Nikon lens 28mm 2.8 e-serie

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Leeuwarden
Forumlid
Forumlid

Bericht door Leeuwarden » za mar 31 2007 12:06 pm

Uhhh... voor de liefhebber heb ik eventueel nog een 28mm AF die ik eventueel wel kwijt wil... 8)
Ik ben hier incognito...

miesnert

Bericht door miesnert » vr sep 26 2008 5:02 pm

Volgens mij zijn lenzen van 22 jaar geleden dezelfde lenzen als de lenzen van nu, geslepen glas! Lenzen bestaan namelijk al zo lang dat ruim voor 22 jaar geleden alle trucjes etc al wel ontdekt waren qua het slijpen van glas.
De verschillen zitten hem in dingen die het fotograferen makkelijker maken zoals AF etc. Ik heb de AF altijd uit staan op mijn camera's. Zelfs bij 17mm.
Plus, links onder staan toch pijltjes en een stip, de camera AF niet voor je, je moet zelf draaien, maar als je het niet kunt zien kun je wel gewoon op de pijltjes in je scherm scherpstellen, bij mijn F80 en F801s iig wel, de AF sensor doet het wel, alleen de motor kan niet aankoppelen!

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » vr sep 26 2008 5:15 pm

miesnert schreef:Volgens mij zijn lenzen van 22 jaar geleden dezelfde lenzen als de lenzen van nu, geslepen glas! Lenzen bestaan namelijk al zo lang dat ruim voor 22 jaar geleden alle trucjes etc al wel ontdekt waren qua het slijpen van glas.
Dan zouden de technische ontwikkelingen op dit punt hebben stilgestaan.
Dat is niet zo.
Denk aan computer gestuurde productie van lenzen, verbeterde glassoorten en verbeterde coatings.

miesnert

Bericht door miesnert » vr sep 26 2008 5:36 pm

Glas slijpen door computers of door mensenhanden kunnen even goede kwaliteit opleveren.
Wat betreft coaltings en glas soorten, ik weet niet, maar volgens mij leverem oudere lenzen vaker betere resultaten op dan nieuwe.

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » vr sep 26 2008 5:48 pm

Dat is tamelijk subjectief. Het kan jouw ervaring zijn.
Mijn ervaring is dat de objectieven er in de loop van de jaren beter op zijn geworden.
Ik heb de beoordeling van de objectieven, waar Hans Braakhuis op zijn site een overzicht van geeft, in een spreadsheet gezet.
Er was sprake van een toenemende kwaliteit (gemiddeld) in de tijd.

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » vr sep 26 2008 6:14 pm

Marten schreef:Dat is tamelijk subjectief. Het kan jouw ervaring zijn.
Mijn ervaring is dat de objectieven er in de loop van de jaren beter op zijn geworden.
Ik heb de beoordeling van de objectieven, waar Hans Braakhuis op zijn site een overzicht van geeft, in een spreadsheet gezet.
Er was sprake van een toenemende kwaliteit (gemiddeld) in de tijd.
Is ook vrij weinig zeggend, om op basis daarvan harde uitspraken over te doen.

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » vr sep 26 2008 6:17 pm

Vandaar dat ik sprak van "mijn ervaring"....

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”