Welke prime?

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » vr sep 26 2008 8:18 am

Had op de Photokina even de 30/1.4 van Sigma op m'n body, prachtlens! Zoe'm zò willen hebben!
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » vr sep 26 2008 2:07 pm

Léon Obers schreef:
joepert schreef:Manueel scherpstellen op de D60: daar is nog wel wat hulp bij, namelijk een stipje in de zoeker dat gaat knipperen bij bijna scherp en continu blijft branden bij scherp. Ook kun je nog een een afstandsmeter aanzetten in het menu. Ik heb dat in een andere thread laatst uitgelegd:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... ht=#192536
Of is het jouw ervaring dat dit met grote diafragmaopening niet goed werkt?
Met die meer en minder streepjes zou misschien wel een heel aardige optie kunnen zijn als het nauwkeuriger werkt als alleen een bolletje zoals op een D80. Mij eigen ervaring is dat dat bolletje (D80) niet nauwkeurig genoeg is voor gebruik bij volle opening. (Te grote marge dat het bolletje blijft branden).
Verder kan het voorkomen dat afhankelijk van de lens, je back- of front focus kunt hebben. De scherpstel techniek maakt namelijk van dezelfde elektronische middelen gebruik als bij autofocus waar het probleem zich ook wel eens voordoet.
Ik heb inderdaad wel het idee dat het iets nauwkeuriger is. Overigens is bij zo'n grote diafragmaopening scherpstellen sowiezo heel lastig, als jij of je onderewerp maar iets beweegt, kun je opnieuw beginnen.

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » vr sep 26 2008 2:23 pm

chip54 schreef:Had op de Photokina even de 30/1.4 van Sigma op m'n body, prachtlens! Zoe'm zò willen hebben!
Ik lees meer enthousiaste reacties. De twijfel slaat toe.

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » vr sep 26 2008 4:27 pm

Toegegeven aan de twijfel: net bij cameratools een Sigma 30mm HSM occassion besteld.

Bedankt allemaal voor de reacties!

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”