Perspectief correctie in CS3
Perspectief correctie in CS3
Hallo allemaal,
Een vraagje over perspectiefcorrectie in CS 3: hoe werkt het daar?! Ik had altijd Elements, dat een handig menuutje daarvoor had, maar ik kan in CS 3 zelf niets vinden...
Iemand die mij uit de brand wil helpen?
Dank alvast!
Gr.,
Wouter
Een vraagje over perspectiefcorrectie in CS 3: hoe werkt het daar?! Ik had altijd Elements, dat een handig menuutje daarvoor had, maar ik kan in CS 3 zelf niets vinden...
Iemand die mij uit de brand wil helpen?
Dank alvast!
Gr.,
Wouter
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
CS2 (Engels), zal in CS3 niet veel anders zijn:
Control A
Menu ---> Edit ---> Transform ---> Perspective
Mooier is een plugin van PTlens
http://epaperpress.com/ptlens
Corrigeert de lensvertekening (ton-of kussenvormige vertekening), plus tevens de mogelijkheid van perspectief en vignettering.
Control A
Menu ---> Edit ---> Transform ---> Perspective
Mooier is een plugin van PTlens
http://epaperpress.com/ptlens
Corrigeert de lensvertekening (ton-of kussenvormige vertekening), plus tevens de mogelijkheid van perspectief en vignettering.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op ma sep 29 2008 10:29 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Kan ook anders: filter, distort, lens correction. Is dit het menu dat je bedoelt? Ik zou ook het gratis shiftN eens downloaden. dat doet een en ander automatisch meestal met goed resultaat.
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re:
Gisteren ShiftN toegepast op een paar architectuurfoto's. Het resultaat is prima.Jos schreef:Kan ook anders: filter, distort, lens correction. Is dit het menu dat je bedoelt? Ik zou ook het gratis shiftN eens downloaden. dat doet een en ander automatisch meestal met goed resultaat.
Kan iemand mij vertellen wat er nou eigenlijk gebeurt bij het toepassen van perspectiefcorrectie ?
Waar komt de extra informatie vandaan om een deel van de foto "op te rekken" ? Maar vooral: wat zou dat voor negatieve effecten moeten hebben op de beeldkwaliteit? Zou er verlies aan scherpte moeten zijn?
En: is er nog verschil in kwaliteit tussen bv Photoshop en Shift-N, of doen ze allemaal hetzelfde?
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: Re:
Die komt nergens vandaan, er is geen extra informatie. Gewoon een kwestie van uitrekken. Om het gebrek aan scherpte in het opgerekte deel te verbergen verscherpt de software hier stiekem een beetje.Marten schreef:Kan iemand mij vertellen wat er nou eigenlijk gebeurt bij het toepassen van perspectiefcorrectie ? Waar komt de extra informatie vandaan om een deel van de foto "op te rekken" ?
Er is dan ook zeker een grens aan de softwarematige correctie, als je veel moet corrigeren ga je het zeker zien. Vandaar dat er nog steeds tilt/shift lenzen worden gemaakt.
- Léon Obers
- Forumlid
Re: Re:
Wat betreft de oudere shiftlenzen is de kwaliteit van het geshifte deel echter weer zodanig minder, ten opzichte van de altijd in de "sweet spot" opgenomen beelden, dat het verschil minder is dan je zou vermoeden.ElRonno schreef:Er is dan ook zeker een grens aan de softwarematige correctie, als je veel moet corrigeren ga je het zeker zien. Vandaar dat er nog steeds tilt/shift lenzen worden gemaakt.
Alleen bij de huidige nieuwste generatie tilt/shift lenzen heb je daar wellicht voordelen in. Als je echter toch al die lenzen zou gebruiken met die verstellingen en je gebruik gaat maken van statief, is het met ongeveer dezelfde rompslomp ook mogelijk met een panoramakop afgestemd voor VR-fotografie meerdere beelden te maken met een normale lens, en die beelden te stitchen. Werk je altijd met objectieven in de "sweet spot", heb je het minste last van lichtafval en kom je aan een veel hogere beeldkwaliteit. Alleen mis je de tilt mogelijkheid.
Vriendelijke groet, Léon Obers