Hoge lichten

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Hellen

Hoge lichten

Bericht door Hellen » za sep 20 2008 4:03 pm

Vandaag voor het eerst met mijn Nikon D80 voetbalfoto's gemaakt met dit heerlijk weer. Ik heb de camera op de sportstand gezet en een tijdje op de A stand. Nu bij het bekijken op het lcd scherm staat er links onderin "hoge lichten" ik heb in de handleiding ook wat teruggevonden over hoge lichten alleen staat er niet bij hoe dit te verkomen. Heb ik de camera misschien ingesteld op een bepaalde stand? Of doe ik iets helemaal verkeerd? Deze melding heb ik overigens bij alle foto's.

Gr,
Hellen

Mike-Nikon
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Mike-Nikon » za sep 20 2008 4:07 pm

Hoge lichten laat op je scherm zien waar de foto's zijn overbelicht.

Niks verkeerd ingesteld maar een optie om je foto's te beoordelen.

Er zal best wel wat te vinden zijn in de handleiding van de camera .... :mrgreen:
Canon EOS-R3 met Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM.
Maar dan van Nikon......En iets met een Z.

Hellen

Bericht door Hellen » za sep 20 2008 5:48 pm

Bij de auto stand geeft het scherm ook links onderin hoge lichten aan... zowel bij een foto binnen als buiten...

Boldey
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Boldey » za sep 20 2008 5:56 pm

Je kan de belichtingscompensatie op -0,7 zetten, dat scheelt al een hoop. Dat moet met dat knopje met een een + en - in een vierkantje, naast je bovenste display.

Hellen

Bericht door Hellen » za sep 20 2008 6:30 pm

dat werkt niet... ook de 2 knoppen met de groene stip 2 sec. ingedrukt houden werkt niet... nog steeds hoge lichten in het lcd scherm bij elke foto

woudew
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door woudew » za sep 20 2008 7:15 pm

Je zult met de belichtingscompensatie moeten experimenteren.
Ga eens van -0,3 naar -0,7 naar -1,0 en misschien nog lager en dan bekijken welk resultaat het heeft.

Voor de duidelijkheid de hoge lichten in het beeldscherm betekent niet dat je camera kapot is of zo. Het betekent alleen dat de foto overbelicht is.

Hellen

Bericht door Hellen » za sep 20 2008 7:19 pm

dat heb ik ook al gedaan maar werkt ook niet :?

dodo

Bericht door dodo » za sep 20 2008 7:31 pm

Eeehm... je verwacht toevallig toch niet dat de gegeven tips werken bij foto's die je al genomen hebt...? Want zo werkt het natuurlijk niet.

Hellen

Bericht door Hellen » za sep 20 2008 7:36 pm

nee dat verwacht ik niet... ik heb nieuwe foto's gemaakt telkens bij verandering van de instellingen

iJoost

Bericht door iJoost » za sep 20 2008 8:07 pm

Er zit bijna altijd wel een klein stukje met "hoge lichten" in een foto. Dat is op zich niet zo erg. Pas als het teveel wordt of op een plek zit waar je het niet wilt hebben moet je de foto even overdoen met een belichtingscorrectie naar beneden. Als je dat te ingewikkeld is, dan kun je het beste het hele laten zien van de hoge lichten uitzetten. Die mogelijkheid vind je in de instellingen van je camera.

(Eerlijk gezegd denk ik dat er helemaal niets aan de hand is, behalve dan dat je zonder het te weten deze controle mogelijkheid hebt ingeschakeld.)

Hellen

Bericht door Hellen » za sep 20 2008 8:23 pm

Ja dat denk ik ook dat ik iets heb aangeklikt oid. misschien de AE-L AF-L knop? Het viel me nu op dat er hoge lichten staat en gisteren was er nog niets aan de hand.

emiel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door emiel » za sep 20 2008 8:33 pm

je hebt 'm toch wel op de A staan, hè? Want op Auto werkt belichtingscorrectie niet.

ajuus
emiel

ArjanAanraad
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ArjanAanraad » za sep 20 2008 8:50 pm

Ik zou zeggen lees even de handleiding. Je kunt nl de camera zo instellen dat je op je display kunt zien of je last hebt van Hooglichten, een erg handige optie om te zien of je foto overbelicht is..... Het feit dat dit links onder aan staat betekend simpelweg dat je de camera hebt ingesteld om de hooglichten weer te geven. Als er verder niks knippert op de foto is er niks aan de hand en heb je dus geen last van overbelichting. Met de knop met de vier pijltjes kun je door de verschillende opties heen bladeren......succes....
NCN lid but still wondering......keep it clear!

http://www.arjanaanraad.nl

Hellen

Bericht door Hellen » za sep 20 2008 9:02 pm

Oké dank je wel. Heb nu ingesteld dat ik onderin datum, tijd, etc. ziet staan.

ArjanAanraad
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ArjanAanraad » za sep 20 2008 9:06 pm

Hellen schreef:Oké dank je wel. Heb nu ingesteld dat ik onderin datum, tijd, etc. ziet staan.
Kleine moeite, heb nu al een jaar de D80 en ben nog steeds van alles aan het ontdekken.... gewoon vragen als je het niet weet!!! :P
NCN lid but still wondering......keep it clear!

http://www.arjanaanraad.nl

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”