterigheid/idiotie (doorhalen wat niet van toepassing is, niets doorhalen mag ook, aanvullingen toegestaan).
Zondag sta ik als verkeersregelaar bij de van Dam tot Dam loop en een week later bij de singelloop. Ik ben dan alleen met het verkeer en de veiligheid daaromheen bezig, verder niets (misschien neem ik stiekum mijn camera mee

).
Advies: heb je een mobieltje bij je direct 0900 8844 bellen en aangeven dat er iemand handtastelijk is geworden.
Peter